لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

سپاهان: از الاتحاد شکایت می‌کنیم؛ روزنامه سعودی: یا سه امتیاز یا بازی در زمین بی‌طرف


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نصب مجسمه قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان دلیل لغو بازی سپاهان-الاتحاد بوده است
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نصب مجسمه قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان دلیل لغو بازی سپاهان-الاتحاد بوده است

کمی پس از لغو بازی دو تیم باشگاهی سپاهان و الاتحاد، تیم سپاهان اعلام کرد که از الاتحاد شکایت می‌کند و یک روزنامه سعودی نیز نوشت احتمالاً کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا سه امتیاز این بازی لغو‌شده را به الاتحاد بدهد یا حکم دهد بازی در یک «زمین بی‌طرف» برگزار شود.

روزنامه سعودی شرق‌الاوسط چاپ لندن شامگاه دوشنبه به نقل از «منابع آگاه» خود که نامشان را فاش نکرده، نوشت که اسلاموف دولتمند، ناظر تاجیک مسابقه‌ای که قرار بود در ورزشگاه نقش جهان اصفهان میان دو تیم سپاهان و الاتحاد برگزار شود، «تمامی اتفاقاتی» را که در این ورزشگاه رخ داد، ثبت کرده است.

این بازی قرار بود در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانی آسیا در شامگاه دوشنبه برگزار شود، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، جنجال بر سر نصب مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه، در ورزشگاه نقش جهان موجب ترک اعتراضی تیم الاتحاد پیش از آغاز بازی و بازگشت این تیم به عربستان سعودی شد.

هنوز مقام‌های دولتی دو کشور در این زمینه رسما موضع‌گیری نکرده‌اند.

شرق‌الاوسط نوشت که کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا منتظر دریافت همه گزارش‌های ناظر اداری و همچنین ناظر داوری است.

پیشتر کنفدراسیون آسیا با صدور بیانیه‌، بدون اشاره به نصب مجسمه سلیمانی اعلام کرده بود که این بازی به دلیل «اتفاقات غیرمنتظره» لغو شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بر تعهد خود «به تضمین امنیت بازیکنان، داوران، هواداران و همه افراد درگیر در مسابقات» تاکید و اضافه کرد: «موضوع به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع خواهد شد.»

از سال ۲۰۱۶ به دلیل قطعی روابط میان تهران و ریاض، بازی‌های فوتبال باشگاهی معمولا در مکان‌های بی‌طرف برگزار می‌شد اما پس از توافق تهران و ریاض در پکن، کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه داد که این بازی‌ها در دو کشور ایران و عربستان سعودی برگزار شود.

همزمان، باشگاه الاتحاد شهر جده عربستان نیز درباره لغو دیدارش با سپاهان بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت که پس از ورود بازیکنانش به ورزشگاه، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد این بازی در این تاریخ مشخص برگزار نمی‌شود و الاتحاد می‌تواند ورزشگاه را ترک کند.

در مقابل، باشگاه سپاهان با دفاع تلویحی از نصب مجسمه قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای تهدید کرد که «به دلیل ترک ورزشگاه از سوی تیم الاتحاد عربستان ادله خود را برای شکایت به کنفدراسیون فوتبال آسیا آماده کرده و در اسرع وقت اقدام قانونی لازم را انجام خواهد داد.»

یک مقام الاتحاد در دفاع از ترک ورزشگاه از سوی این تیم به خبرگزاری فرانسه گفته که وجود مجسمه نیم‌تنه قاسم سلیمانی در نزدیکی زمین «مسئولان باشگاه را شوکه کرد».

او که نامش فاش نشده ادامه داد: «این فقط یک مسابقه فوتبال است و وجود این نیم‌تنه کاملاً نامناسب است.»

به گفته این مقام الاتحاد، مسئولان این تیم قبل از ورود بازیکنان به زمین برای گرم کردن خود، از مسئولان ایرانی خواستند این مجسمه را بردارند، اما آنان این کار را نکردند و «بنابراین تیم به رختکن بازگشت».

همچنین بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای، تیم الاتحاد «یک روز پیش از مسابقه از مسئولان سپاهان درخواست کرده بود مجسمه قاسم سلیمانی را از کنار زمین بردارند و آنان نیز قول دادند که این اقدام صورت می‌گیرد.»

هنوز این ادعا از سوی مقام‌های دو تیم تایید نشده اما آن گونه که محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان مدعی شده، مسئولان الاتحاد در ورزشگاه چنین درخواستی را مطرح کردند.

آقای ساکت بدون اشاره مستقیم به مجسمه قاسم سلیمانی به رسانه‌های ایران گفت که برداشتن این مجسمه جلو چشم ده‌ها هزار تماشاگر برای سپاهان امکان‌پذیر نبود.

جمهوری اسلامی همواره از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، به عنوان یکی از نمادهای خود یاد می‌کند.

این در حالی است که قاسم سلیمانی در مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی منطقه و همچین سرکوب برخی اعتراضات مردمی در ایران نقش کلیدی داشته است.

سلیمانی همچنین یکی از امضاکنندگان نامه تهدیدآمیز به محمد خاتمی در سال ۱۳۷۸ بود که در آن به رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی هشدار داده شده بود که «كاسه‌ صبر» فرماندهان سپاه درباره شرایط آن زمان کشور «به پايان رسيده» است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران پس از لغو بازی سپاهان-الاتحاد نوشت که مسئولان سعودی از سلیمانی «خوش‌شان نمی‌آید»، اما این خبرگزاری مدعی شد که سردیس سلیمانی «حاوی پیام اختصاصی برای تیم سعودی نبوده است.»

پیشتر وجود عکس قاسم سلیمانی در یک سالن وزارت خارجه ایران، موجب تغییر مکان نشست خبری وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های سعودی، رسانه‌های ایران و رادیو فردا، م.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG