لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

القاعده مدعی ارتباط با حمله مرگبار سرباز سعودی در پایگاه فلوریدا شد


محمد شمرانی، مهاجم ۲۱ ساله، در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۹، که توسط پلیس فدرال آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است دیده می‌شود
محمد شمرانی، مهاجم ۲۱ ساله، در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۹، که توسط پلیس فدرال آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است دیده می‌شود

القاعده در شبه‌جزیره عربستان ۱۳ بهمن ماه مدعی شد مسئولیت حمله آذر ماه یک خلبان سعودی، مشغول آموزش در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در پنساکولا، با این گروه است.

گروه موسوم به «سازمان القاعده در شبه‌جزیره عربستان» که در یمن فعال است، بدون ارائه مدرکی گفته با حمله مرگبار محمد شمرانی، خلبان ۲۱ ساله سعودی، در ارتباط است.

حمله شمرانی صبح ۱۵ آذر ماه در پایگاه دریایی در ایالت فلوریدا به کشته‌شدن سه نفر انجامید. خود او نیز با شلیک یک مامور پلیس کشته شد. هشت تن، از جمله دو تن از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند.

اندکی پس از آن پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌ای، اعلام کرد فرض بر این است که حمله مسلحانه شهروند سعودی «اقدام تروریستی» بود.

در ویدئوی ضبط‌شده‌ای که شاخه القاعده در یمن منتشر کرده گفته شده «ضمن تبریک به امت مسلمان، مسئولیت عملیات دلاور سلحشور، محمد شمرانی، را برعهده می‌گیریم».

انتشار این نوار توسط گروه «س‌ا‌ی‌ت» که پیام‌ها و فعالیت‌‌های گروه‌های افراطی در فضای مجازی را زیر نظر دارد، گزارش شده‌است.

رادیو فردا و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به‌تنهایی قادر نیستند محتوای این ویدئو را تائید کنند.

در این ویدئوی ۱۸ دقیقه‌ای ادعا شده که شمرانی و القاعده در شبه‌جزیره عربستان در ارتباط با هم قرار داشتند.

در همان زمان حمله نیز گروه ناظر «س‌ا‌ی‌ت» گفته بود مهاجم ظاهرا ساعاتی پیش از حمله خود، مطلبی در توجیه آن در توئیتر به انگلیسی منتشر کرده و با اشاره به «جنگ‌های» آمریکا در کشورهای اسلامی، گفته از ایالات متحده «به خاطر جنایت علیه مسلمانان، و نه فقط آن‌ها، که علیه کل بشریت» متنفر است.

او در عین حال نقل‌قولی نیز از اسامه بن‌لادن، رهبر کشته شده القاعده بازنشر کرده بود.

به دنبال این واقعه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد فعالیت‌های آموزش نظامی نیروهای عربستانی در آمریکا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در آن زمان پادشاه سعودی در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان، گفته ریاض از تحقیقات حمایت می‌کند.

منابع: رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو اروپای آزاد/۲
XS
SM
MD
LG