لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

گزارش رسانه‌ها از تهدید رو به افزایش جمهوری اسلامی علیه ایرانیان کانادا


شماری از مخالفان جمهوری اسلامی در تورنتو کانادا
شماری از مخالفان جمهوری اسلامی در تورنتو کانادا

شماری از ایرانیان ساکن کانادا و مخالف جمهوری اسلامی که در دوره اخیر در تظاهرات علیه حکومت حاکم بر کشور خود فعال بوده‌اند تا با معترضان درون کشور ابراز همبستگی کنند، به شبکه سی‌بی‌اس کانادا گفتند که از سوی رژیم ایران زیر رصد قرار گرفته و تهدید شده‌اند.

این شبکه در گزارش مشروحی که روز شنبه، پنجم آذر، منتشر کرد، افزود که نگرانی‌ها در میان کانادایی‌های ایرانی‌تبار نسبت به تهدید و حتی تعقیب خود در خاک کانادا، افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شد که برخی از ایرانیان، پیام‌های تهدیدآمیزی از تلفن همراه خود دریافت کرده و از جمله از آن‌ها خواسته شده که از قرار دادن مطالب در شبکه‌های اجتماعی درباره ایران خودداری کنند.

یک مرد جوان ایرانی به این شبکه گفت تلفن‌هایی از شماره‌های ناشناس یا شماره‌های کانادایی دریافت کرده که با خطاب قرار دادن مشخص نام او، پرسیده چرا مطالب منفی درباره ایران در شبکه‌های اجتماعی قرار داده است.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، کانادا هفته گذشته برای نخستین بار تأیید کرد که در حال بررسی مواردی از تهدید جانی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه ساکنان کانادا است.

اما مریم شفیع‌پور، یکی از کنشگران سیاسی ساکن کانادا که قبلاً نیز زندانی اوین بوده، به سی‌بی‌اس گفت که پلیس یا سایر نهادهای ذیربط کانادایی کمکی ارائه نکرده‌اند، زیرا ظاهراً تهدیدها را «جدی نگرفته‌اند».

خانم شفیع‌پور با نگرانی از این‌که تلفن همراه او هک شده است، به این شبکه گفت که تهدیدکنندگان منظره آپارتمان من و دوستانی را که با من در رفت‌وآمد بودند، می‌شناسند و می‌دانند من سه گربه دارم.

اردشیر زارع‌زاده، وکیل ایرانی ساکن کانادا نیز که زندانی جمهوری اسلامی و در انفرادی بوده، به سی‌بی‌اس گفت که کانادا موضوع تهدیدها را جدی تلقی نکرده است. او تأکید دارد که «حضور رژیم ایران در کانادا رو به افزایش است».

این وکیل به سی‌بی‌اس گفت که موضوع یکی از تهدیدهای مشخص علیه خود را که فردی شبیه بازجویان و نیروهای امنیتی حکومت ایران به دفتر کار او در تورنتو رفته، با اف‌بی‌آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، در میان گذاشت و اف‌بی‌آی تهدید از ناحیه این فرد را تأیید کرد.

با این حال، به گفته آقای زارع‌زاده، نهادهای اطلاعاتی کانادا باز این امر را دنبال نکردند. او گفته‌است که در کانادا احساس امنیت نمی‌کند و دائم مراقب خود است.

شبکه سی‌بی‌اس تأکید کرده که منتظر پاسخ وزیر امنیت داخلی درباره این گزارش‌ها است.

کانادا در سه ماه اخیر شاهد ده‌ها مورد تظاهرات ابراز همبستگی با ایرانیان معترض در درون کشور بوده‌است. حدود نیم میلیون ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند. این شمار رو به افزایش است.

صدها هزار ایرانی در سراسر جهان به فراخوان‌های دکتر حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی که ساکن کانادا است، پاسخ مثبت داده و در دو تظاهرات بی‌سابقه در ده‌ها شهر جهان از جمله در برلین مشارکت کردند.

در بحبوحه تظاهرات در ایران، دولت ابراهیم رئیسی به وزارت امور خارجه دستور داده که اقدامات خود را در خارج نیز در راستای سیاست‌های نظام افزایش دهد.

به نظر می‌رسد که همزمان با این دستور علنی به وزارت خارجه، تحرکات مخفی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز در خارج برای سرکوب تظاهرات برون‌مرزی و هراساندن فعالان افزایش یافته باشد که نمونه‌هایی از آن در روزهای گذشته در جریان مسابقات جام جهانی قطر دیده شد.

XS
SM
MD
LG