لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۰

نایب رئیس اتاق بازرگانی: فروش نفت ایران به اروپا به صورت تهاتر


نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که بر اساس بسته‌های پیشنهادی اروپا به جمهوری اسلامی، خرید نفت ایران از سوی اروپا به ‌صورت تهاتر (معاوضه با کالا) انجام خواهد شد.

به گزارش وب سایت اتاق بازرگانی ایران، پدرام سلطانی روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، گفت: «به نظر می‌رسد اروپا می‌خواهد این تبادلات به‌صورت تهاتر انجام شود. یعنی به‌جای پرداخت مستقیم پول نفت، آن را در حسابی منظور کنند تا خرید ایران از اروپا از آن طریق انجام شود».

پیش از این نیز اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور ایران، یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا را «تهاتر» یا مبادله نفت با کالاهای اساسی دانسته بود؛ اقدامی که در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز انجام گرفت ولی پس از آن گزارش‌هایی درباره پرداخت نشدن پول ایران منتشر شد. از جمله یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران، سال ۹۳ گفته بود که ایران «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آن‌ها استفاده کند».

در همین حال وزیر نفت ایران روز شنبه، ۱۶ تیر، گفته بود که مقامات وزارت خارجه ایران از جزئیات بسته پیشنهادی اروپا « چندان راضی نبوده‌اند».

آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است که اگر خریداران نفت ایران « نتوانند یک شبه این کار را انجام دهند، ما استثنائی‌هایی قائل خواهیم شد».

سخنان نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در حالی بیان شده که مقامات جمهوری اسلامی و مقامات اروپایی جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به ایران را اعلام نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که در این بسته برخی از خواسته‌های تهران مانند مبادلات مالی، حمل و نقل و فروش نفت مد نظرقرار گرفته اما نیازمندِ گفت‌وگوی بیشتری است.

در همین حال روزنامه وال استریت جورنال به نقل از چندین مقام اروپایی گزارش کرده که اتحادیه اروپا درصدد ایجاد حساب یا فعال کردن حساب‌‌های قدیمی بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی عضو این اتحادیه است تا از این طریق بتواند برجام را حفظ کند.

مقام‌های اروپایی همچنین به این روزنامه گفته‌اند پیش‌نیاز این طرح اجرای معیارهای «اف‌ای‌‌تی‌‌اف» یا همان مقررات مبارزه با پول‌شویی از سوی ایران است.

این در حالی است که هنوز تکلیف لوایح چهارگانه مرتبط با اجرای مقررات «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» روشن نیست و با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با آنها مسیر این لوایح پیچ و خم بیشتری هم پیدا کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران روز سه شنبه همچنین گفت که اروپا قصد دارد یک «چتر حمایتی» برای شرکت‌های کوچک و متوسط «فراهم کند که بتوانند با ایران کار کنند».

وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد۸۰ میلیارد دلار برای تسهیل در روابط تجاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا اختصاص دهد.

آقای سلطانی همچنین گفت که مقابله با تحریم‌های آمریکا درباره حمل‌ونقل دریایی و پوشش بیمه‌ای آن «بسیار مشکل است» و «اگر خود اروپا بتواند در بخش بیمه از مؤسسات دولتی خود استفاده کند، خیلی خوب است».

وی در عین حال گفت که اکثر موسسات بیمه حمل و نقل دریایی «یا آمریکایی‌اند و یا سهامدار آمریکایی دارند».

اتحادیه اروپا در تلاش است با فعال‌سازی «مقررات انسداد»، شرکت‌های اروپایی را در مقابل تحریم‌های آمریکا مصون بدارد.

«مقررات انسداد» شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

این مقررات که در دهه ۹۰ میلادی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شکل گرفت، هرگز به صورت رسمی به مرحله اجرا درنیامد.

حتی در صورت اجرای مقررات انسداد، شرکت‌هایی که با آمریکا تعامل دارند ممکن است از بیم از دست دادن بازار آمریکا با ایران همکاری نکنند.

رهبران اتحادیه اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی بتوانند با ایران همکاری کنند.

منابع: وب سایت اتاق بازرگانی، خبرگزاری ایسنا، روزنامه وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG