لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

حضور چهره‌های مخالف در سنای ایتالیا؛ اسماعیلیون: از مذاکره با رژیم ایران دست بکشید


مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون در جمع اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان ایتالیا
مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون در جمع اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان ایتالیا

در ادامه سفر و دیدارهای چهره‌های اپوزیسیون در کشورهای اروپایی، مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، با نمایندگان ایتالیایی دیدار کرده و در سنای این کشور سخنرانی کردند.

خانم علی‌نژاد و آقای اسماعیلیون در این دیدارها که اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بار دیگر بر لزوم قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریست‌های بین‌المللی تأکید کردند.

آن‌ها همچنین با تأکید بر لزوم حمایت از جنبش اعتراضی که بیش از پنج ماه است در ایران ادامه دارد، خواستار فشار بر جمهوری اسلامی برای آزادکردن تمام زندانیان سیاسی و اخراج سفرای این حکومت از اروپا شدند.

حامد اسماعیلیون در سخنرانی خود در سنای ایتالیا از غرب خواست که از مذاکره با «رژیمی که در بستر مرگ است» خودداری کند.

به گفته آقای اسماعیلیون، نمی‌توان با حکومتی که «با خونسردی دست به کشتار مردم خود زده» و به هیچ اصول بین‌المللی پایبند نیست به مذاکره درباره فعالیت‌های اتمی‌اش ادامه داد.

او در ادامه تأکید کرد که طلب مذاکره با حکومت جمهوری اسلامی «خواسته‌ای بیهوده» با حکومتی است که مشروعیت خود در نزد مردمش را از دست داده و «در بستر مرگ است».

مسیح علی‌نژاد نیز که در کنار حامد اسماعیلیون در سنای ایتالیا در کنفرانس زنان و حقوق بشر در ایران شرکت داشت، با تأکید از مقامات ایتالیایی و اروپا خواست که «همچون ایالات متحده» سپاه را در فهرست تروریستی قرار دهند.

خانم علی‌نژاد گفت که مقامات غربی از به کار بردن عبارت «تغییر رژیم» واهمه دارند، اما این خواسته‌ای است که مردم معترض ایران در خیابان‌ها فریاد می‌زنند.

او با تأکید بر این که حقوق بشر «ارزشی جهانی است» و با حمایت از جنبش زنان ایران برای خلاصی از حجاب اجباری، گفت که اکنون زنان باحجاب و بی‌حجاب در کنار هم «برای سرنگونی آپارتاید جنسیتی» شعار می‌دهند.

در نزدیک به ۱۶۰ روزی که از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد، مخالفان جمهوری اسلامی و از جمله آنها چند چهره شاخص اپوزیسیون همچون مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون،‌ رضا پهلوی و نازنین بنیادی نیز در کنار آنها علاوه بر تجمع‌های اعتراضی هفتگی در سراسر دنیا، تلاش کرده‌اند غرب را به همراهی با مردم ایران دعوت کنند.

تلاش این چهره‌های اپوزیسیون در دوری تازه که از روز ۲۱ بهمن در دانشگاه جرج‌تاون در واشینگتن شروع شد هم‌چنان ادامه دارد.

پس از کنفرانس امنیتی مونیخ که مسیح علی‌نژاد، شاهزاده پهلوی و نازنین بنیادی به جای مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی به آن دعوت شده بودند، شاهزاده پهلوی به فرانسه رفت تا با مقامات فرانسوی دیدار داشته باشد، و مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون نیز به بروکسل رفتند تا در تجمع بزرگ دیگری شرکت کنند.

ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ساکن ایتالیا و اروپا قرار است روز چهارشنبه تجمع بزرگی نیز در رم، پایتخت ایتالیا، داشته باشند.

چارلی وِیمِرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، توئیت کرد که به دعوت او، شاهزاده رضا پهلوی نیز هفته آینده در کنار سخنرانی در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه، با شماری از مقامات برگزیده این نهاد نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG