لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

حمله مأموران به مراسم سالگرد مهرشاد شهیدی‌نژاد؛ چند نفر بازداشت شدند


عکسی که پدر مهرشاد شهیدی‌نژاد از حضور پرتعداد نیروهای حکومتی بر مزار فرزندش در مراسم سالگرد او منتشر کرده است.
عکسی که پدر مهرشاد شهیدی‌نژاد از حضور پرتعداد نیروهای حکومتی بر مزار فرزندش در مراسم سالگرد او منتشر کرده است.

پدر مهرشاد شهیدی‌نژاد، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، از حمله نیروهای حکومتی به مراسم سالگرد فرزندش و بازداشت شماری از حاضران خبر داد.

امیر شهیدی‌نژاد در رشته‌توئیتی که شامگاه شنبه ششم آبان منتشر کرده، گفته است که روز چهارم آبان هم‌زمان با سالگرد مهرشاد «به دلیل برخی محدودیت‌ها و محاصره مزار و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی، امکان برگزاری مراسم مقدور نشد.»

پدر مهرشاد درباره جو حاکم بر مراسم سالگرد فرزندش گفته است: «یکی از مأموران جهت ایجاد رعب و وحشت از مردم فیلمبرداری می‌نمود و یکی دیگر گل‌های هدیه‌شده به مزار مهرشاد را به سطل زباله می‌ریخت.»


مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد سال ۱۳۸۱ دانشجو و سرآشپز، روز چهارم آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در اراک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

سه‌ شاهد عینی سال گذشته به رادیو فردا گفته بودند که در خیابان شاهد «ضرب‌وجرح هولناک» این معترض توسط مأموران امنیتی بوده‌اند.

این شاهدان افزوده بودند که مطمئن نیستند مهرشاد همان‌جا در خیابان جان باخته است یا بعد از آن‌ که مأموران امنیتی او را با خود برده‌اند.

پدر مهرشاد در رشته‌توئیتی که به‌تازگی منتشر کرده، گفته است که در پایان مراسم سالگرد «محدودی» هم که روز پنجم آبان برگزار شد، «یکی از مهمانان به‌نام حسین حسینخانی با خشونت بسیار زیاد بازداشت شد» و به صورت خود او نیز «اسپری فلفل پاشیدند.»

آقای شهیدی‌نژاد هم‌چنین گفته است علت بازداشت این مهمان «تقاضای او برای ایستادن در کنار مزار مهرشاد» بوده است.

پدر مهرشاد هم‌چنین از دستگیری شمار دیگری از حاضران در مراسم پریروز خبر داده و گفته است که از «سرنوشت» این بازداشت‌شدگان اطلاعی ندارد.

این نخستین بار نیست که برگزاری مراسم بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد به خشونت کشیده می‌شود.


دستگاه قضائی جمهوری اسلامی اواسط شهریور هشت تن از شهروندان در اراک را به‌خاطر حضور بر آرامگاه مهرشاد در روز تاسوعا به‌اتهام «توهین به مقدسات، اخلال در آسایش عمومی و تبلیغ علیه نظام» در مجموع نزدیک به ۵۴ سال زندان و تحمل ۵۹۲ ضربه شلاق محکوم کرد و با تأکید قاضی، «حکم شلاق این شهروندان باید در ملأعام و پس از برگزاری نماز جمعه در مصلای اراک» اجرا شود.

بابک اسلامی ‌فارسانی، وکیل خانواده مهرشاد شهیدی‌نژاد، چهارم مهر اعلام کرده بود که او و موکلینش اسامی «متهمین قتل مهرشاد در خیابان» را در اختیار دارند.

این وکیل دادگستری هم‌چنین گفته بود که پزشکی قانونی «با بی‌شرمی تمام» علت فوت مهرشاد را «نامعلوم» عنوان کرده و این مسئله «یک تخلف آشکار اداری توسط مأمورین و مسئولین» است.

در یک سال گذشته خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ با فشارهای حکومتی شدیدی به‌ویژه درباره برگزاری مراسم روبه‌رو شده‌اند.

شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه احضار، برخی بازداشت و بسیاری نیز تهدید شده‌‌اند.

با استفاده از شبکه‌اجتماعی ایکس و گزارش‌های رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG