لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

نماینده ایران در اوپک: آمریکا به جای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت، تحریم‌ها را لغو کند


آمریکا: اگر چین٬ روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه دهند٬ مشمول تحریم‌های واشینگتن خواهند شد
آمریکا: اگر چین٬ روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه دهند٬ مشمول تحریم‌های واشینگتن خواهند شد

نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گوید آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، به جای استفاده از ذخایر استراتژیک انبارهای نفت خود، تحریم‌های نفتی ایران را لغو کند.

حسین کاظم پور اردبیلی روز دوشنبه ۲۶ تیر، به خبرگزاری بلومبرگ گفت که «آقای رئیس جمهور (دونالد ترامپ)، توصیه من به شما این است که برای کاهش قیمت نفت از دست زدن به ذخایر استراتژیک آمریکا خودداری کرده و تحریم‌های ایران را لغو کنید».

بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده است که دولت آمریکا تحت تاثیر فشارها در آستانه انتخابات کنگره در ماه نوامبر، قصد دارد که برای کاهش قیمت نفت، از ذخایر استراتژیک و اضطراری خود استفاده کند.

آمریکا همزمان در ماه نوامبر (۱۳ آبان) در نظر دارد تحریم‌های نفتی ایران را به اجرا بگذارد. در این ارتباط،‌ استیون منوچین٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۱ تیر، در جریان ارائه گزارشی به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا ‌گفت اگر چین٬ روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه دهند٬ مشمول تحریم‌های واشینگتن خواهند شد.

ایالات متحده، ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور رسمی از توافق هسته ای با ایران خارج شد. به دنبال آن٬ آمریکا از اعمال دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران در دو مرحله و کاهش صادرات نفت ایران خبر داد.

نماینده ایران در اوپک خطاب به دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: «چنانکه قبلا نیز پیش بینی کرده بودم، ظرفیت تولید مازاد جهانی نفت برای جبران کاهش تولید ایران وجود ندارد و ظاهرا شما از ذخایر استراتژیک خود برای افزایش عرضه نفت و کاهش قیمت آن استفاده می‌کنید. این کار پیامدهای زیادی خواهد داشت».

بر اساس گزارش‌ها، آمریکا همچنین در حال مذاکره با برخی اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی است که کاهش تولید نفت ایران را با افزایش تولید خود جبران کنند. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران هم اکنون روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند که بعد از اعمال تحریم‌ها می‌تواند تا نصف کاهش یابد.

روسیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که تمایل به افزایش تولید دارند. در این ارتباط حسین کاظم پور اردبیلی گفت که «روسیه، امارات و عربستان تظاهر می‌کنند که ظرفیت تولید روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت را دارند. آقای رئیس‌جمهور (آمریکا) این یک اشتباه محاسباتی است: شما به دام آنها افتاده‌اید و قیمت‌های‌ (نفت) بالا خواهد رفت».

وی قبلا نیز گفته بود که توئیت‌های انتقادی آقای ترامپ از اوپک، قیمت نفت را ۱۰ دلار بالا برده است. ترامپ چندین بار از اوپک خواسته است که تولید خود را بالا ببرند تا قیمت نفت کاهش یابد.

نماینده ایران در اوپک در مصاحبه با بلومبرگ خطاب به دونالد ترامپ گفت که «اما ما یک ماه صادرات خود را متوقف کنیم، شما متوجه خواهید شد که چه بر سر اقتصاد دنیا خواهد آمد و دوباره (درباره تحریم‌ها) فکر خواهید کرد. اما ما ملتی متمدن و دولتی مسئول هستیم».

قیمت‌های جهانی نفت در حالی که هفته گذشته به نزدیک ۸۰ دلار افت کرده بود، دوباره به خاطر افزایش تولید عربستان سعودی و احتمال استفاده آمریکا از ذخایر استراتژیک خود فروکش کرده و به حدود ۷۵ دلار افت کرده است. قیمت نفت برنت هم اکنون کمی بیشتر از ۷۵ دلار است.

عربستان سعودی ماه گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود افزود و برای ماه جاری نیز بیش از این میزان افزایش تولید داشته است.

بلومبرگ نوشت که آمریکا فعلا در نظر دارد برای آزمایش، حدود ۵ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را راهی بازار کند و اگر قیمت‌ها فروکش کرد، این رقم را به ۳۰ میلیون بشکه برساند.

منابع: بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی و منابع خبری/ د.خ/ر.ب
XS
SM
MD
LG