لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

گزارش سازمان ملل: «زمین‌ زیر آب می‌رود و توفان‌هایی سهمگین‌تر از گذشته فرامی‌رسد»


پژوهشگران هشدار داده‌اند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای و روند گرمایش زمین مهار نشود، توفان‌ها و بارش‌ها به‌مراتب سهمگین‌تر و هوا به‌مراتب نامطلوب‌تر خواهد شد. (در تصویر سیل اخیر در ایران)
پژوهشگران هشدار داده‌اند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای و روند گرمایش زمین مهار نشود، توفان‌ها و بارش‌ها به‌مراتب سهمگین‌تر و هوا به‌مراتب نامطلوب‌تر خواهد شد. (در تصویر سیل اخیر در ایران)

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد تغییرات آب‌وهوایی نه تنها خوش‌بینانه‌تر از گذشته نیست که همچنان در مورد آینده‌ای تیره و تار هشدار می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند اگر گازهای گلخانه‌ای مهار نشوند، «فاجعه در انتظار دریاها خواهد بود».

پژوهشگران پنل آب‌وهوایی ملل متحد سوم مهر ماه، همزمان با نشست سران کشورها در مجموع عمومی این نهاد در نیویورک، گزارش تازه‌ای از تحقیقات و برآوردهای خود را منتشر کرده‌اند.

گزارش ارائه‌شده به سران جهان می‌گوید سطح دریاها سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال افزایش است؛ یخ‌ها در حال آب شدن هستند و اقیانوس‌ها اسیدی‌تر از گذشته می‌شوند. دریاها در حال از دست دادن میزان اکسیژن خود هستند که در نتیجه از جمله به‌معنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از حیات در آن‌هاست.

در تابستان امسال در منطقه شمالگان بیشتر از نیمی از برف موجود، از سال ۱۹۶۷ تا کنون، آب شد.
در تابستان امسال در منطقه شمالگان بیشتر از نیمی از برف موجود، از سال ۱۹۶۷ تا کنون، آب شد.

پژوهشگران هشدار داده‌اند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای و روند گرمایش زمین مهار نشود، تا اواخر سده جاری، سطح دریاها یک متر بالاتر خواهد آمد، در حالی‌که شمار بسیار کم‌تر از ماهی‌ها و آبزیان نجات پیدا خواهند کرد.

یخ و برف به‌مراتب کم‌تری باقی خواهد ماند، توفان‌ها به‌مراتب سهمگین‌تر و بارش‌ها به‌مراتب شدید‌تر خواهد شد و در کل هوایی به‌مراتب نامطلوب‌تر در انتظار ماست.

در خلاصه‌ای از این گزارش که خبرگزاری اسوشیتدپرس به موارد مهم آن اشاره کرده آمده‌است:

  • اقیانوس‌ها تا هم‌اکنون بین یک تا سه درصد از اکسیژن خود را از دست داده‌اند و این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.
  • در تابستان امسال در منطقه شمالگان بیشتر از نیمی از برف موجود، از سال ۱۹۶۷ تا کنون، آب شده‌است.
  • شمار آبزیان تا ۱۵ درصد کم‌تر از آن‌چه هست می‌شود. میزان صید ماهی تا ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت.
  • شمالگان، گرینلند و کوهستان‌های صاحب یخچال‌های طبیعی در حال از دست دادن ۷۲۰ میلیارد تـُن یخ در سال هستند.

  • سطح آب‌ها دو و نیم برابر سریع‌تر از سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۰ در حال افزایش است.

نشریه نیچر در توصیف اهمیت تغییرات گسترده در آب‌های زمین به‌دلیل تغییرات اقلیمی، به نقش عمده آن‌ها در مقابله با همین تغییرات اشاره کرده‌است.

نیچر یادآوری می‌کند که آب‌های آزاد برای مدتی طولانی، با جذب گرما و دی‌اکسید کربن اتمسفر، به کاهش پیامدهای گرمایش و تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کردند. اما این وضعیت در حال تغییر است که نتیجه آن «پیامدهایی فاجعه‌بار برای ساکنان زمین در دهه‌های پیش‌روست».

بیش از صد پژوهشگر از ۳۰ کشور جهان در تهیه تازه‌ترین گزارش ارائه‌شده به سران ملل متحد حضور داشتند. «پنل بین‌دولتی در ارتباط با تغییرات آب‌وهوایی» این گزارش را در جریان نشستی در موناکو منتشر کرد.

اسوشیتدپرس، رویترز، نیچر/ت
XS
SM
MD
LG