لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

هشت کشور اروپایی خواستار اقدام فوری برزیل برای جلوگيری از تخریب آمازون شدند


طبق آمار نهادهای مسئول در برزیل ابعاد جنگل زدایی در فاصله ژوئیه سال گذشته تا ژوئیه سال جاری حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است.
طبق آمار نهادهای مسئول در برزیل ابعاد جنگل زدایی در فاصله ژوئیه سال گذشته تا ژوئیه سال جاری حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است.

هشت کشور اروپایی از دولت برزیل خواستند در مقابله با جنگل زدایی در ناحیه آمازون اقدامات عاجلی انجام دهد.

به گزارش رویترز٬ این هشت کشور که اعضای گروهی به نام «منشور آمستردام» هستند و ریاست دوره ای آن با آلمان است روز سه شنبه در نامه سرگشاده‌ای خطاب به همیلتون مورائو، معاون رئیس‌جمهوری برزیل از کم کاری آن کشور در مقایسه با عملکرد خوب آن در دفاع از محیط زیست در سالهای گذشته ابراز نگرانی کردند.

در بخشی از این نامه دو صفحه‌ای تصریح شده است، «هدف اقدامات کشورهای اروپایی حذف کامل جنگل زدایی از چرخه تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی است. در نتیجه افزایش تخریب جنگل‌های آمازون رعایت استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی برای شرکت‌ها و سرمایه گذاران اروپایی را دشوار کرده است.»

در این نامه تاکید شده است: «کشورهای عضو گروه منشور آمستردام خواستار تعهد سیاسی و قاطع دولت برزیل به کاهش جنگل زدایی هستند.»

دفتر همیلتون مورائو، معاون رئیس جمهور و مسئول برنامه‌های دولت برزیل برای حفاظت از آمازون به سوالات خبرگزاری رویترز پاسخ نداد. ولی او در ملاقات های امسال با سرمایه گذاران اروپایی تضمین داده که دولت برزیل همه اقدامات لازم برای حفاظت از جنگل های آمازون از جمله منع کامل سوزاندن جنگل ها در یک محدوده زمانی 120 روزه را انجام خواهد داد.

کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، هلند، نروژ و بریتانیا اعضای منشور آمستردام هستند که هدف آن حذف کامل پدیده جنگل زدایی در چرخه تولید کالاهای مصرفی است. دولت بلژیک نیز که عضو این منشور نیست نامه این گروه خطاب به رهبران برزیل را مضا کرده است.

این نامه عملکرد دولت برزیل در سال‌های قبل در زمینه حفاظت از محیط زیست را ستوده ولی درعین حال یادآوری می کند در دوره اخیر «ابعاد جنگل زدایی در حد نگران کننده ای افزایش یافته است.»

کشورهای امضا کننده این نامه یادآوری کردند که در این زمینه آماده تماس و همکاری بیشتر با برزیل هستند.

طبق آمار نهادهای مسئول در برزیل ابعاد جنگل زدایی در فاصله ژوئیه سال گذشته تا ژوئیه سال جاری حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است.

مدافعان محیط زیست عامل اصلی این وضعیت را سیاست های ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور دست راستی برزیل می دانند که با تشویق طرح های توسعه در منطقه آمازون زمینه را برای تخریب گسترده تر نواحی جنگلی توسط دامپروران، چوب برها و کشاورزان غیر قانونی و بورس بازها و دلالان زمین فراهم کرده است.

رئیس جمهور برزیل مدعی است که اجرای طرح های توسعه برای مبارزه با فقر ساکنان منطقه ضروری است.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG