لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

آمریکا درخواست معافیت فرانسوی‌ها از تحریم‌های ایران را رد کرد


برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه
برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه

وزیر دارایی فرانسه در مصاحبه‌ای که روز جمعه، ۲۲ تیرماه، منتشر شد خبر داد که ایالات متحده درخواست فرانسه برای معافیت کمپانی‌های این کشور از تحریم‌های تازه ایران را رد کرده است.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه، در مصاحبه‌ای که روز جمعه در روزنامه فیگارو منتشر شد می‌گوید: «از استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری [آمریکا]، جواب گرفتیم: جواب منفی است.»

در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات شرکت‌های خود از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، اواسط خردادماه گذشته نامه‌ای رسمی به امضای وزیران خارجه و دارایی سه کشور بریتانیا و‌ آلمان و فرانسه به علاوه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به استیو منوچین ارسال شد.

امضاکنندگان نامه چند حوزه کلیدی اقتصاد را برشمرده و از ایالات متحده خواسته بودند که شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را از شمول مجازات مستثنی کند.

در نامه اروپایی‌ها از جمله این حوزه‌های فعالیت اقتصادی به صنایع دارویی و بهداشتی، انرژی، خودروسازی، صنایع هوایی غیرنظامی، صنایع زیربنایی و بانکی اشاره شده بود.

خبرگزاری رویترز با نقل مصاحبه وزیر دارایی فرانسه از روزنامه فیگارو اشاره می‌کند که پاسخ منفی دولت ترامپ به درخواست معافیت از جمله برای کمپانی نفتی توتال اثر منفی دارد.

توتال فرانسه خود در اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که بدون معاف شدن از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قادر به ادامه کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نخواهد بود.

در پی این اعلام موضع رسمی از سوی توتال، وزیر نفت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۹ خردادماه، دو ماه به این کمپانی فرانسوی برای مذاکره با آمریکا وقت داد و گفت که در صورت خروج توتال از کشور، شرکت ملی نفت چین جایگزین آن خواهد شد.

اما پاسخ منفی آمریکا به درخواست معافیت نباید برای فرانسوی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی چندان غیرمنتظره باشد، چرا که خود قبلا گفته‌اند که امید چندانی به این امر ندارند.

از جمله وزیر دارایی فرانسه خود قبلا گفته است که به خاطر تحریم‌های آمریکا بیشتر شرکت‌های فرانسوی علی‌رغم میل خود قادر به ادامه فعالیت در ایران نیستند.

برونو لو مر روز جمعه در عین حال بر موضع پیشین خود پافشرده و گفته است که اروپا باید «سریع واکنش نشان داده و از استقلال اقتصادی خود محافظت کند».

او پیشتر هم از اعمال قوانین داخلی آمریکا به سراسر جهان انتقاد کرده و گفته بود: «ایالات متحده نباید پلیس اقتصادی جهان باشد.»

خبر دست رد آمریکا بر سینه فرانسوی‌ها در حالی منتشر می‌شود که چند کشور دیگر از جمله ژاپن و کره جنوبی هم در حال مذاکره با دولت ترامپ برای گرفتن معافیت هستند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز به این خبر واکنشی نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG