لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۵

العربیه: دلیل اخراج جواد غفاری از سوریه «اختلاف با روس‌ها» بود


تصویری از جواد غفاری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
تصویری از جواد غفاری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

در حالی که خبرهای منتشرشده پیرامون خروج یا «اخراج» مصطفی جواد غفاری، فرمانده ارشد نیروهای شبه‌نظامی ایران در سوریه از آن کشور اخیراً خبرساز شده است، شبکه خبری «العربیه» می‌گوید اطلاعات جدیدی در مورد «علت اخراج» او از سوریه به‌دست آورده است.

«العربیه» از قول «منابع آگاه» نوشته که وجود اختلاف بین جواد غفاری با نیروهای ارتش سوریه و نیروهای روسی، به‌ویژه در رابطه با چگونگی تعامل با نیروهای آمریکایی و ترکیه مستقر در سوریه، باعث اخراج او از سوریه شد.

شبکه «العربیه» روز ۳۰ آبان نوشت که تغییرات گسترده و جایگزینی فرماندهان سپاه در سوریه همزمان با نشست مستشاران ایرانی با افسران روسی در فرودگاه تی-۴ واقع در شرق حمص، با هدف کاهش حملات اسرائیل به مواضع سپاه به این فرودگاه صورت گرفت.

اسرائیل به ندرت درباره هر حمله‌ای به شکل جداگانه و مستقل صحبت می‌کند، اما همواره تاکید کرده که از زمان وقوع جنگ داخلی در سوریه تاکنون صدها بار اهداف ایرانی را مورد حمله قرار داده است تا مانع محکم شدن جای پای ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل شود.

در این میان، در حالی‌ که کرملین اظهارات دولتمردان اسرائیل در خصوص ادامه تفاهم‌ها در مورد حملات اسرائیل به سوریه را تایید یا تکذیب نکرده است، دو مقام ارشد روسی در سوریه اخیرا نسبت به عواقب حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه هشدار دادند.

بنابر گزارش تازه «العربیه»، جواد غفاری، «فرمانده ارشد سپاه، در نشست با روس‌ها، از آن‌ها خواست تا در برخی از مراکز نظامی تحت کنترل ایران مانند فرودگاه تی-۴ حضور داشته باشند تا مانع حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی شوند. اما افسران روسی این موضوع را نپذیرفته و به غفاری یادآور شدند که تنها راه جلوگیری از حملات سنگین و مکرر اسرائیل، خروج نیروهای ایرانی از فرودگاه تی-۴ و سپردن کامل آن به دست روس‌هاست».

به گفته منابع مذکور، «مصطفی جواد غفاری با پیشنهاد روس‌ها برای ترک فرودگاه مخالفت کرد اما پس از اخراج او احتمالاً نیروهای ایران تاب تحمل حملات هوایی اسرائیل را ندارند و به‌ناچار باید فرودگاه را به روس‌ها بسپارند».

پیش از این شبکه العربیه به نقل از منابع سوری نوشته بود که مصطفی جواد غفاری که به خاطر کشتار غیرنظامیان در شهر حلب به «قصاب حلب» مشهور شده است، «به دلیل رفتارهای متهورانه و خودسر که به عنوان نقض حاکمیت سوریه محسوب می‌شد»، «ایجاد یک شبکه قاچاق» و «قتل‌عام بی‌رحمانه غیرنظامیان» اخراج شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخبار منتشرشده دربارهٔ اخراج جواد غفاری از سوریه را رد کرده و گفته است دوره مأموریت او تمام شده بود.

با این حال، شبکه «العربیه» روز ۳۰ آبان بار دیگر بر اخراج غفاری از سوریه تأکید کرد و نوشت که تغییرات تنها به اخراج غفاری محدود نبوده و شامل تغییر و اخراج حدود ۲۰ افسر امنیتی وابسته به سپاه در مراکز حساسی چون فرودگاه نظامی تی-۴ و مراکز امنیتی شهر تدمر، الرقه و قامشلی نیز خواهد شد.

این منابع به این شبکه خبری گفته‌اند که این تغییرات شامل اخراج اردشیر ریزان، مسئول امنیتی در فرودگاه تیفور، حاج دهقان، فرمانده نیروهای مستقر در حمص شرقی و ابوصلاح العتیق، فرمانده نیروهای ایرانی در شهر تدمر و مسئول هدایت و رهبری نیروهای تازه‌وارد به شرق حمص نیز بوده است و این تغییرات ناگهانی باعث «آشفتگی و سردرگمی» نیروهای وابسته به ایران شده است.

جمهوری اسلامی ایران همراه با روسیه همواره حامی بشار اسد بوده است و پیش از این گزارش‌هایی از تلاش‌های تهران برای تشکیل یک «گذرگاه شیعی» از ایران تا مرز اسرائیل، از طریق سوریه منتشر شده بود.

روزنامه بریتانیایی گاردین ۱۷ مهرماه در یک گزارش میدانی از منطقه اَلبوکمال در مرز سوریه و عراق نوشت که برنامه ایجاد «گذرگاه» شیعی ایران به لبنان که به‌ویژه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، به دنبال آن بود، در این ناحیه «با هزینه زیاد» جریان دارد.

گاردین افزود یک نظامی ایرانی با نام مستعار «حاج عسکر» اکنون برنامه نفوذ جمهوری اسلامی در این منطقه را پیش می‌برد.

البوکمال شهری در سوریه است که پاسگاه مرزی بزرگراه اصلی بغداد-دمشق در آن واقع شده است. این بزرگراه بخشی از اصلی‌ترین مسیر زمینی است که ایران از طریق آن تجهیزات و دیگر نیازهای شبه‌نظامیان مورد حمایت خود را در سوریه و لبنان تامین می‌کند.

بر اساس گزارش سایت العربیه و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG