لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

پهپادهای ایران و خطرات برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

خبرگزاری اسوشتیدپرس روز جمعه (۳ شهریور) گزارش داد که پرواز پهپادهای جمهوری اسلامی ایران برفراز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، موجب افزایش تهدیدها علیه آمریکا شده است.

اسوشیتدپرس می گوید که یک پهپاد غیرمسلح ایرانی بار دیگر برفراز ناو هواپیمابر «نیمیتز» در خلیج فارس پرواز کرده که نگرانی فرماندهان آمریکایی را بدنبال داشته است.

حضور این پهپاد ایرانی برفراز ناو عظیم « نیمیتز» نخست از جانب خلبانان جنگنده‌های آمریکایی به هنگام فرود بر عرشه ناو گزارش شد.

به گزارش این خبرگزاری خلبانان تاکید کردند که پهپاد ایرانی به هیچ سلاحی مسلح نیست، ولی برای فرماندهان ارشد مامور خدمت در این ناو، حضور این گونه پروازهای دشمن در ارتفاعی اندک برفراز ناوها نگران کننده است چرا که پهپادهای ناظر ممکن است مسلح بشوند و برای کشتی‌های ایالات متحده در یکی از مهمترین آبراه‌های استراتژیک در اقتصاد بین المللی خطرآفرین باشند.

در زمان پرواز پهپاد ایرانی برفراز ناو هواپیمابر « نیمیتز» ناوگروه آمریکایی در ۴۰ مایلی آبهای ایران و در مسیری بین جمهوری اسلامی و بحرین در حرکت بود.

دریاسالار «بیل بایرن» فرمانده ناوگروه تهاجمی که ناو هواپیمابر « نیمیتز» را هم دربر می گیرد، به اسوشیتدپرس گفته است که: « وقوع چنین خطری تنها مساله زمان است و در حال حاضر عملیات پهپادها، بحث‌های زیادی را بدنبال آورده و بیش از پیش سبب نگرانی شده است».

دریاسالار « بایرن» می افزاید: «اگر در مقطعی، پهپادی موجب تهدید یکی از ناوهای تحت فرمان او بشود، او و افسرانش به دقت پاسخ لازم را خواهند داد که در مرحله نخست شامل ارتباط‌های رادیویی، بصدا درآوردن آژیر خطر، روشن کردن شعله‌های دریایی، شلیک‌های هشدار و پرواز بالگرد در نزدیکی پهپاد می شود.

فرمانده عالیرتبه آمریکایی می افزاید که اگر این تمهیدات ناکام باشند و تهدید نیز همچنان ادامه یابد، وظیفه او خواهد بود که پهپاد ایرانی را سرنگون کند. البته تاکنون چنین اتفاقی روی نداده ولی عملیات پهپادهای ایرانی بیش از پیش برای ناوهای آمریکایی مانند «نیمیتز» تهدید کننده شده اند، ناوهایی که در عملیات عراق و سوریه نقش کلیدی دارند.

هواپیماهای جنگنده از این ناوها، بطور منظم پروازهای متعددی انجام می دهند و و هدف‌های گروه حکومت اسلامی را بمباران می کنند. ماه گذشته تنها از عرشه ناو «نیمیتز» جت‌های جنگنده، دست کمدر ۳۵۰ ماموریت، مناطق مورد تمرکز اعضای حکومت اسلامی را بمباران کردند.

اسوشیتدپرس می گوید که جمهوری اسلامی ایران همواره ناوهای آمریکایی را در خلیج فارس به چالش گرفته اند و در مقاطعی چنان رفتار کرده اند که گویی تمام آبراه از آن آنهاست. فرماندهان نیروی دریایی آمریکا هم می گویند که رفتار و اعمال غیرقابل پیش بینی ایرانی‌ها بزرگترین خطر امنیتی محسوب می شود.

دریاسالار « بیل بایرن» می گوید که: « ایرانی‌ها همیشه قوانین را رعایت نمی کنند؛ مجموعه معتبری از هنجارها، استانداردها و قوانین وجود دارد که آنها تمایلی به پیروی از آنها ندارند.

در واشینگتن، کارشناسان پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برای مقابله با خطر احتمالی، راههای نوین بازدارندگی پهپاد‌ها و یا از کار انداختن آنها را مطالعه می کنند.

به گفته دریاسالار بایرن و یکی از افسران ارشد او در ناو «نیمیتز» بنام « دیوید کورتز»پرواز پهپادهای ایرانی برفراز ناو گروه مذکور تقریبا هر روز انجام می شود.

آنها می گویند که خطر در آنجاست که جنگنده‌های اف ۱۸ در بازگشت از ماموریت‌های عراق و سوریه برفراز ناو گردش می کنند تا به ترتیب فرود آیند. حتا اگر پرواز پهپادهای ایرانی با هدف ایجاد مزاحمت صورت گیرد، حضور آنها در مسیر پرواز جنگنده‌ها با خطر تصادف همراه است.

روز پنجشنبه ( دوم شهریور) پرواز پهپاد ایرانی به هنگام بازدید ژنرال «جوزف وُتل» عالیترین فرمانده آمریکا در خاورمیانه از ناو موشک انداز « ولا گلف » نیز برفراز این ناو پرواز کرد.

ژنرال وُتل که آخرین مرحله سفر ۱۰ روزه خود از منطقه و افغانستان را سپری می کرد گفت: «گسترش پهپادها اکنون چالش فزاینده‌ای شده و پنتاگون در جستجوی راهی برای مقابله با این چالش برآمده است».

در هفته‌های گذشته نیز خبرگزاری‌ها از مزاحمت‌های پهپادهای ایرانی برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس گزارش داده بودند.

این در حالی است که روابط عمومی یگان پهپادی سپاه پاسداران مستقر در خلیج فارس در واکنش به اظهارات مقام های آمریکایی درباره پرواز پهپادهای ایرانی در خلیج فارس گفته است: گشت های پهپادی سپاه در محدوده های ماموریتی، با دقت و به صورت مستمر و در چارچوب صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و بدون توجه به فضاسازی روانی نیروهای بیگانه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG