لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

علیرضا رجایی برنده جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر شد


جایزه امسال کانون مدافعان حقوق بشر در منزل علیرضا رجایی به او اهدا شده است.
جایزه امسال کانون مدافعان حقوق بشر در منزل علیرضا رجایی به او اهدا شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر٬ علیرضا رجایی٬ فعال سیاسی و روزنامه‌نگار را به عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۹۶ خود معرفی کرد.

بر پایه گزارش وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر، در روز دوشنبه ۲۰ آذر، محمد سیف‌زاده عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، تندیس «منشور کوروش» را به عنوان نشان جایزه «تلاشگر حقوق بشر» به آقای رجایی اهدا کرده است.

آقای سیف‌زاده در این مراسم گفته است که اهدای این جایزه تنها به‌دلیل «صدماتی» که به رجایی در دوران زندان وارد شده، نیست «بلکه به‌دلیل منش و شخصیت حقوق بشری» این روزنامه‌نگار صورت می‌گیرد.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۸۶ شمسی، ۱۰ سال پیش، هر سال از میان فعالان حقوق بشر یک نفر را به‌عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» معرفی کرده و جایزه خود را در روز جهانی حقوق بشر، ۱۰ دسامبر، اهدا می‌کند.

جایزه امسال این کانون نیز در مراسمی که به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر در منزل علیرضا رجایی برگزار شد، به او اهدا شده است.

علیرضا رجایی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و پس از مدتی آزاد شد.

او بار دیگر در اردیبهشت‌ ۱۳۹۰ بازداشت و سال ۹۱ از سوی دادگاه انقلاب به چهار سال حبس محکوم شد. رجایی تا آبان ۹۴ در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی بود.

او در زندان به سرطان سینوس مبتلا شد، اما به گفته نزدیکانش٬ به علت «خودداری مسئولان بند ۳۵۰ از اعزام» رجایی به «مراکز درمانی بیرون از زندان برای معالجه، بیماری‌اش به شدت گسترش یافت».

بیماری او به اندازه‌ای گسترش یافت که پزشکان بعد از چندین دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی، مجبور به تخلیه بخش‌هایی از فک فوقانی و عضلات صورت و همچنین چشم راست این فعال سیاسی و روزنامه نگار شدند.

این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه گفته علیرضا رجایی پس از آزادی از زندان سرطان گرفته است.

آقای اژه‌ای مدعی شده که «مسئله سرطان در برخی استان‌ها شایع است. خیلی از افراد سرطان می‌گیرند و ظرف مدت کوتاهی از دنیا می‌روند. برخی سرطان می‌گیرند و از زمان تشخیص تا فوت مدت بسیار کوتاهی است. این فرد [رجایی]٬ دو سال پیش از زندان آزاد شده و سرطان گرفته است».

علیرضا رجایی٬ فعال سیاسی ملی مذهبی و عضو سابق هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و مدیر انتشارات گام نو بود. او در روزنامه‌های اصلاح‌طلب جامعه، توس، نشاط، خرداد و عصر آزادگان هم دبیری گروه سیاسی را بر عهده داشت.

آقای رجایی پیش از این نیز در پرونده‌ مشهور به «ملی‌مذهبی‌ها» در سال ۷۹ به سه سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG