لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از بازداشت صدها نفر در خوزستان


عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۲۲ آبان از مقام‌های ایران خواسته است وضعیت صدها تن از اهالی استان خوزستان را که طی ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند و به وکیل و خانواده های خود دسترسی ندارند روشن کنند.

عفو بین الملل در بیانیه خود در مورد گزارش‌ها در خصوص موج تازه اعدام‌ها در اهواز نوشته است: طی چند روز اخیر فعالان «عرب اهوازی» خارج کشور به عفو بین الملل گفته‌اند که ۲۲ مرد از جمله یک فعال مدنی به نام محمد مومنی تیماس اعدام شده‌اند.

عفو بین الملل به نقل از این منابع می‌گوید ششصد نفر به دنبال حمله مرگبار به رژه نظامی به در اهواز در ۳۱ شهریور بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که برخی از گزارش‌ها حاکی بود که محمد مؤمنی تيماس، ۵۸ ساله، نصار مؤمنی تیماس (فرزند بزرگ محمد مومنی تیماس)، احمد حیدری ٣٠ ساله و حاتم سوارى، ۲۴ ساله از جمله این افراد بوده‌اند.

در همین زمینه،‌ عفو بین الملل می‌گوید، احمد حیدری، سرامیک فروش، چند روز پس از حمله به رژه اهواز بازداشت اما خانواد‌ه‌اش از وی بی خبر بودند تا روز ۱۱ نوامبر (دو روز پیش) که به وزارت اطلاعات احضار شدند.

عفو بین الملل می‌گوید، در وزارت اطلاعات به خانواده احمد حیدری گفته شده که او ۱۷ آبان اعدام شده است. مقام‌های وزارت اطلاعات همچنین به خانواده آقای حیدری گفته‌اند که جنازه‌ای به آنها تحویل داده نمی‌شود و خانواده حق برگزاری مراسم سوگواری ندارد.

این در حالی است که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان خبر اعدام ۲۲ نفر را «کذب محض» خواند ولی گفت، بازداشت‌شدگان «تفهیم اتهام» شده‌اند.

در همین زمینه، فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین الملل گفته است: در حالی که هیچ گونه اطلاعاتی خصوص محل نگهداری بازداشت شدگانی که بیم اعدام آنها می‌رود، در دست نیست تکذیب کلی استاندار خوزستان نمی‌تواند باعث آرامش خاطر خانواده‌هایی شود که از عزیزانشان از زمان بازداشت تاکنون بی خبرند.

فیلیپ لوتر اضافه کرده است: تصور این موضوع سخت است که این افراد ( که بیم اعدام شدن آنها می رود) در چند هفته بازداشت خود از محاکمه‌ای عادلانه برخوردار بوده باشند، صرف نظر از این که آیا آنها این فرصت را داشته‌اند تا از حکم صادره اعدام درخواست تجدید نظر بکنند.

وی اضافه کرده است: گزارش‌ها در خصوص این اعدام ها، نگرانی ما را از وضعیت صدها شهروند عرب خوزستان که پس از حمله اهواز بازداشت شده‌اند، تشدید می‌کند که ممکن است آنها با خطر اعدام یا بدرفتاری و سختگیری روبرو باشند.

عفو بین الملل از مقام های ایران خواسته است که فورا محل نگهداری کلیه بازداشت شدگان را اعلام کرده و به وکلا و خانواده‌ها اجازه دهد به بازداشتی‌ها دسترسی داشته باشند.

در حمله به رژه نظامی در اهواز در ۳۱ شهریور ۲۴ نفر از جمله یک کودک چهار ساله بنام محمدطاها اقدامی کشته شد.

وزارت اطلاعات ایران روز دوم مهر از دستگیری ۲۲ نفر در اهواز خبر داده و آنان را «مسببین» حمله به رژه نیروهای مسلح در این شهر خوانده بود.

در همین حال گزارش‌هایی درباره بازداشت افراد دیگری نیز منتشر شده و سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۱ آبان، اعلام کرده بود که پس از این حمله «سرکوب گسترده» فعالان سیاسی و قومی در استان خوزستان افزایش یافته و صدها تن بازداشت شده‌اند.

«یعقوب حُر التستری» که خود را سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» معرفی می‌کرد، در گفت‌وگو با رادیوفردا حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را به «مقاومت ملی الاحواز» نسبت داد.

با این حال گروه داعش رسماٌ مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و جمهوری اسلامی نیز در انتقام از این حمله چند موشک به مقر ادعایی این گروه در خاک سوریه پرتاب کرد.

منابع: بیانیه عفو بین‌الملل و رادیوفردا/ خ/ ت/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG