لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

تاکید وزرای آمریکایی بر تلاش برای اعمال «فشار بی‌سابقه اقتصادی» بر ایران


ساعاتی پس از انتشار خبر عدم معافیت فرانسوی‌ها از تحریم‌های ایران، بلومبرگ در گزارشی از عدم معافیت تمام کشورهای اروپایی در این زمینه با هدف اعمال «فشار بی‌سابقه اقتصادی» بر جمهوری اسلامی خبر داد.

در این گزارش به نقل از دو وزیر در دولت دونالد ترامپ آمده است که این فشار آن قدر ادامه خواهد یافت تا «تغییری عینی و قابل مشاهده و مستمر» در سیاست‌های تهران رخ بدهد.

خبرگزاری بلومبرگ در این گزارش که روز جمعه، ۲۲ تیرماه، منتشر شد از پاسخ منفی وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا به درخواست اروپایی‌ها برای معافیت از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران خبر داده است.

طبق این گزارش، این نامه «بی‌تاریخ» را مایک پومپئو، وزیر خارجه، و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، ایالات متحده خطاب به وزرای دارایی و خارجه بریتانیا و فرانسه و آلمان نوشته‌اند.

این نامه رسمی پاسخ نامه‌ای است که اواسط خردادماه گذشته از پایتخت‌های اروپایی به واشینگتن ارسال شد.

در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات شرکت‌های خود از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، اواسط خردادماه گذشته نامه‌ای رسمی به امضای وزیران خارجه و دارایی سه کشور بریتانیا و‌ آلمان و فرانسه به علاوه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به استیو منوچین ارسال شد.

امضاکنندگان نامه چند حوزه کلیدی اقتصاد را برشمرده و از ایالات متحده خواسته بودند که شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را از شمول مجازات مستثنی کند.

در نامه اروپایی‌ها از جمله این حوزه‌های فعالیت اقتصادی به صنایع دارویی و بهداشتی، انرژی، خودروسازی، صنایع هوایی غیرنظامی، صنایع زیربنایی و بانکی اشاره شده بود.

ساعاتی پس از آن که وزیر دارایی فرانسه خبر داد که آمریکا به سینه کمپانی‌های فرانسوی دست رد زده است، خبر رسید که هیچ یک از اروپایی‌ها به معافیت دست نیافته‌اند.

دو وزیر آمریکایی در نامه خود تاکید کرده‌اند که هدف دولت دونالد ترامپ اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است، فشاری که متوقف نخواهد شد تا این که «تغییری عینی و قابل مشاهده و مستمر» در سیاست‌های تهران رخ بدهد.

پومپئو و منوچین در این نامه نوشته‌اند: «بنابراین ما در موقعیتی نیستیم که در این سیاست استثنا قائل شویم، مگر در موارد بسیار خاص که آشکارا به نفع امنیت ملی ماست.»

به نظر می‌رسد دولت آمریکا عزم خود را در این زمینه جزم کرده است، به‌ویژه آن که دونالد ترامپ خود بر این عقیده است که خروجش از برجام و تهدیدهای متعاقب آن تا همین الان هم نتایج و آثاری داشته است.

آقای ترامپ روز ۱۷ خرداد با تأکید بر این که خروج آمریکا از برجام باعث تغییر رفتار مقام‌های ایران در منطقه شده گفته بود: «آنها دیگر توجه زیادی به مدیترانه نمی‌کنند. توجه‌شان به سوریه و آنچه آنجا می‌گذرد کمتر شده؛ در یمن و خیلی جاهای دیگر هم همین‌طور.»

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و در پی آن وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند علاوه بر بازگشت تحریم‌های قبلی، واشینگتن «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را بر تهران تحمیل خواهد کرد.

منابع: بلومبرگ، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG