لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۷

علم‌الهدی خواستار افزایش درآمد طلبه‌ها شد


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

امام جمعه مشهد از مسئولان خواست که وضعیت اقتصادی و سطح درآمد روحانیون را «توسعه» دهند و گفت که «امروز در حوزه، مسئله معیشت طلاب حرف اول را می‌زند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد علم‌الهدی، روز پنج شنبه ۲۸ دی، در یک سخنرانی گفت که «اقتصاد در بعضی جریان‌ها نقش اول را دارد و امروز مسئله تأمین زندگی طلاب امر مهمی است».

وی خواستار آن شد که «سطح معیشتی طلاب توسعه یابد» و افزود که «اگر امروز وضعیت اقتصادی طلبه مناسب نباشد خطرهای مختلفی بنای روحانیت و حوزه را تهدید می‌کند».

وی اضافه کرد: «ما باید تلاش کنیم که حتی‌الامکان سطح معیشتی طلاب را بالا ببریم تا طلبه فردی مستغنی باشد و با آرامش خاطر درس بخواند و فعالیت‌های خدماتی خود را انجام دهد».

امام جمعه مشهد گفت که مسئولان باید وضعیت اقتصادی روحانیون را «توسعه دهند» اما در عین حال روحانیون باید «در حد پایین‌ترین سطح زندگی مردم جامعه» زندگی کنند.

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، نیز در خطبه‌های روز، ۲۲ دی، خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شده بود.

سخنان این دو امام جمعه در حالی بیان می‌شود که انتشار میزان بودجه حوزه‌های علمیه برای سال آینده واکنش‌هایی را به دنبال داشته و به جز برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها، برخی از روحانیون و مراجع تقلید از جمله یوسف صانعی نیز به این بودجه‌ها اعتراض کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته‌است.

از جمله برای حمایت از حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی ۴۲۰ میلیارد تومان و برنامه حمایت از آموزش طلاب علوم دینی ۳۵۳ میلیارد تومان اختصاص یافته‌است.

همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حدود ۲۹۷ میلیارد تومان برای حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل و ۲۵۳ میلیارد تومان برای برنامه پوشش بیمه پایه اجتماعی طلاب تعریف کرده‌است.

در بودجه سال آینده همچنین برای «جامعه المصطفی العالمیه» که برای آموزش روحانیون غیر ایرانی فعالیت می‌کند ۳۰۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته‌است.

پس از مطرح شدن جزئیات بودجه سال ۹۷، کمپین‌هایی نیز در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده و برخی از شرکت‌کنندگان در این کارزارها خواستار کاهش بودجه حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای نظامی شده‌اند.

در همین حال صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، روز ۲۷ دی، در نامه‌ای به امام جمعه تهران فهرست بودجه سال گذشته ۴۴ موسسه، سازمان، نهاد و بنیاد فرهنگی - مذهبی را منتشر کرده بود که مجموع بودجه‌های آنها هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی در این نامه نوشته بود که به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این نهادها در قبال میلیاردها تومان بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، «نه به مجلس و نه به هیچ نهاد دیگری پاسخگو نبوده و هیچ نظارتی بر دخل و خرجشان اعمال نمی‌شود».

آقای زیباکلام همچنین نوشته بود که محیط زیست و جنگلبانی کشور هر کدام ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دارند.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های اخیر را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند. این در شرایطی است که معترضان در تجمع‌های خود ضمن اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها، شعارهای سیاسی از جمله علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و در حمایت از خاندان پهلوی سر داده‌اند.

در روزهای گذشته همچنین رونمایی از یک کشتی از جنس طلا در قم که قرار است که به حرم امام سوم شیعیان اهدا شود بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته‌است.

ساخت این اثر که هزینه آن هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، با واکنش منفی برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌است که از نابسامانی‌های اقتصادی کشور مثال می‌آورند و خواستار حل‌وفصل این نابسامانی‌ها به جای صرف هزینه بر روی چنین طرح‌هایی هستند.

XS
SM
MD
LG