لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

تصویب بودجه ۹۸ در مجلس؛ اعتراض دولت به مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، لایحه بودجه را به علی لاریجانی، رئیس مجلس می‌دهد
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، لایحه بودجه را به علی لاریجانی، رئیس مجلس می‌دهد

نمایندگان مجلس ایران لایحه بودجه سال ۹۸ را تصویب کردند و در حالی که مجلس افزایش چهارصد هزار تومانی حقوق کارکنان دولت را تصویب کرده است، دولت اعلام کرد امکان اجرای این مصوبه را ندارد.

نمایندگان مجلس در جلسه روز شنبه ۱۱ اسفند، بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ را به پایان رساندند و این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

در جلسه روز شنبه مجلس تصویب شد که سال آینده حقوق ثابت همه کارکنان دولت ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و همچنین دولت اجازه داشته باشد حقوق کارکنان خود را ۱۰ درصد دیگر افزایش دهد.

با این حال سازمان برنامه و بودجه کشور این مصوبه را «خلاف قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه» دانست و اعلام کرد که دولت امکان تامین بودجه این مصوبه را ندارد.

در اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه اعلام نشده که دولت برای پرداخت این افزایش حقوق به چه میزان بودجه نیاز دارد و این رقم چه مقدار بیش از رقم پیش‌بینی شده در لایحه دولت برای افزایش حقوق بوده است.

دولت در لایحه بودجه خود افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه کارکنان خود را پیش‌بینی کرده بود. در لایحه دولت همچنین پلکانی کردن پرداخت مالیات پیش‌بینی شده بود که بر اساس آن دریافت کنندگان حداقل حقوق صفر درصد و کارکنان با حقوق بالا ۳۵ درصد مالیات پرداخت می‌کردند.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس این مصوبه را «خلاف عدالت» دانسته و اعلام کرده بودند که این مصوبه به زیان کارمندانی است که حقوق پائین دارند، چرا که ۲۰ درصد افزوده شده به حقوق آنان بسیار کمتر از ۲۰ درصد افزوده شده به حقوق کارکنانی است که حقوق بالا می‌گیرند.

در مقابل، سازمان برنامه و بودجه مصوبه روز شنبه مجلس را «مجازات بخشی از حقوق بگیران» از جمله اساتید دانشگاه، متخصصان فنی و قضات عالیرتبه دانست که «از نخبگان کشور» هستند.

افزایش سقف بودجه با وجود تحریم‌ها

بر اساس پیش‌بینی‌ها درآمد فروش نفت ایران در سال آینده به نصف و یا یک سوم کاهش خواهد یافت.

با این حال نمایندگان مجلس سقف بودجه را به ۱۷۴۴ تریلیون تومان (یا ۱۷۴۴ هزار میلیارد تومان) و بودجه عمومی دولت را به ۵۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

در لایحه دولت، سقف کل بودجه سال آینده ۱۷۰۳ تریلیون تومان (یا ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان) و بودجه عمومی دولت ۴۳۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

بودجه ایران از دو بخش «بودجه عمومی» و «بودجه شرکت‌های دولتی،‌ موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها» تشکیل شده است.

روز شنبه ۲۷ بهمن برخی از نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه اعلام کرده بودند که در لایحه ارائه شده از سوی دولت، تحریم‌ها و کاهش فروش نفت ایران به حدود نصف، به صورت کامل پیش‌بینی نشده و بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان برابر با یک پنجم بودجه عمومی دولت و حدود یک دهم کل بودجه سال آینده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های صدا و سیما،ایسنا و ایرنا، وب‌سایت‌ خانه ملت و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG