لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

ادامه تلاش برای رسیدن به «متن واحد» در مذاکرات وین، گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و بریتانیا


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران

در ادامه رایزنی‌ها در حاشیه مذاکرات احیای برجام که در وین جریان دارد، وزیر امور خارجه ایران پس از گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در گفت‌وگو با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، بار دیگر «بر لزوم توافق دسته‌جمعی میان طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر متن واحد» تأکید کرد و و خانم تراس نیز «ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را بپردازد».

منظور خانم تراس حل‌وفصل بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران است که قرار بود تابستان امسال انجام شود، اما عملی نشد. مسئله پرداخت این بدهی با پایان حبس نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران، مرتبط دانسته شده است.

حدود ۱۰ ماه است که مقام‌های دولت جو بایدن به صورت غیرمستقیم همراه با سه عضو اروپایی برجام به‌اضافه چین و روسیه برای احیای برجام در مذاکرات با هیئت ایرانی حضور دارند، اما به‌دلیل اختلاف‌نظرها در مورد خواسته‌های ایالات متحده از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر، این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، روز گذشته در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، با اشاره به تلاش‌های همه طرف‌ها در جریان این مذاکرات، تأکید کرد که «لازم است همه طرف‌ها با انعطاف و نظرداشت مقدورات و محدودیت‌های یکدیگر به پیشرفت مذاکرات کمک کنند».

در مورد اختلاف‌نظرها در جریان مذاکرات جزئیاتی منتشر نشده و حتی در روزهای اخیر خبرهای ضدونقیضی از موفقیت‌آمیز بودن روند مذاکرات منتشر شده است، اما جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که قصد ندارد «از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی کند».

در مقابل ، ایالات متحده نیز اعلام کرده است که اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که ایران بر برچیده شدن تحریم‌ها به‌عنوان شرط اول احیای برجام پافشاری می‌کند و در همین اثنا، در روزهای اخیر دو سناتور ارشد آمریکا طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های «اصلی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.

با این اوصاف، میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام، با انتشار توئیتی در روز یک‌شنبه ۲۴ بهمن وضعیت کنونی گفتگوهای وین را «مثبت» ارزیابی کرده و از «پیشرفت قابل توجه» خبر داده است.

در مقابل، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری نوشت که کار نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات برای پیشبرد مواضع تهران «لحظه به لحظه» سخت‌تر می‌شود؛ موضعی که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن صرفاً گفت «از خود علی شمخانی توضیح بخواهید».

این در حالی است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته اعلام کرد «برای ایران امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم‌ها لغو شود، بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد. لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۹ دی گفته بود این‌که در مقطعی با «دشمن» مذاکره، صحبت و تعامل می‌شود، «به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست».

این در حالی است که او در زمان دولت روحانی راه تعامل با «دشمن» را بسته بود و در ۲۲ مرداد ۹۷ گفته بود «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و ... امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.»

XS
SM
MD
LG