لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

علیرضا رجایی، فعال سیاسی، چشم راست و بخشی از صورتش را از دست داد


علیرضا رجایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، چهار سال را در زندان گذراند و همان جا به سرطان سینوس مبتلا شد.
علیرضا رجایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، چهار سال را در زندان گذراند و همان جا به سرطان سینوس مبتلا شد.

نزدیکان علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و از چهره‌های شاخص جریان ملی – مذهبی، خبر دادند که او پس از عمل جراحی، چشم راست و بخشی از استخوان‌های سمت راست صورتش را از دست داده است.

علیرضا رجایی از سال ۱۳۹۰ به اتهام عضویت در ائتلاف نیروهای ملی مذهبی و اقدام علیه امنیت ملی، چهار سال را در زندان گذراند و در همان زندان بود که به بیماری سرطان سینوس مبتلا شد. خانواده و نزدیکان آقای رجایی «ممانعت از درمان» وی در زندان را عامل پیشروی بیماری و شرایط امروز او می‌دانند.

رضا علیجانی از فعالان ملی - مذهبی روز چهارشنبه هشتم شهریور شنیده‌ها درباره تخلیه چشم راست علیرضا رجایی و از دست دادن بخشی از صورت وی را تایید کرد.

آقای علیجانی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که صحت این شنیده‌ها را از لیلا لیاقت، همسر علیرضا رجایی، جویا شده است.

این فعال سیاسی، حکومت ایران را مسبب شرایط جسمانی امروز علیرضا رجایی دانسته است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از عمل جراحی سنگین علیرضا رجایی منتشر شده بود که عنوان می‌کرد این جراحی به مدت ۱۴ ساعت طول کشیده است. پس از آن عکسی از وی منتشر شد که او را بر تخت بیمارستان نشان می‌داد در حالی که نیمی از صورتش با باند پوشیده شده است.

صفحه فارسی سایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش خود از شرایط علیرضا رجایی جزییات بیشتری به دست می‌دهد و از قول یکی از همراهان وی می‌نویسد که در عمل جراحی «استخوان ماگزیلار و بخشی از فک فوقانی و قسمتی از عضله ماستر برداشته شد. ضمن آن که چشم راست هم تخلیه گردید».

این گزارش می‌افزاید که آقای رجایی پس از آزادی از زندان در آبان ۱۳۹۴ «چهار دوره شیمی درمانی سنگین و ۳۵ جلسه رادیو تراپی» داشته اما بیماری او عود کرد که در پی آن «شش دوره شیمی درمانی مجدد انجام شد و روز یکشنبه نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت».

علیرضا رجایی در نیمه دوم دهه ۱۳۷۰ دبیر گروه سیاسی روزنامه‌های پرآوازه «جامعه»، «توس»، «خرداد»، «عصر آزادگان» و «نشاط» بود که همه آنها توقیف شده‌اند.

وی در انتخابات مجلس ششم کاندیدای شهر تهران و جزو ۳۰ نماینده منتخب مردم بود، اما شورای نگهبان با ابطال بیش از ۷۰۰ هزار رای در نهایت حکم داد که به جای او، غلامعلی حداد عادل از چهره‌های اصولگرا و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران روانه مجلس شود.

علیرضا رجایی همچنین در سال ۱۳۷۹ به همراه شماری از اعضای جریان ملی-مذهبی بازداشت شد و دادگاه انقلاب او را به سه سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد.

آقای رجایی به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ نیز مدتی بازداشت شد. حکمی که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حداد برای وی تعیین کرده بود چهار سال حبس و پنج سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی بود.

XS
SM
MD
LG