لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

گرتا تونبرگ در اجلاس زیست‌محیطی سازمان ملل: آرزوهای کودکی‌ام را ربوده‌اید


گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، می‌گوید نسل‌هایی که بیش از همه محیط‌ زیست را آلوده کرده‌اند بار سنگینی بر دوش نسل او گذاشته‌اند.
گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، می‌گوید نسل‌هایی که بیش از همه محیط‌ زیست را آلوده کرده‌اند بار سنگینی بر دوش نسل او گذاشته‌اند.

گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، روز دوشنبه اول مهر کم‌کاری رهبران کشورهای جهان برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را محکوم کرد و در سخنرانی خود در اجلاس زیست محیطی سازمان ملل متحد گفت: «به چه جراتی چنین می‌کنید».

هدف از این اجلاس که چند روز پس از راهپیمایی‌های گسترده جوانان معترض در سراسر جهان و همزمان با گشایش مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، دادن جان تازه‌ای به اقدامات بین‌المللی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

گرتا تونبرگ، دختر شانزده ساله سوئدی، در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس در حالی که بسیار احساساتی به نظر می‌رسید با لحنی قاطع گفت: نسل‌هایی که بیش از همه محیط‌زیست را آلوده کرده‌اند بار سنگینی بر دوش نسل او گذاشته‌اند.

او در بخشی از سخنانش گفت: «این کاملا غلط است. من نباید اینجا باشم. من باید در آن سوی اقیانوس در مدرسه مشغول تحصیل باشم. ولی همه شما از ما جوانان می‌خواهید که امیدوار باشیم. به چه جراتی چنین می‌کنید».

او افزود: «شما با حرف‌های تو خالی کودکی و آرزوهای من را ربوده‌اید».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قبل از آغاز این اجلاس به همه کشورها هشدار داده بود که فقط در صورت ارائه طرح‌های عملی و مشخص حق سخنرانی در این نشست را خواهند داشت.

آقای گوترش در سخنان خود ضمن تاکید بر فوریت تغییرات آب‌وهوایی زمين از صنعت انرژی خواست به این مسئله توجه کنند.

او گفت: «طبیعت خشمگین است. و اگر فکر می‌کنیم که می‌توانیم طبیعت را فریب بدهیم در واقع خودمان را گول زده‌ایم. چون طبیعت همواره تلافی خواهد کرد و طبیعت در سراسر جهان با خشم در حال تلافی کردن است».

«همه چیز هزینه خواهد داشت. ولی بزرگترین هزینه بی‌عملی است. بزرگترین هزینه پرداخت یارانه به صنعت انرژی فسیلی در حال مرگ، حفر بیشتر معادن ذغال‌سنگ و انکار واقعیتی است که مثل روز روشن است: ما در یک چاه عمیق زیست محیطی افتاده‌ایم و برای بیرون آمدن از این چاه ابتدا باید حفاری را متوقف کنیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، که هر دو از منکران پدیده تغییرات جوی هستند قرار بود در این اجلاس شرکت نکنند ولی آقای ترامپ در جلسه حاضر بود.

با توجه به تشدید پیامدهای تغییرات جوی زمین از جمله بالاتر رفتن افزایش سطح اب دریاها به نسبت پیش بینی‌های قبلی، دانشمندان می‌گویند اقدام در این زمینه به نسبت توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ فوریت بیشتری پیدا کرده است.

پس از اجلاس جهانی محیط زیست که قرار است ماه دسامبر در شیلی برگزار شود توافق اقلیمی پاریس وارد مرحله اجرایی حساسی می‌شود.

دانشمندان می‌گویند تعهدات کنونی به هیچ عنوان برای پیشگیری از گرمایش بیشتر زمین کافی نیست و در سال گذشته تولید دی اکسید کربن به يک رکورد تاریخی رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سال جاری خواهان توقف احداث معادن جدید ذغال سنگ از سال ۲۰۲۰ ، توقف پرداخت یارانه به سوخت‌های فسیلی و دستیابی به تعادل در تولید دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ شد.

هر چند برخی از کشورها در این زمینه پیشرفت کرده‌اند ولی هنوز اکثر کشورهایی که اقتصاد آنها بزرگترین آلاینده‌ جهان هستند از اهداف تعیین شده در توافق اقلیمی پاریس بسیار عقب هستند.

به عنوان نمونه دفتر توسعه سازمان ملل متحد می گوید ۱۴ کشوری که مسئول تولید یک چهارم گازهای گلخانه‌ای جهان هستند اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ در طرح‌های زیست محیطی خود تجدیدنظر نخواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
پوشش خبری مجمع عمومی سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:43 0:00

XS
SM
MD
LG