لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

برزیل برای جلوگیری از جنگل‌زدایی در آمازون «نیروی نظامی می‌فرستد»


سال گذشته با گسترش آتش سوزی در جنگل‌های آمازون دامنه تخریب این جنگل‌ها به وسیع‌ترین میزان طی یازده سال اخیر رسید
سال گذشته با گسترش آتش سوزی در جنگل‌های آمازون دامنه تخریب این جنگل‌ها به وسیع‌ترین میزان طی یازده سال اخیر رسید

همیلتون ماورائو، معاون رییس جمهور برزیل روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت گفت این کشور در نظر دارد برای مقابله با جنگل زدایی و سوزاندن جنگل‌ها نیروهای ارتش را به منطقه اعزام کند. تخریب جنگل‌های آمازون که بزرگترین جنگل حاره‌ای جهان است از سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش رویترز آقای ماورائو گفت دولت برزیل بر اساس فرمانی که سال گذشته توسط ژائیر بولسونارو، رییس جمهور و تحت عنوان «تضمین نظم و قانون» امضا شد نیروهای ارتش را به منطقه خواهد فرستاد.

سال گذشته با گسترش آتش سوزی در جنگل‌های آمازون دامنه تخریب این جنگل‌ها به وسیع‌ترین میزان طی یازده سال اخیر رسید و جامعه بین المللی به شدت از دولت برزیل به دلیل کم کاری در این زمینه انتقاد کرد.

تخریب جنگل‌ها در سال جاری نیز در ابعاد وسیعی ادامه پیدا کرده است. بر اساس شواهدی که به وسیله ماهواره‌های آژانس فضايی برزيل جمع آوری شده ابعاد تخریب جنگل‌های آمازون در سه ماهه اول سال جاری به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

معاون رییس جمهور برزیل گفت امسال دولت در مناطق جنگلی برای نیروهای ارتش، پلیس فدرال، اداره محیط زیست و سایر نیروهای انتظامی قرارگاه‌های دائمی احداث خواهد کرد. او افزود:«ما طرح مقابله با تخریب جنگل‌ها و با هدف پیشگیری از آتش سوزی‌ها که معمولا در ماههای ژوئیه و اوت روی می دهند را تکمیل کرده ایم.» آقای ماورائو زمان دقیق صدور این فرمان را اعلام نکرد.

اوایل روز چهارشنبه فرماندو آزودو، وزیر دفاع برزیل گفت فرمان موسوم به «تضمین نظم و قانون» اکنون در اختیار معاون رییس جمهور است و افزود:«اگر نیاز به فرمان جدیدی باشد نیروهای مسلح آماده اعزام مجدد هستند.»

طرح اعزام نیروهای ارتش به جنگل‌های آمازون در شرایطی مطرح می شود که به نظر می رسد تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا میزان کنترل دائمی دولت برزیل بر این مناطق کاهش يافته است.

یک مقام اداره مسئول اجرای مقررات زیست محیطی برزیل در ماه مارس به خبرگزاری رویترز گفت که به دلیل خطرهای بهداشتی ناشی از شیوع ویروس این اداره قادر نیست برای مقابله با تخلف‌های زیست محیطی نیروهای کافی اعزام کند.

مدافعان محیط زیست نگران هستند که در این شرایط میزان تخریب و سوزاندن جنگل‌ها افزایش یابد ولی اداره محیط زیست برزیل می گوید کاهش ماموریت‌های این نهاد مربوط به سایر مناطق است و نه جنگل‌های آمازون.

XS
SM
MD
LG