لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

رئیس قوه قضائیه خواستار اقدام دستگاه‌های امنیتی علیه فضای مجازی شد


صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی

رئیس قوه قضائیه با اعلام اینکه مسئولان پس از جلسه با رهبر جمهوری اسلامی، «درحال چاره‌اندیشی» دربارهٔ فضای مجازی هستند، از دستگاه‌های امنیتی خواست که با به گفته او، «سرشاخه‌های مرتبط با بیگانگان در فضای مجازی» برخورد کنند.

در همین حال خبرگزاری مهر روز جمعه، ۶ دی، به نقل از پژوهشگاه ملی فضای مجازی خبر داد که از ۲۴ دی ماه تا دوم بهمن ماه بیش از ۱۰ هزار کانال فارسی در تلگرام ایجاد شده و تعداد کانال‌های تلگرامی فارسی‌زبان به ۷۵۴ هزار کانال رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه، ۵ بهمن، با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی در حضور آیت الله خامنه‌ای اعلام کرد که مسئولان جمهوری اسلامی دربارهٔ فضای مجازی «در حال چاره‌اندیشی هستند».

وی اضافه کرد: «این معضل باید هر چه سریعتر حل شود و در کنار آن همه دستگاه‌های امنیتی موظفند با سرشاخه‌های داخلی که در فضای مجازی اقدام به همکاری با دشمنان و بیگانگان می‌کنند برخورد کنند».

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز روز پنج‌شنبه از جلسه «چندساعته» رهبر جمهوری اسلامی در روز سه شنبه با شماری از «متخصصان» فضای مجازی خبر داده و افزوده بود که در پی این جلسه، قرار است «یک حرکتی انجام دهند».

به گفته صادق لاریجانی، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد کرده که دادگاه‌ها برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به فضای مجازی از «نظر کارشناسی» شورای عالی فضای مجازی استفاده کنند.

در ادامه حملات مقامات جمهوری اسلامی به فضای مجازی همچنین یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که «بیشرین فراخوان» برای تجمع‌های اخیر در فضای مجازی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وی شامگاه پنج‌شنبه در یک سخنرانی تأکید کرد که به گفته او «دشمنان با استفاده از فضای مجازی قصد خدشه‌دار کردن وحدت ملی را دارند».

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های ششم بهمن، با تأکید بر اینکه «امروز دشمن در پی سوءاستفاده از ابزار جدید اطلاع‌رسانی است» خواستار به وجود آوردن آنچه وی «فضای مجازی سالم» می‌نامد، شد.

وی اضافه کرد: «ما با فضای مجازی سالم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بدون دخالت دشمنان موافق هستیم اما وضعی که الان داریم با آنچه که باید داشته باشیم فاصله بسیار دارد».

آقای خاتمی روز پنج‌شنبه گروهی را که «فتنه‌گران» در فضای مجازی لقب داده «رهبر اعتراضات اخیر» دانسته بود.

وی و برخی از دیگر از چهره‌های اصولگرا از جمله ناصر مکارم شیرازی خواستار آن شده بودند که تلگرام رفع فیلتر نشود.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کشور، نیز رفع فیلتر تلگرام را که با دستور رئیس‌جمهور ایران به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی انجام شده، «غیرقانونی» خوانده‌است.

مسدود کردن تلگرام در ایران اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت و دولت آمریکا هم در تحریم‌های جدیدی که علیه چند شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعلام کرد، شورای عالی فضای مجازی ایران، مرکز دفاع سایبری سپاه پاسداران، و چند نهاد دیگر را به دلیل نقش آنها در محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و رسانه‌های بین‌المللی تحریم کرد.

۷۵۴هزار کانال فارسی در تلگرام ثبت شد

خبرگزاری مهر روز جمعه به نقل از پژوهشگاه ملی فضای مجازی خبر داد که در بازه زمانی ۲۴ دی ماه تا دوم بهمن ماه بیش از ۱۰ هزار کانال فارسی در تلگرام ایجاد شده‌است.

بر اساس این آمار تعداد کانال‌های ایجاد شده در تلگرام از ۷۴۳ هزار کانال در اواخر دی ماه به ۷۵۴ هزار کانال رسیده‌است.
بر اساس این گزارش، از این تعداد کانال، ۲۶۴ هزار و ۳۴۷ کانال به روزرسانی می‌شوند.

پژوهشگاه ملی فضای مجازی همچنین تعداد بازدیدهای کانال‌های فارسی تلگرام در روز دوم بهمن ماه را دو میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۳۹ بازدید برآورد کرده‌است.

پیش از اعتراض‌های اخیر نیز افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بارها خواستار محدودیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شده بودند.

از جمله محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، پیش از این خواستار اختصاص ۵۰ درصد از برنامه‌های سال ۹۶ این معاونت«به جرائم و آسیب‌های فضای مجازی» شده بود.

در همین حال فرزاد جلیلیان، سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، خبر داد که پس از این دستور، پژوهشی با عنوان «درآمدی بر ضرورت تشکیل کمیته علمی-ملی پیشگیری از جرائم و آسیب‌های فضای مجازی» را تهیه کرده‌است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری میزان اعلام کرد که قوه قضائیه براساس این پژوهش طرح‌هایی را تهیه کرده که از جمله آنها «راه‌اندازی شبکه ملی پیشگیری از جرائم و آسیب‌های فضای مجازی» است. آقای جلیلیان اعلام نکرده که این طرح‌ها از چه زمانی اجرا خواهند شد.

کمپین حقوق بشر در ایران اخیراً در گزارشی ۷۵ صفحه‌ای از افزایش «توانمندی» جمهوری اسلامی در «مسدود کردن»، «سانسور» و «نظارت بر اینترنت» در ایران خبر داده‌است.

این گزارش که ۲۰ دی ماه و با عنوان «دروازه‌های کنترل؛ سیاست‌گذاری اینترنتی در دولت حسن روحانی» منتشر شده، به بررسی نقش دولت روحانی، نهادهای زیرمجموعه آیت‌الله علی خامنه‌ای و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی در محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و دخالت در حریم خصوصی آنها پرداخته‌است.

XS
SM
MD
LG