لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

مصوبه مجلس برای توزیع کالاهای اساسی با «کوپن الکترونیک» در سال آینده


نمایندگان مجلس ایران در حین بررسی بودجه سال ۹۸، مصوبه‌ای را تصویب کردند که در صورت تائید از سوی شورای نگهبان، کالاهای اساسی در سال آینده با ارز دولتی وارد و با استفاده از «کالابرگ(کوپن) الکترونیکی» در بین مردم توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه روز شنبه ۱۱ اسفند با اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دارویی با نرخ ارز دولتی موافقت کردند.

براساس این مصوبه، دولت موظف است با این مبلغ، کالاهای اساسی از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی مانند کنجاله سویا، جو و ... را با ارز دولتی وارد و یا از تولیدکنندگان داخلی خریداری کند.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که دولت برای توزیع این کالاها از «کالابرگ الکترونیکی» استفاده کند.

طبق این مصوبه دولت موظف شده که گزارش عملکرد خود در این باره را سه ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصاد، کشاورزی و صنایع مجلس ارائه کند.

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه ۲۵ شهریور خبر داده بود که این وزارتخانه طرح اختصاص «کالا کارت» به ۱۰ میلیون نفر با مبلغ ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان را به دولت ارائه کرده است.

به گفته آقای میدری، در این طرح قرار است کارت‌های بانکی افرادی که یارانه به آنها واریز می‌شود تبدیل به «کالا کارت» شوند و افراد با مراجعه به فروشگاه‌ها به میزان تعیین شده کالاهای اساسی دریافت کنند.

رسانه‌های ایران از «کالا کارت» با عنوان «کوپن الکترونیکی» نام برده‌اند.

این طرح یادآور دوره جنگ ایران و عراق است که در آن هشت سال و تا چند سال پس از آن برخی از مواد غذایی از جمله گوشت، برنج و قند به صورت کوپنی در بین مردم توزیع می‌شد.

در ماه‌های گذشته نیز دولت با هدف جبران تاثیرات اقتصادی تحریم‌های آمریکا، به برخی از گروه ها بسته حمایتی پرداخت کرده است.

افرادی که این پول را دریافت می‌کنند، نمی‌توانند آن را از حساب خود بردارند و تنها می‌توانند «کالای اساسی (مواد غذایی)» را خریداری کنند.

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه تهران باعث کم‌ارزش شدن پول ملی و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران طی ماه‌های گذشته شده و مردم حتی مدتی با نایاب شدن پوشک بچه روبه‌رو شده بودند.

همچنین همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت دولتی و همچنین درگیری در برخی از این صف‌ها منتشر شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، وب‌سایت‌ خانه ملت و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG