لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

تظاهرات در اروپا در آستانه کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل


هزاران نفر در دروازه براندنبورگ در مرکز شهر برلین در حمایت از محیط زیست تظاهرات کردند
هزاران نفر در دروازه براندنبورگ در مرکز شهر برلین در حمایت از محیط زیست تظاهرات کردند

ده‌ها هزار نفر روز جمعه هشتم آذر در شهرهای اروپا و آسیا در حمایت از محیط زیست تظاهرات کردند و امیدوارند در آستانه برگزاری کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل متحد این اقدامات رهبران کشورهای جهان را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات امروز از جنبش موسوم به «جمعه ها برای آینده» به ابتکار گرتا تونبرگ، فعال شانزده ساله سوئدی الهام گرفته است.

هزاران نفر در دروازه براندنبورگ در مرکز شهر برلین، بیش از ۳۰ هزار نفر که اکثر آنها جوانان بودند در شهر هامبورگ و ۱۷ هزار نفر نیز در شهر مونیخ در اعتراض به گرمایش جو زمین و پیامدهای آن تظاهرات کردند.

تظاهرات مشابهی در سایر شهرهای بزرگ اروپا برگزار شد هرچند تعداد شرکت کنندگان از تظاهرات مشابه در ماه سپتامبر کمتر بود. به گفته برگزارکنندگان تظاهرات سپتامبر که تحت عنوان «اعتصاب اقلیمی» برگزار شد حدود 4 میلیون نفر در شهرهای مختلف جهان به خیابان آمدند.

درشهر مادرید، محل برگزاری کنفرانس ۱۲ روزه سازمان ملل متحد که هفته آینده آغاز می شود حدود دو هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند. هدف این کنفرانس تشویق حکومت های جهان به کاهش تولید گازهای گلخانه ای و مقابله با تغییرات زیست محیطی جهان است.

در فرانسه، تظاهرکنندگان با تمرکز اعتراضات خود روی حراج سالیانه موسوم به «جمعه سیاه» مراکز توزیع کالای شرکت آمازون را در حومه شهرهای پاریس، لیون و لیل مسدود کردند.

تظاهرکنندگان در شهر پاریس نیز با تشکیل دادن یک زنجیره انسانی در یکی از مال های بزرگ شهر سعی کردند مانع ورود مشتریان به مغازه ها شوند و به این شکل هزینه سنگین مصرف گرایی برای محیط زیست را به نمایش گذاشتند.

بخش هلندی جنبش موسوم به «جمعه ها برای آینده» گفت در ۱۵ شهر این کشور تظاهرات برگزار شده و جمعه شب در راهپیمایی اصلی در شهر آمستردام برای قربانیان بحران زیست محیطی یک دقیقه سکوت اعلام خواهد شد.

در شهر لیسبون، پایتخت پرتغال نیز تظاهراتی برگزار شد. گرتا تونبرگ، فعال نوجوان سوئدی قرار است قبل از رفتن به مادرید همزمان با اجلاس سازمان ملل متحد وارد لیسبون شود.

خبرگزاری فرانسه می افزاید دور جدید تظاهرات زیست محیطی با راهپیمایی صدها نفر از مردم استرالیا به سمت دفتر مرکزی حزب لیبرال حاکم بر کشور در شهر سیدنی و در اعتراض به آتش سوزی گسترده جنگل های این کشور آغاز شد.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا چندی پیش گفت: «هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند اقدامات استرالیا روی گسترش آتش سوزی در طبیعت تاثیر داشته است.»

میزان تولید گاز کربن در استرالیا با ۲۵ میلیون جمعیت به نسبت کشورهای بزرگ کمتر است ولی این کشور یکی از صادرکننده های بزرگ ذغال سنگ در جهان است.

در شهر توکیو نیز تظاهرات مشابهی شبیه شهرهای اروپایی برگزار شد. در دهلی هند، آلوده ترین شهر جهان دانش آموزان بیش از ۵۰۰ مدرسه و دبیرستان به سوی ساختمان وزرات محیط زیست راهپیمایی کردند.

جلسات کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل متحد از روز دوشنبه و با شرکت نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور جهان در شهر مادرید آغاز می شود. هدف اصلی این کنفرانس تکمیل کردن مقررات اجرایی اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ است.

دانشمندان هشدار داده اند که اقدامات برای کنترل گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی به نتیجه نرسیده و تولید کربن ناشی از سوخت های فسیلی که در حال افزایش است باید سالانه ۷.۶ درصد کاهش یابد.

سازمان ملل متحد نیز گزارش داد که میزان تولید گازهای گلخانه ای که عامل اصلی گرمایش جو زمین است سال گذشته به یک رکورد تاریخی رسیده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG