لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

آرژانتین حزب‌‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد


یابود قربانیان بمبگذاری مرگبار در ساختمان فعالیت‌های فرهنگی یهودیان آرژانتین در بوئنوس آیرس
یابود قربانیان بمبگذاری مرگبار در ساختمان فعالیت‌های فرهنگی یهودیان آرژانتین در بوئنوس آیرس

دولت آرژانتین گروه حزب‌الله لبنان را که مظنون به دو حمله به شهروندان این کشور است، در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد.

این تصمیم پنجشنبه بیست و هفتم تیر در سالروز بمبگذاری مرگبار در ساختمان فعالیت‌های فرهنگی یهودیان آرژانتین اعلام شد.

در آن بمب‌گذاری در بیست و پنج سال پیش، هشتاد و پنج تن کشته و بیش از سیصد تن دیگر زخمی شده و مرکز هم‌یاری یهودیان این کشور ویران شد.

به گزارش رویترز، آرژانتین همچنین حزب‌الله را عامل حمله به سفارت اسرائیل در تابستان ۱۹۹۲، دو سال پیش از بمبگذاری در مرکز یهودیان می‌داند؛ در آن بمبگذاری نیز ۲۹ تن، که اکثرا مردم آرژانتین بودند، کشته شدند.

تصمیم نهادهای قانونی آرژانتین مبنی بر تروریستی نامیدن حزب‌الله دارایی‌های این سازمان در این کشور را به ظن پولشویی و سرمایه‌گذاری بر روی تروریسم توقیف می‌کند.

به گفته پاتریشیا بولریچ وزیر خارجه آرژانتین از این پس هر گونه فعالیت افراد در این کشور در ارتباط با حزب‌الله، تماس و یا کمک مالی به این سازمان با خطر محاکمه و مجازات روبرو خواهد بود.

مائوریسیو ماکری رییس جمهوری آرژانتین که هم‌پیمان با آمریکا و اسرائیل است، از مدتی پیش قول داده بود که حزب‌الله در این کشور به عنوان موجودیتی تروریستی شناخته شود.

تصمیم آرژانتین هم‌زمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در بوئنوس آیرس اعلام شد.

مایک پمپئو برای شرکت در آیین یادبود قربانیان آن بمب‌گذاری به آرژانتین سفر کرده و جمعه نیز با رییس جمهوری این کشور دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر تاکید کرده بود که مذاکرات آقای پمپئو در ارتباطبا حزب‌الله و همکاری‌های واشینگتن و بوئنوس‌آیرس علیهتروریسم خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته پیشاپیش سالروز بمبگذاری مرکز یهودیان آرژانتین، در نشستی در واشینگتن اعلام کرد که از تلاش‌های تازه دولت بوئنوس‌آیرس برای برای محاکمه مظنونین ایرانی و حزب‌الله در آن حمله حمایت می‌کند.

آمریکا در آن نشست حکومت ایران را نیز به همکاری با نهادهای آرژانتین برای «اجرای عدالت» فرا خواند.

نخست وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه ساعتی پس از اعلام تصمیم آرژانتین در مورد تروریستی نامیدن حزب‌الله، با استقبال از آن، ایران را حامی و مادر حزب‌الله نامید و گفت «بدون اکسیژن ایرانی، حزب‌الله نفس نخواهد کشید».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو افزود «زمان آن رسیده که دنیای متمدن خطر ایران و حزب‌الله را درک کند و کاملا در برابر آن‌ها بایستد» اما به گفته وی، «این اجماع هنوز به اندازه کافی نیست».

آقای نتانیاهو چند روز پیش نیز فرانسه و سایر کشورهای اروپایی را فرا خواند که «دقیقا مانند آرژانتین عمل کرده و حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «حزب‌الله اصلی‌ترین سازمان تروریستی در خاورمیانه و جهان است».

بیست و پنجمین سالروز بمبگذاری «عامیا» در حالی فرا رسیده که هنوز آمران و مجریان آن به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

با وجود این، به نوشته تایمز اسرائیل، دولت این کشور همانند مردم و یهودیان آرژانتین هنوز به دادخواهی عادلانه امیدوار هستند.

در بمبگذاری «عامیا» در کنار حزب‌الله، نام شماری از مقامات وقت جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مظنون مطرح است.

اینترپل، پلیس بین‌الملل، مقامات رده بالای وقت رژیم ایران را مغز متفکر آن حمله دانسته و علیه شماری از آن‌ها حکم توقیف صادر کرد که هنوز به قوت خود باقی است.

ایران اما مانند حزب‌الله همواره هرگونه اتهام در خصوص آمریت در حملات دو گانه آرژانتین یا ارتباط مقامات خود با بمبگذاری «عامیا» را قاطعانه رد کرده‌ است.

کشمکش‌های داخلی در آرژانتین در خصوص پرونده تحقیقات آن بمبگذاری، سرنوشت چند رییس جمهوری، دولت‌ها و شخصیت‌های بسیاری در نهادهای متعدد پلیس، دولت و قوه قضائیه این کشور را رقم زده است.

قتل آلبرتو نیسمان قاضی تحقیق آرژانتینی این پرونده در ژانویه ۲۰۱۵ تنها ساعاتی پیش از آن‌که نتایج بررسی‌های طولانی خود را به مجلس سنای کشورش ارائه کند، بر ابهامات بزرگ این پرونده افزود.

XS
SM
MD
LG