لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

تخريب جنگل‌های آمازون در سال ۲۰۱۹ تا ۳۴ درصد افزایش یافت


گستره جنگل‌زدایی در برزیل از سال ۲۰۰۸ تاکنون به یک رکورد جدید رسیده است.
گستره جنگل‌زدایی در برزیل از سال ۲۰۰۸ تاکنون به یک رکورد جدید رسیده است.

آمارهای جدید دولت برزیل که روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد منتشر شد نشان می‌دهد که گستره جنگل‌زدایی در سال ۲۰۱۹، اولین سال ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو، بزرگتر از آن است که در گزارش‌های قبلی اعلام شده بود.

گزارش سازمان تحقیقات فضایی برزیل که وضعیت جنگل‌های آمازون را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای کنترل می‌کند، می‌گوید که از اواسط تابستان سال ۲۰۱۸ تا اواسط تابستان سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از پوشش جنگلی منطقه آمازون نابود شده است. این تقریبا معادل مساحت کشور لبنان است و به نسبت بازه زمانی مشابه در سال قبل حدود ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان تحقیقات فضایی برزیل در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که حدود ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از جنگل‌های آمازون از بین رفته است.

آمار جدید نشان می‌دهد که گستره جنگل‌زدایی در برزیل از سال ۲۰۰۸ تاکنون به یک رکورد جدید رسیده است.

سازمان تحقیقات فضایی برزیل معمولا با هدف دقت بیشتر، گزارش‌های سالانه خود در مورد تخریب جنگل‌ها را بازبینی می‌کند.

فعالان محیط زیست، دانشمندان و پژوهشگران سیاست‌های ژائیر بولسونارو، رئيس‌جمهوری دست راستی برزيل، را دلیل گستاخی بیشتر چوب‌برهای غیرقانونی، دامپروران و بورس‌بازان می‌دانند که به خاطر منافع مالی خود پوشش جنگلی را نابود می‌کنند.

رئیس‌جمهوری برزیل طرفدار اجرای برنامه‌های توسعه در نواحی جنگلی، از جمله مناطق حفاظت شده است و این طرح‌ها را روشی موثر برای بهبود وضعیت زندگی اقشار فقیر نواحی جنگلی می‌داند.

حدود ۶۰ درصد از جنگل‌های آمازون که بزرگترین پوشش گیاهی حاره‌ای جهان است در خاک برزیل قرار دارد. دانشمندان می‌گویند این جنگل‌ها به دلیل جذب حجم زیادی از گاز دی اکسید کربن در مقابله با گرمایش زمین نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

اطلاعات بازبینی شده که سالانه منتشر می‌شود از آمارهایی که سازمان تحقیقات فضایی برزیل هر ماه ارائه می‌دهد دقت بیشتری دارد.

آمارهای ماهانه این سازمان نشان می‌دهند که روند رو به افزایش تخریب جنگل‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه دارد و در فاصله ژانویه تا آوریل امسال به نسبت بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری برزیل برای مقابله با تخریب جنگل‌ها در ماه مه امسال نیروهای ارتش را به منطقه اعزام کرد. حکم قضایی مربوط به اعزام نیروهای ارتش روز چهارشنبه منقضی می‌شود ولی مقام‌های دولت برزیل می‌گویند این حکم به احتمال زیاد برای یک دوره ۳۰ روزه دیگر تمدید خواهد شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG