لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

خبرهای کوتاه

کانادا درباره تهدیدات جمهوری اسلامی علیه شهروندان این کشور تحقیق می‌کند

تظاهرات در تورنتو در حمایت از معترضان در ایران
تظاهرات در تورنتو در حمایت از معترضان در ایران

سازمان اطلاعات امنیت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌های افرادی در این کشور است که از سوی جمهوری اسلامی تهدید جانی شده‌اند.

بر اساس این بیانیه که شنبه ۲۸ آبان منتشر شده، این تهدیدها «برای ساکت کردن کسانی که علناً علیه جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند» بوده است.

تهدیدهای جانی جمهوری اسلامی علیه برخی افراد در کانادا برای اولین بار روز جمعه توسط شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا منتشر شد.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران، چندین تظاهرات گسترده از سوی ایرانیان در شهرهای مختلف کانادا همزمان با سایر کشورها برگزار شده و دولت کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات آن اعمال کرده است.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا می‌گوید از نزدیک با جوامع ایرانی‌-کانادایی که هدف تهدید قرار گرفته‌اند، همکاری می کند.

این گزارش نامی از افراد تهدید شده منتشر نکرده است.

تهدیدهای جانی جمهوری اسلامی علیه کنشگران در کانادا در حالی است که رئیس سازمان جاسوسی داخلی بریتانیا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد سرویس‌های اطلاعاتی ایران دست‌کم ۱۰ بار اقدام به ربودن یا حتی کشتن اتباع انگلیسی یا افراد ساکن در بریتانیا کرده‌اند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ د.خ/س.ن

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

مولوی عبدالحمید خواستار «شفاف‌سازی» حکومت ایران درباره نیکا شاکرمی شد

قوه قضائیه دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را بازنشر کرده‌اند، اعلام جرم کرده است
قوه قضائیه دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را بازنشر کرده‌اند، اعلام جرم کرده است

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید «وظیفه حاکم و دستگاه قضائی» است که در مورد کشته‌شدن نیکا شاکرمی «شفاف‌سازی» کنند.

آقای عبدالحمید روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه با اشاره به «انعکاس گسترده‌» گزارش بی‌بی‌سی جهانی در مورد نحوهٔ کشته‌شدن خانم شاکرمی، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت مقامات جمهوری اسلامی باید «نسبت به مردم و شکایت آن‌ها از مأموران بی‌طرف باشند».

او در ادامه با بیان اینکه «اگر مقامی شکنجه یا تجاوز کرده باید به صورت قانونی مجازات شود»، افزود: «مجریان عدالت و قانون باید اول از خود و نزدیکانشان شروع کنند.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

به گفته بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از «صورت‌جلسه و گزارش» پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

با وجود واکنش گسترده به این گزارش، قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده‌اند اعلام جرم کرده است.

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری، روز جمعه در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مرضیه محمودی،‌ روزنامه‌نگار، «در پی اظهار نظر در خصوص گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی به شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای رسانه احضار شد».

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران کشته شد.

نهادهای حکومتی خانواده شاکرمی را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

مقام کانون هموفیلی: داروهای جدید این بیماری تحت پوشش بیمه قرار ندارد

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران با تأکید بر اثربخشی بهتر «شیوه‌های نوین درمان هموفیلی»، گفت با این حال «داروهای جدید» این بیماری، تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

امین افشار روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا افزود که «سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه در مورد داروهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند، توجه کمتری نشان می‌دهند.»

او تأکید کرد که در مورد این داروها «بیمار مجبور است فرانشیزی پرداخت کند».

فرانشیزی به خسارتی گفته می‌شود که شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند و به همین دلیل پرداخت آن بر عهدهٔ بیمه‌شونده است. به این ترتیب که شرکت بیمه، رقم تعیین شده‌ای را به عنوان فرانشیز تعیین می‌کند که این مبلغ از خسارت قابل پرداخت کسر خواهد شد.

آقای افشار در ادامه گفت: «طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند.»

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین تأکید کرد که هزینه پایه‌ای این بیماری «۱۰۰ میلیون تومان» است و گاهی «هزینه‌های این بیماری به میلیاردها تومان نیز می‌رسد».

بسیاری از شهروندان ایرانی مبتلا به بیماری‌های خاص مانند هموفیلی علاوه بر عدم پوشش مناسب هزینه‌ها از سوی بیمه از کمبود دارو و عدم دسترسی مناسب به خدمات درمانی نیز رنج می‌برند.

در همین زمینه خانواده بیماران «هموفیلی فاکتور هشت» تیرماه سال گذشته در نامه سرگشاده‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی درباره پیامدهای توقف واردات داروهای مورد نیاز فرزندان خود به‌بهانه «گرانی» ابراز نگرانی و از سیاست‌های وزارت بهداشت انتقاد کردند.

کمبود و نبود دارو به‌ویژه در مورد بیماری‌های خاص تبدیل به یکی از معضلات جدی بیماران و خانواده‌های آن‌ها در ایران شده است.

بازماندگان جنگ ایران و عراق: به جای توماج ما را اعدام کنید

صدها تن از خانواده‌ها، بازماندگان و آسیب‌دیده‌های جنگ ایران و عراق با انتشار نامه‌ای سرگشاده، از حاکمان جمهوری اسلامی خواستند که توماج صالحی، خواننده اعتراضیِ زندانی را اعدام نکنند.

بیش از ۴۶۰ نفری که این بیانیه را امضا کرده‌اند، نوشتنه‌اند: «به جای توماج‌ها ما را اعدام کنید. این ما بودیم که انسان خطاکار را در جایگاه خدایی نشاندیم و مقدمات فساد فی‌الارض را فراهم کردیم».

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور فراوان داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

او چند هفته پس از آغاز این اعتراضات بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازداشت به بیش از شش سال حبس محکوم شد، حکمی که قرار بود پس صدور رأی دیوان عالی کاهش یابد، اما به دست یک قاضی در اصفهان برخلاف روال معمول به اعدام افزایش یافت.

صدها تن از خانواده‌ها، بازماندگان و آسیب‌دیده‌های جنگ ایران و عراق در بخشی از نامه خود تأکید کرده‌‌اند: «حکومتی که پاسخگوی هیچ‌کدام از ابربحران‌های خود ساخته‌اش نیست، همه‌روزه نیروهای مسلح را به‌قصد ارعاب و وحشت راهی خیابان‌ها می‌کند و حالا حکم اعدامی شرم‌آور برای یک هنرمند معترض و جوان صادر کرده است».

امضا کنندگان این نامهٔ سرگشاده در انتها ازحاکمان جمهوری اسلامی خواسته‌اند «هرچه سریعتر برخورد نظامی و انتظامی با زنان نجیب و آزاده ایران به بهانه حجاب اجباری را خاتمه دهند».

آنها همچنین به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند «تا دیر نشده» از تهدید و ارعاب جوانان و تشویش همه روزه اذهان عمومی دست بردارند و کشور را «به پرتگاه فروپاشی» نبرند.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای برای توماج صالحی، خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اصفهان موج گسترده جهانی اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد نزدیک به ۱۸۰ هنرمند، نویسنده، ورزشکار و کنشگر فرانسوی و ایرانی در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از او خواستند تا از همه توان خود برای لغو حکم اعدام توماج صالحی، استفاده کند.

وکیل سامان صیدی: موکلم بیمار است، اما آزادش نمی‌کنند

سامان صیدی
سامان صیدی

وکیل سامان صیدی (یاسین)، خواننده معترض، می‌گوید با وجود آنکه این زندانی سیاسی «مشمول عدم تحمل حبس» است، اما تاکنون پرونده پزشکی آقای صیدی به پزشکی قانونی ارجاع نشده و از آزادی او جلوگیری شده است.

رامین صفرنیا، وکیل دادگستری، روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «با توجه به گزارش بیمارستان رازی تهران که به زندان قزلحصار ارسال شده است بیماری‌های موکل مشهود است.»

آقای صفرنیا با بیان اینکه «پزشک زندان به موکل گفته با این گزارش مشمول عدم تحمل حبس هستید»، افزود سامان صیدی تلفنی به او گفته که قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعلام کرده «هنوز گزارشی مبنی بر اعلام نظر پزشک متخصص برای دادگاه انقلاب ارسال نشده است.»

این وکیل دادگستری همچنین نوشته که موکلش درخواست «تسهیل در ارائه مستندات بیمارستان رازی به پزشک قانونی جهت اعلام نظر در خصوص وضعیت جسمی خود را دارد تا با فک بازداشت موقت با تامین قانونی بعد از۱۸ماه آزاد گردد».

دوم اردیبهشت‌ماه اعلام شد که با رأی دادگاه انقلاب تهران سامان صیدی (یاسین) به پنج‌ سال زندان در تبعید در یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شده است.

او اوایل مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد، اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.

سامان یاسین روز اول شهریور سال گذشته در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر خود، از جمله «اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی» را شرح داده بود.

تشکیل پرونده قضایی در پی آتش‌سوزی ویرانگر در شهرک امام‌زاده ابراهیم شَفت

به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است
به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت می‌گوید برای آتش‌سوزی گسترده چهارشنبه شب، ۱۲ اردیبهشت، در روستا و بازارچه امام‌زاده ابراهیم این شهرستان پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این آتش‌سوزی در استان گیلان که ساعت ۱۲ شامگاه چهارشنبه آغاز شد، ده‌ها واحد مسکونی و تجاری به طور کامل در آتش سوختند.

علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت، می‌گوید دستور تحقیقات برای شناسایی علت آتش‌سوزی صادر شده که پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص، دلیل آن مشخص خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان نیز در این زمینه اعلام کرد طبق برآوردهای اولیه، ۱۳۰ پلاک در قالب ۸۵ قطعه یک تا چهار طبقه دچار آتش‌سوزی شده و ۶۰ خانوار را آواره کرده است.

محمدرضا حق‌بین با اشاره به اسکان اضطراری این خانواده‌ها، گفته که مالکان واحدهای آسیب‌دیده، افراد بومی و فصلی هستند.

به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است.

روستای امام‌زاده ابراهیم از توابع شهرستان شفت در استان گیلان است.

«افزایش فشار» توسط حکومت سعودی در فضای مجازی در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس

این خبر پس از سفر بلینکن (راست) به ریاض منتشر شده است
این خبر پس از سفر بلینکن (راست) به ریاض منتشر شده است

خبرگزاری بلومبرگ از تشدید اقدامات عربستان سعودی در بازداشت کسانی در این کشور خبر داده است که در فضای مجازی به اسرائیل حمله می‌کنند.

به نوشته این خبرگزاری، هرچند محدودیت برای آزادی بیان در عربستان امری عادی است، دیپلمات‌های خارجی مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند «موج دستگیری‌های اخیر» از «نگرانی‌های امنیتی» این کشور ناشی می‌شود که به طور مشخص با حمله مرگبار گروه افراطی حماس به اسرائیل و عواقب آن مرتبط است.

گروه حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی قلمداد می‌شود و با عربستان سعودی هم مناسباتی ندارد.

بلومبرگ در گزارش خود در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، نوشت افزایش بازداشت شهروندان عربستان به دلیل انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس نشان می‌دهد که ریاض خود را «برای موافقت با روابط دیپلماتیک با اسرائیل آماده می‌کند».

این گزارش به نقل از یک شهروند سعودی بازداشت شده نوشته است که نیروهای امنیتی عربستان دستور گرفته‌اند علیه وبلاگ‌نویس‌هایی که در خصوص عادی‌سازی رابطه کشورشان با اسرائیل موضع مخالف دارند با قاطعیت اقدام کنند.

روزنامه یدیعوت آخرونوت نیز پنج‌شنبه نوشته بود هرچند شمار بازداشتی‌های مرتبط با اظهارات ضد اسرائیلی معلوم نیست، اما یک شهروند سعودی که یک عضو خانواده‌اش بازداشت شده، تعداد بازداشت‌شدگان را حدود ۴۰۰ تن اعلام کرده است.

بلومبرگ پنج‌شنبه نوشته بود آمریکا و عربستان به یک توافق امنیتی دوجانبه «تاریخی» بسیار نزدیک شده‌اند که مسیری نیز برای عادی‌سازی رابطه دولت سعودی با اسرائیل را در صورت متعهد شدن اسرائیل به برپایی کشور مستقلی برای فلسطینیان باز می‌گذارد.

شبکه کان و شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل نیز در همین روز گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو با وجود تأکید بر ادامه جنگ با گروه افراطی حماس در غزه، همچنان بسیار مشتاق عادی‎‌سازی رابطه با عربستان است.

اما به نوشته یدیعوت آخرونوت، عربستان به اسرائیل پیام داده که عملیات زمینی ارتش این کشور در رفح «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود و احتمال عادی‌سازی رابطه را دورتر خواهد کرد.

رسانه‎‌های اسرائیل این هفته در روزهای حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، از فرود «هواپیمای اختصاصی که ویژه مقامات موساد است» در خاک عربستان خبر داده بودند.

در هفته‌های پیش از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، فضای منطقه تحت تأثیر تلاش‌ها و اظهارنظرهای پیاپی سران اسرائیل، عربستان و آمریکا در خصوص محتمل بودن عادی‌سازی رابطه سعودی-اسرائیلی بود و دو وزیر اسرائیلی نیز تنها چند روز پیش از حمله حماس، رسما به عربستان سفر کرده بودند.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، اواخر شهریور گذشته در گفت‌وگو با فاکس نیوز تأیید کرده بود که کشورش و اسرائیل «بیش از هر وقت دیگر» به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

در پی حمله مرگبار حماس به خاک اسرائیل، مقامات و کارشناسان بسیاری در منطقه و جهان چنین نظر دادند که یکی از اهداف اصلی حمله حماس به اسرائیل از بین بردن کوشش‌های برقراری مناسبات دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان بود.

نظامیان روسیه وارد یک پایگاه هواییِ میزبان آمریکایی‌ها در نیجر شدند

نیروهای فرانسوی نیز اواخر سال گذشته میلادی مجبور به خروج از نیجر شدند
نیروهای فرانسوی نیز اواخر سال گذشته میلادی مجبور به خروج از نیجر شدند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، خبر داد که شماری از پرسنل نظامی روسیه وارد یک پایگاه هوایی در نیجریه شده‌اند که مقر نیروهای آمریکایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اتفاق پس از آن افتاده است که حکومت نظامی نیجر، در غرب آفریقا، تصمیم گرفت حدود هزار پرسنل نظامی آمریکا را از این کشور اخراج کند.

نیجر تا زمان کودتای سال ۲۰۲۳ در این کشور، شریک اصلی واشینگتن در مبارزه علیه شورشیان اسلامگرایی بود که هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌اند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت، گفت مقام‌های نیجریه به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته‌اند که حدود ۶۰ پرسنل نظامی روسیه وارد نیجر خواهند شد.

او تصریح کرد که نمی‌تواند این تعداد را تأیید کند.

مقام وزارت دفاع ایالات متحده افزود: نیروهای روسی با همتایان آمریکایی خود ارتباطی نخواهند داشت، «بلکه از آشیانه جداگانه‌ای در پایگاه هوایی ۱۰۱ استفاده می‌کنند که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی در نیامی، پایتخت نیجر، قرار دارد».

آمریکا یک پایگاه نظامی دیگر در آگادیز نیجر دارد و از سال ۲۰۱۸ از این پایگاه‌ها برای حمله به شبه‌نظامیان «جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین» وابسته به گروه حکومت اسلامی، داعش، و القاعده استفاده می‌کند.

حضور پرسنل نظامی روسیه در یک پایگاه آمریکایی در نیجر در حالی اتفاق می‌افتد که روابط مسکو و واشینگتن بر سر جنگ اوکراین دچار تنش شدیدی شده است.

همزمان، خبر ورود نیروهای روسی به نیجر پس از آن منتشر می‌شود که اوایل فروردین‌ماه گزارش‌هایی از تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به منابع غنی اورانیوم در نیجر منتشر شد. تهران با مسکو روابط نزدیکی دارد.

رویترز می‌گوید هنوز مشخص نیست تأسیسات ایالات متحده در نیجر پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

مقام پنتاگون گفته که اوضاع عالی نیست اما در کوتاه‌مدت قابل مدیریت است.

رویترز می‌گوید در پی کودتاهایی که در برخی از کشورهای آفریقایی صورت گرفته و رهبران آن‌ها خواهان فاصله گرفتن از غرب هستند، ایالات متحده و متحدانش مجبور شد‌ه‌اند که نیروهای نظامی خود را از این کشورها خارج کنند.

علاوه بر خروج قریب‌الوقوع از نیجر، نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر کشور چاد را ترک کرده‌اند و نیروهای فرانسوی نیز پیشتر از مالی و بورکینافاسو اخراج شده بودند.

یونسکو: افزایش خشونت علیه خبرنگاران مسائل محیط زیستی در سراسر جهان

یونسکو، نهاد امور فرهنگی سازمان ملل، در گزارشی از افزایش خشونت و تهدید علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران امور محیط زیست، هم از طرف بخش خصوصی و هم بخش دولتی، خبر داد.

طبق گزارش آژانس امور آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل که روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، منتشر شد، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار محیط زیست به قتل رسیده‌اند.

از ۴۴ روزنامه‌نگار و خبرنگاری که حین پوشش اخبار مسائل محیط زیستی به قتل رسیده‌اند، تنها پنج پرونده به محکومیت عاملان قتل منجر شده است.

این نهاد برای تهیه گزارش خود از ۹۰۵ روزنامه‌نگار در ۱۲۹ کشور پرس و جو کرده است. بیش از ۷۰ درصد از این اصحاب رسانه اعلام کرده‌اند که هدف تهدید و خشونت و فشار بوده‌اند.

تنها در پنج سال گذشته، ۳۰۵ حمله به این خبرنگاران گزارش شده است.

از این میان،‌ دست‌کم ۷۴۹ روزنامه‌نگار و رسانه در ۸۹ کشور هدف حمله قرار گرفته‌اند. «عوامل دولتی و حکومتی» مسئول دست‌کم نیمی از این حملات معرفی شده‌اند.

آن طور که در این گزارش آمده است، خبرنگاران مرد به طور کلی بیشتر هدف حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند، و خبرنگاران زن غالبا در فضای مجازی هدف حمله بوده‌اند.

در ایران نیز خبرنگاران و فعالان محیط زیست همواره تحت فشار بوده‌اند.

سنتکام از انهدام سه پهپاد در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن خبر داد

جنگنده اف ۱۸ آمریکا روی عرشه ناو هواپیمابر ایزنهاور
جنگنده اف ۱۸ آمریکا روی عرشه ناو هواپیمابر ایزنهاور

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که نیروهای ارتش آمریکا سه پهپاد را در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن منهدم کردند.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:« تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر (به وقت صنعا)، نیروهای تحت فرمان فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت سه سامانه هوایی بدون سرنشین [پهپاد] را در منطقه تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن منهدم کردند.»

فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرده است:«نیروهای ما تشخیص دادند که این سیستم‌ها تهدیدی فوری برای نیروهای آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند.»

سنتکام تصریح کرده است: « این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در ماه‌های اخیر مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ را مورد حمله قرار داده‌اند. این حملات باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

در همین زمینه، امبری، یک شرکت امنیت دریایی بریتانیا، دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی کانتینری که با پرچم مالت از جیبوتی به سوی بندر جده در حرکت بود، با سه موشک مورد حمله قرار گرفته است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم می‌گوید یک موشک به نزدیکی این کشتی اصابت کرد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران مدعی هستند که در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دامنه این حملات به سایر کشتی‌های بین‌المللی نیز گسترش یافته است.

شبه‌نظامیان عراقی مدعی «حمله موشکی» به اسرائیل شدند

نیروهای حشد الشعبی
نیروهای حشد الشعبی

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق شامگاه پنجشنبه با انتشار دو بیانیه مدعی شدند که عصر روز پنجشنبه با موشک‌های کروز به تل‌آویو و بئرالسبع در اسرائیل حمله کرده‌اند.

جروزالم پست می‌گوید در زمان مورد ادعای این دو بیانیه، هیچ هشداری فعال نشده و ورود پرتابه‌ای از سمت عراق نیز گزارش نشده‌است.

این در حالی است که یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌است که شبه نظامیان گروه مقاومت اسلامی که تحت حمایت ایران است، یک موشک از نوع موشک‌های ارقب را برای اولین بار به سمت تل آویو پرتاب کرده‌است.

مقاومت اسلامی در عراق طی بیش از شش ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۱۵ مهرماه ، ده‌ها حمله راکتی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و اهدافی در اسرائیل را بر عهده گرفته است.

جروزالم پست می‌گوید٬ اگرچه چند نمونه مجزا وجود داشته است که در آن پرتابه‌ها از سمت عراق وارد اسرائیل شده، اما اکثر ادعاها در مواردی مطرح شده است که هیچ پرتابه‌ای از آن سمت گزارش نشده است.

این در حالی است که در جریان حملات موشکی و پهپادی تهران علیه اسرائیل، محمد شیوع السودانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که عراق هیچ گزارش یا نشانه‌ای مبنی بر پرتاب موشک یا پهپاد از عراق به سمت اسرائیل دریافت نکرده‌است.

عراق متحد نادری برای واشینگتن و تهران است. حریم هوایی عراق مسیر اصلی حمله بی‌سابقه پهپاد و موشک‌های بالستیک ایران به اسرائیل بود و مقامات عراقی می‌گویند ایران پیش از این حمله به آنها و سایر کشورهای منطقه اطلاع داده بود.

سوریه می‌گوید در حمله اسرائیل به اطراف دمشق هشت سرباز زخمی شدند

حمله منتسب به اسرائیل به دمشق (عکس از آرشیو)
حمله منتسب به اسرائیل به دمشق (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رسمی سوریه از حمله اسرائیل به مناطقی از اطراف دمشق، پایتخت این کشور، خبر داده و گفته است٬ در این حمله هشت سرباز زخمی شده‌اند.

ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اسرائیل حوالی ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه پنجشنبه به وقت محلی با چند فروند موشک از سمت جولان به اطراف دمشق شلیک کرد.

طبق این بیانیه، این حمله به حومه دمشق همچنین خساراتی مادی بر جای گذاشت.

در همین حال، یک منبع امنیتی سوری به رویترز گفته است، اسرائیل به یک ساختمان نیروهای سوری در حومه دمشق حمله کرده است.

این منبع امنیتی تصریح کرده است که این ساختمان در جنوب «حرم زینب» قرار داشت. اما نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان از آن استفاده نمی‌کردند.

این نخستین حمله منتسب به اسرائیل به سوریه از زمان حمله به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین است.

در اين حمله ساختمان کنسولگری کاملا ویران و هفت افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند که محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، ازجملهٔ آن‌ها بود.

ایران در واکنش به این حمله بامداد ۲۶ فروردین در یک اقدام بی‌سابقه با صدها پهپاد و موشک به خاک اسرائیل حمله کرد.

آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد

وزارت خزانه داری ایالات متحده،
وزارت خزانه داری ایالات متحده،

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، اوفک، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، پنج نفر و دو نهاد را به دلیل فرار ازتحریم‌ها و تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی در پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت ایران، تحریم کرد.

بیانیه اوفک می‌گوید این افراد به «‌حسن مقلد»‌و شرکت ارزی «‌سیتکس اکسچنج»‌که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد برای انجام اقدامات غیرقانونی کمک کرده‌اند.

این افراد شامل دو بنیانگذار این شرکت و دو پسر حسن مقلد، دو شرکت را در امارات متحده عربی و لبنان مدیریت می‌کنند که هر دو شرکت به طور همزمان تحریم شده‌اند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «حزب الله همچنان به سرمایه گذاری‌های تجاری به ظاهر قانونی و تسهیل کننده‌های کلیدی برای کسب درآمد این گروه، و همچنین حملات بی‌ثبات‌کننده در سراسر مرز شمالی با اسرائیل، تکیه می کند».

آقای نلسون تصریح کرد که ایالات متحده همچنان بر پیگیری بی‌امان منابع اصلی درآمد حزب‌الله و محدود کردن توانایی آن برای بی‌ثبات کردن بیشتر منطقه متمرکز است.»

حسن مقلد همچنان به عنوان مشاور مالی حزب الله فعالیت می‌کند و از نزدیک با مقامات ارشد مالی حزب الله، از جمله محمد قصیر – که او هم تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد - همکاری می کند.

حسن مقلد شرکت «سیتکس ایکس »‌را به طور مشترک با مقامات ارشد حزب‌الله از جمله محمد قصیر و محمد قاسم البزال برای تسهیل فعالیت‌های مالی حزب‌الله تأسیس کردند.

اوفک، محمد قصیر و محمد قاسم البزال را در سال ۱۳۹۷ به دلیل همکاری با حزب‌الله تحریم کرده بود.

حکومت طالبان قصد دارد در هرات یک مرکز ترانزیت نفت ایجاد کند

وزارت تجارت حکومت طالبان گفت این کشور برای احداث تأسیسات لجستیکی در غرب افغانستان با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان به توافق رسیده است و قصد دارد این کشور را به «کانون صادرات منطقه‌ای» از جمله انتقال نفت روسیه به جنوب آسیا بدل کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نورالدین عزیزی، وزیر موقت تجارت در دولت طالبان پس از دیدار هفته گذشته با مقامات ترکمنستان و قزاقستان در کابل، به خبرگزاری رویترز گفت که هیئت‌های فنی سه کشور ظرف دو ماه آینده متن توافق برای احداث این کانون لجستیکی در ولایت هرات را تنظیم خواهند کرد. به گفته او هر سه کشور پس از شش ماه مذاکره در این طرح سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

نورالدین عزیزی گفت ظرفیت اولیه این تأسیسات لجستیکی حدود یک میلیون تن نفت خواهد بود ولی تاریخ شروع کار آن را مشخص نکرد.

دولت‌های روسیه و ترکمنستان به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این مورد پاسخ ندادند.

وزارت خارجه و وزارت انرژی پاکستان نیز هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

تحت تأثیر قطع کمک‌های خارجی و خشکسالی سال‌های اخیر که به بخش کشاورزی افغانستان لطمه شدیدی زده است، حکومت طالبان که هنوز از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده برای توسعه و پیشگیری از سقوط کامل اقتصاد کشور با چالش‌های فراوانی روبرو است.

نورالدین عزیزی گفت طرح احداث این کانون لجستیکی بخشی از اقدامات گسترده برای بهره‌برداری از موقعیت راهبردی افغانستان است که در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و علاوه بر مرزهای مشترک با چین در شرق و ایران در غرب گذرگاهی بین آسیای میانه و کشورهای جنوب آسیا است.

وزیر موقت تجارت در دولت طالبان افزود که یکی از عوامل مهم در این طرح، ارزیابی حکومت طالبان از افزایش صادرات نفت روسیه به کشورهای آسیای جنوبی به خصوص پاکستان در سال‌های آینده است که می‌تواند از این کانون جدید لجستیکی در غرب افغانستان عبور کند.

آقای عزیزی گفت: «عبور محموله‌ها به مقصد پاکستان از طریق خاک افغانستان بهترین گزینه است.» او افزود که تمرکز اصلی این طرح روی نفت صادراتی روسیه است ولی قزاقستان نیز تمایل دارد کالاهای خود را از مسیر هرات به بازارهای آسیای جنوبی صادر کند.

وزارت تجارت قزاقستان به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور قصد دارد برای دسترسی به آسیای جنوبی و حوزه خلیج فارس راه‌های زمینی و راه‌آهن را در خاک افغانستان توسعه دهد و کانون لجستیکی در ولایت هرات در این طرح نقش مهمی دارد.

این وزارتخانه افزود: «احداث این کانون لجستیکی امکان انتقال کالا از طریق راه‌های زمینی به افغانستان و از آنجا به سوی بنادر در حاشیه خلیج فارس، پاکستان و اقیانوس هند را فراهم می‌کند.»

پاکستان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری افغانستان است و با حکومت طالبان در زمینه اتصال شبکه حمل‌ونقل انرژی قراردادهایی امضا کرده است.

با این همه، مناسبات پاکستان با حکومت طالبان در سال‌های اخیر به دلیل آنچه که اسلام‌آباد حمایت این گروه از طالبان پاکستانی توصیف کرده سرد شده است. حکومت طالبان این اتهام را رد می‌کند.

پاکستان که با کمبود شدید منابع مالی روبرو است سال گذشته خرید نفت خام از روسیه به بهای تخفیفی را افزایش داد.
افغانستان نیز نفت، گاز و گندم را به قیمت تخفیفی از روسیه می‌خرد.

نورالدین عزیزی در گفتگو با خبرگزاری رویترز افزود که حکومت طالبان برای احداث جاده در منطقه دورافتاده دالان واخان، باریکه‌ای از خاک افغانستان در شرق که با چین هم‌مرز است، در حال گفت‌وگو با چین است و امیدوار است که در آینده افغانستان به یک مسیر تجاری بین چین و ایران بدل شود.

او افزود که گروهی از مقامات وزارت تجارت افغانستان اخیراً برای آموزش به چین اعزام شده‌اند.

یک گروه شیعه بحرینی مسئولیت حمله پهپادی اخیر به بندر ایلات اسرائیل را برعهده گرفت

افراد گروه موسوم به «گردان‌های اشتر» در محل دفن قاسم سلیمانی
افراد گروه موسوم به «گردان‌های اشتر» در محل دفن قاسم سلیمانی

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران خبر می‌دهد که یک گروه شیعه بحرینی مرتبط با جمهوری اسلامی، مسئول حمله پهپادی ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ به مقر شرکت اسرائیلی تراک‌نت در بندر ایلات اسرائیل بوده است.

تسنیم روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت نوشت که گروه موسوم به «مقاومت اسلامی بحرین» با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

این خبرگزاری توضیح می‌دهد که ٰٰٰشرکت ترابری زمینی تراک‌نت، با مجوز ارتش اسرائیل وظیفه تسهیل حمل و نقل از کشورهای خلیج فارس به اسرائیل را عهده‌دار شده بود.

گروه گردان‌های اَشتر (سرایا الأشتر) که رسانه‌های جمهوری اسلامی از آنان با نام «مقاومت اسلامی بحرین» هم یاد می‌کنند، در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس شده و طبق گزارش‌های قبلی خبرگزاری تسنیم، افراد این گروه پیش از این در مراسم مختلفی در محل دفن قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس حضور داشته‌اند.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری ایسنا نیز با اعلام خبری مشابه با تسنیم در مورد گروه یادشده نوشت که «گردان‌های اشتر» اکنون «رسماً وارد جبهه نبرد علیه» اسرائیل شده است.

به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، این گروه از شیعیان بحرینی «تأکید کرده است که تا «توقف جنگ علیه فلسطینیان» به حملات خود علیه اسرائیل «ادامه خواهد داد.»

روز ۲۲ اسفند سال گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، اعلام کرد که با هماهنگی پادشاهی بحرین، علیه عوامل کلیدی گروه موسوم به «اَلاَشتر»، مستقر در ایران، و تسهیل‌کننده مالی گردان‌های آن، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اقدام کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه عضو این گروه شامل عبدالله احمد حسین الدمامی، علی عبدالله احمد ابراهیم الشوفا و حسن احمد راضی حسین سرحان را که عضو گردان‌های اشتر مقیم ایران خوانده بود، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

همچنین عیسی صالح عیسی محمد سلمان که سرمایه‌گذار مالی گردان‌های اشتر و مقیم ایران معرفی شده، تحریم شده است. آمریکا او را متهم به انتقال پول از طرف ایران برای این گروه در بحرین کرده است.

تحریم این افراد، نقش مهمی که حکومت ایران در پشتیبانی از گردان‌های اَلاَشتر ایفا می‌کند، برجسته می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، دولت بحرین افراد زیادی را به دلیل فعالیت های مرتبط با «تروریسم» متهم کرد. تعدادی از این افراد برای فرار از مجازات زندان از بحرین گریختند و در ایران اقامت گزیدند.

ایران در سال‌های اخیر به عنوان پناه‌دهنده به اعضای گروه‌هایی که تروریستی شناخته می‌شوند، شهرت یافته‌ است .

گردان‌های اشتر، که با نام «سرایا الاشتر» نیز شناخته می‌شود، از گروه‌های نیابتی سپاه پاسداران و عمدتا در بحرین فعال است و تاکنون گزارش‌هایی از تلاش این گروه برای انجام عملیات‌هایی علیه نیروهای آمریکایی و مقامات بحرین منتشر شده است.

گزارش‌های پیشین می‌گویند گردان‌ها اشتر از نیروی قدس سپاه پاسداران کمک‌های لجستیکی و مالی دریافت می‌کند.

این گروه در سال ۲۰۱۸ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

تاج‌زاده: گشت ارشاد با دستور یا تأیید خامنه‌ای بازگشته است

مصطفی تاجزاده در نامه خود می‌گوید که جمهوری اسلامی «به بهانه مقابله با بی‌حجابی، می‌کوشد فضا را پلیسی وامنیتی کند تا شهروندان نتوانند اعتراض کنند»
مصطفی تاجزاده در نامه خود می‌گوید که جمهوری اسلامی «به بهانه مقابله با بی‌حجابی، می‌کوشد فضا را پلیسی وامنیتی کند تا شهروندان نتوانند اعتراض کنند»

مصطفی تاج‌زاده، زندانی سیاسی، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین می‌گوید که «گشت غیرقانونی ارشاد» با «دستور» یا «تأیید و مجوز» علی خامنه‌ای بازگشته است.

آقای تاج‌زاده، روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، با اشاره به تجربهٔ خود در معاونت سیاسی وزیر کشور و سرپرستی وزارت کشور، در نامه‌ای که در کانال تلگرامی منسوب به او منتشر شد، نوشت که به‌جز رهبر جمهوری اسلامی «هیچ مقام دیگری نمی‌تواند برای پلیس تکلیف تعیین کند».

این زندانی سیاسی با بیان اینکه خواست رهبر جمهوری اسلامی «نافی مسئولیت دولت، مجلس و قوه قضائیه» در این مورد نیست، اعلام کرد: «مقامات سه قوه یا سوگند خورده‌اند یا وظیفه دارند مانع هرگونه تجاوزی به حقوق شهروندان شوند و باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.»

او در همچنین اعلام کرد که علت «تأکید و تصریح» او در نقش علی خامنه‌ای در این‌باره این است که «کسی آدرس غلط ندهد و اذهان را منحرف نکند».

در ادامهٔ نامه این زندانی سیاسی آمده است: «حکومت برنامه روشنی برای حل مشکلات تلنبار شده و مهار گرانی و تورم کمرشکن ندارد، بنابراین به بهانه مقابله با بی‌حجابی، می‌کوشد فضا را پلیسی و امنیتی کند تا شهروندان نتوانند اعتراض کنند و ادامه حکومت اقلیت بر ملت ممکن شود.»

دستگاه‌های حکومتی از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با زنان مخالف حجاب اجباری و مردان حامی آنها را دوباره آغاز کرده‌اند.

شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

در همین زمینه معین الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با سایت انتخاب گفت: «کنار هم گذاشتن عفاف و حجاب هم الزاماً درست نیست. معنای حجاب، الزاماً عفاف نیست.»

او در ادامه گفت:‌ «جالب است که در مناسبت‌های ملی، از همین افراد بی‌حجاب در صدا و سیما رونمایی می‌شود، اما بعد از انتخابات، چنین مسئله‌ای فراموش می‌شود.»

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG