لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

منوچین: معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران را در موارد خاص بررسی می‌کنیم


استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا،
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا،

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است، ایالات متحده صدور معافیت از تحریم‌های نفت ایران را برای برخی از کشورهای معین مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش رویترز، استیون منوچین تصریح کرده است که صدور چنین معافیت‌هایی در راستای جلوگیری از بروز اخلال در بازارهای جهانی نفت خواهد بود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: ما می خواهیم کشورها خرید نفت (از ایران) را به صفر برسانند، اما اگر آنها نتوانند یک شبه این کار را انجام دهند، ما استثنائی‌هایی قائل خواهیم شد.

رویترز می گوید، استیون منوچین این اظهارات را روز جمعه ۲۲ تیرماه بیان کرده بود اما خبرنگاران روز دوشنبه اجازه یافتند این سخنان را منتشر کنند.

این خبرگزاری می افزاید، وزیر خزانه‌داری آمریکا این اظهارات را در راستای اصلاح سخنان دیگر مقام های آمریکایی مطرح کرده است که گفته بودند هیچگونه معافیتی برای تحریم های نفتی ایران صادر نخواهد شد.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، در ۱۸ اردیبهشت‌ماه٬ مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود و تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران به صفر برسد.

در همین حال گزارش ها حاکی است که مقام‌های آمریکایی قرار است این هفته با مقام‌های هند در خصوص تحریم های نفتی ایران گفت وگو کنند.

آندرو لیپو، رییس یک شرکت نفتی در هیوستن تگزاس به رویترز گفته است، احتمالا هند از آمریکا خواهد خواست تا عرضه کافی در بازار جهانی نفت را تضمین کند.

آندرو لیپو اضافه کرده است:ایران روزانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کند که نیمی از آن را چین و هند می خرند. بنابراین همراه داشتن هند در جریان تحریم‌ها علیه ایران برای آمریکا بسیار مهم است.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران برای گفت وگو با مقام‌های هند در خصوص روابط دو کشور به دهلی نو سفر کرده است.

مذاکرات در نشست گروه ۲۰

استیون منوچین قرار است در نشست هفته جاری گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شرکت کند و احتمالا در دیدار با همتایان خود از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در خصوص تحریم های ایران مذاکره خواهد کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به این که «معافیت کلی» در خصوص تحریم های ایران در کار نخواهد بود، اضافه کرده است: ما می‌خواهیم در مورد توقف تدریجی (واردات نفت از ایران) در بازارهای جهانی انرژی بسیار با دقت عمل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که کشورها از فرصت لازم را برای این کار برخوردارند.

با این حال، وزیر دارایی فرانسه روز جمعه خبر داد که ایالات متحده درخواست فرانسه برای معافیت کمپانی‌های این کشور از تحریم‌های تازه ایران را رد کرده است.

استیون منوچین نیز روز پنجشنبه ‌گفته بود که اگر چین، روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه دهند، مشمول تحریم‌های واشینگتن خواهند شد.

بر اساس گزارش‌ها، آمریکا همچنین در حال مذاکره با برخی اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی است که کاهش تولید نفت ایران را با افزایش تولید خود جبران کنند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG