لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

نوبخت: ۳۰ هزار میلیارد تومان، ۵ بسته و ۱۲ برنامه برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم


رییس سازمان برنامه و بودجه، می‌گوید: دولت برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است
رییس سازمان برنامه و بودجه، می‌گوید: دولت برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌هایی برای گذر از شرایط اقتصادی فعلی خبرداد.

محمدباقر نوبخت، روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس گفت: «دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه برای گذر از شرایط اقتصادی کشور تهیه کرده است.»

معاون رئیس‌جمهور ایران که در مخالفت با طرح دو فوریتی تأمین کالاهای اساسی نمایندگان مجلس صحبت می‌کرد، در توضیح برنامه‌های دولت ادامه داد: «۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت اختصاص داده شده است، ۱۳ میلیارد دلار از این مبلغ برای ۲۵ قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص می یابد که معادل ریالی آن ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.»

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به واردات و تأمین پنج قلم کالا اختصاص می‌یابد.»

اگرچه آقای نوبخت جزئیات بیشتری از پنج بسته حمایتی مورد نظر دولت ارائه نکرد، اما تأکید کرد که بعدازظهر روز چهارشنبه، از سوی رئیس‌جمهور موظف شده تا در «جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصاد مقاومتی» این بسته‌ها و برنامه‌ها را بار دیگر بررسی و نهایی کند.

نمایندگان مجلس که به دنبال تصویب طرحی دو فوریتی با هدف تأمین کالاهای اساسی بودند با توضیحات محمدباقر نوبخت، پذیرفتند که این طرح را کنار بگذارند و بر همین اساس با تصویب این طرح، رأی نیاورد.

به گفته محمد باقر نوبخت، پیشنهاد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران، «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه» بوده است.

انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته پیش گفته بود که بسته‌های حمایتی و کالایی مختلفی برای گروه‌های هدف درآمدی از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و همچنین بازنشستگان، کارگران و کارمندن دولت در نظر گرفته شده که به زودی اعلام خواهد شد.

سهمیه‌بندی و جیره‌بندی کالاهای اساسی برای تأمین مایحتاج عمومی، به عنوان یکی از برنامه‌های دولت برای گذر از شرایط اقتصادی فعلی نیز برای نخستین بار در میانه مردادماه، از سوی احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطرح شد که استفاده از کالا کارت یا کوپن الکترونیکی را مطرح شد.

احمد میدری در توضیحات خود از طرح کالا کارت، تصریح کرده بود که این کالا کارت‌ها از بستر کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد و با مرتبط‌کردن شماره‌های کد ملی افراد و کد کالاهای اساسی و میزان سهمیه در نظر گرفته شده، افراد در زمان خرید کالاهای اساسی با استفاده از این کارت‌های بانکی، می‌توانند سهمیه درنظرگرفته شده را با نرخ ارز دولتی خریداری کنند.

یکی از دغدغه‌های کارشناسان خروج کالاهای اساسی با نرخ ارز دولتی به بیرون از مرزهای ایران است که به گفته طراحان کالا کارت، با استفاده از این طرح، قاچاق کالاهای اساسی به بیرون از مرزهای ایران کنترل خواهدشد.

بر اساس بسته سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی، واردات ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان انجام خواهد گرفت و آن طور که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران توضیح داده است، قیمت این اقلام تا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸، تغییری نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا؛ آ.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG