لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

هشدار وزارت خارجه ایران در مورد سفر به عراق همزمان با اعتراضات مردم


شرکت تعدادی از روحانیون شیعه نجف در تظاهرات ضد دولتی در روز سه‌شنبه، هفتم آبان
شرکت تعدادی از روحانیون شیعه نجف در تظاهرات ضد دولتی در روز سه‌شنبه، هفتم آبان

همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها در بغداد و شهرهای جنوب این کشور از جمله نجف و کربلا، وزارت خارجه ایران از شهروندان ایرانی خواست که سفر خود به عراق و شهرهای زیارتی در این کشور را به تعویق بیندازند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فرانسه، اعتراضات و تظاهرات در شهرهای عراق از جمله بغداد، نجف و کربلا در روز سه‌شنبه، هفتم آبان، ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراضات و تظاهرات دانشجویان در بغداد در روز سه‌شنبه ادامه دارد.

در همین حال در چند شهر در جنوب عراق از جمله دیوانیه و نصیریه ادارات تعطیل ماندند.

تظاهرات ضد دولتی روز سه‌شنبه در شهرهای شیعه‌نشین عراق از جمله کربلا و نجف هم برگزار شد. تعدادی از روحانیون شیعه در نجف نیز در این تظاهرات شرکت کردند.

در همین حال وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی برنامه سفر خود به عراق و شهرهای زیارتی شیعیان در این کشور را به تعویق اندازند.

در حالی که گزارش‌هایی از مرگ دست‌کم ۱۴ نفر در کربلا منتشر شده بود، صبح سه‌شنبه، کمیسیون حقوق بشر عراق تعداد کشته‌ها در این شهر را تنها یک نفر اعلام کرد.

روز دوشنبه مقتدا صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون»، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس و کناره‌گیری عادل عبدالمهدی شده بود.

ائتلاف «سائرون» در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشترین کرسی را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر عراق، مشارکت داشت.

این ائتلاف خواستار برآورده شدن تمامی مطالبات معترضان است و اعلام کرد تا آن زمان با ادامه کار دولت فعلی مخالفت خواهد کرد.

اعتراضات بامداد سه‌شنبه ادامه اعتراضات یک ماه اخیر در شهرهای مختلف عراق به فساد گسترده مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در این کشور است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که از اول اکتبر تاکنون دست‌کم ۲۴۰ نفر کشته و حدود هشت هزار نفر مجروح و زخمی شده‌اند.

منابع: خبرگزاری رویترز،‌فرانسه، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG