لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

انهدام دو پهپاد بر فراز پایگاه عین‌الاسد، عربستان از رهگیری پهپاد حوثی‌ها خبر داد 


نمایی از پایگاه هوایی عین الاسد در استان غربی انبار در عراق
نمایی از پایگاه هوایی عین الاسد در استان غربی انبار در عراق

ارتش آمریکا، مستقر در پایگاه «عین‌الاسد» در عراق روز یک‌شنبه، ۱۶ خرداد دو پهپاد را که در حال پرواز بر فراز این پایگاه نظامی بودند، منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در عراق ضمن اعلام این خبر، گفت چند ساعت قبل هم یک موشک به سوی فرودگاه بغداد شلیک شده که تلفات جانی نداشته است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. روز ۱۸ اردیبهشت نیز ارتش عراق از حمله پهپادی به پایگاه هوایی «عین الاسد» خبر داده بود که منجر به آسیب دیدن یک آشیانه هواپیما شد.

پایگاه عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف خارجی حاضر در عراق است، در «الانبار» استان غربی این کشور قرار دارد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز ۱۴ خرداد گزارش داد در دو ماه گذشته، شبه نظامیان شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، حداقل سه بار با استفاده از پهپادهای کوچک پر از مواد منفجره و در اواخر شب به پایگاه‌های عراقی از جمله پایگاه‌های مورد استفاده سی‌آی‌ای و واحدهای عملیات ویژه آمریکا حمله کرده‌اند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» ماه گذشته در عراق گفته بود که مقابله با پهپادهای کوچک شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق یک اولویت است و تلاش‌ها برای مقابله با آنها تسریع شده است.

مقام‌های عراقی و آمریکایی هم در این زمینه به نیویورک تایمز گفته‌اند، ایران حملات پهپادی را برای حداقل رساندن تلفات طراحی کرده است تا احتمال واکنش تلافی جویانه آمریکا به این حملات را کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز نیز روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی به نقل از مقام‌های امنیتی عراق نوشت حداقل ۲۵۰ پیکارجوی شیعه در طی سال ۲۰۲۰ به لبنان اعزام شدند و در آنجا با نظارت نیروی سپاه پاسداران و حزب الله لبنان آموزش‌های لازم برای پرواز پهپادها، شلیک راکت، بمب‌گذاری و تبلیغات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی را فراگرفتند.

برخی منابع امنیتی عراقی، ۵ خرداد اعلام کردند که فردی به نام قاسم مصلح، از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی، را به اتهام مشارکت در چندین حمله از جمله حملات اخیر به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» بازداشت کرده‌اند.

گروه حشد‌الشعبی یا نیروی بسیج مردمی عراق، در برگیرنده مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران است. مقامات آمریکایی این گروه شبه‌نظامی را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند.

رهگیری پهپاد حوثی‌ها در جنوب عربستان

ائتلاف عربی به رهبری عربستان که از دولت قانونی یمن حمایت می‌کند، خبر داده است که یک پهپاد انفجاری که توسط شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران شلیک شده بود را رهگیری و منهدم کرده است.

بر اساس این بیانیه، این پهپاد در «منطقه خمیس مشیط» در جنوب عربستان سعودی رهگیری شده است.

این ائتلاف شبه نظامیان حوثی را متهم کرده است است که قصد دارند به صورت عمدی، مناطق مسکونی و غیرنظامیان را هدف قرار دهند.

در جنگ یمن که نبردی نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور با اتکا به کمک‌های بشردوستانه بین المللی زندگی می‌کنند. سازمان ملل از چند سال پیش شرایط یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است.

این جنگ از سه سال پیش به بن‌بست رسیده و علاوه بر سازمان ملل، دولت جدید آمریکا نیز با تشدید اقدامات دیپلماتیک تلاش می‌کند طرف‌های درگیر را به پذیرش آتش‌بس قانع کند.

XS
SM
MD
LG