لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد؛ تقدیر از «تمکین» دولت


نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران سرانجام با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند. در عین حال شماری از نمایندگان هشدار دادند که موافقت آنها با کلیات بودجه، به معنای تائید جزئیات آن نیست.

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر مجلس در نشست علنی روز سه‌شنبه، ۲۸ بهمن، ۲۱۱ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و شش رای ممتنع به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعلق گرفت.

پیش از این در جلسه علنی ۱۴ بهمن سال جاری، نمایندگان کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کرده بودند. تصویب کلیات بودجه پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت این لایحه را اصلاح کرد و بار دیگر به مجلس فرستاد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در صحن علنی تاکید کرد که لایحه‌ای که امروز کلیات آن تائید شد، «جدید» نیست و «اصلاح لایحه گذشته است.»

در جلسه علنی مجلس نیز نامه حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، به آقای قالیباف مبنی بر اصلاح لایحه بودجه از سوی هیئت دولت قرائت شد.

خبرگزاری رسمی مجلس نیز از واژه «تمکین» دولت به خواسته مجلس در اصلاح بودجه استفاده و از آن تقدیر کرده است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در مجلس گفت که در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ «حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و هزینه‌ کاهش یافت.»

به گفته آقای نوبخت، دولت برای کاهش این میزان از منابع و هزینه‌ها، «۱۵ اصلاحیه برای بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرد.»

وی در عین حال به افزایش ۵۳ هزار میلیارد تومانی مصارف «تقویت دفاعی» در لایحه جدید اشاره کرد و افزود: «این اقدام همراه با کاهش و صرفه‌جویی هزینه در بخش‌های دیگر بود.»

در حالی که شماری از نمایندگان مجلس از وابستگی بودجه سال ۱۴۰۰ به نفت انتقاد می‌کنند، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید در این لایحه اصلاحی «نه تنها مقدار فروش نفت بیشتر نشده، بلکه منابع درآمدی با شناسایی محل‌های مناسب افزایش داده شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی در این صرفه‌جویی‌ها جبران شد.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از الله‌وردی دهقانی، نماینده ورزقان، در مخالفت با کلیات بودجه نوشت که «وابستگی بودجه به نفت ۵۰ درصد است. فرار مالیاتی زیادی در بودجه سال آینده وجود دارد؛ دولت از اخذ مالیات افراد پردرآمد غفلت کرده است.»

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین نیز در جلسه علنی گفت که در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ «اصلاح ساختار صورت نگرفته» و «در سال آینده بیشتر از ۶۰ درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی گرانی و تورم؛ دولت بودجه نداشته را می‌خواهد خرج کند.»

این در حالی است که شمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه مجلس از اصلاحات دولت در لایحه بودجه، تقدیر کرد، اما همزمان گفت که «تائید کلیات بودجه اصلاحی ۱۴۰۰ به معنای تایید جزئیات نیست.»

علی بابائی کارنامی، نماینده مردم ساری هم در دفاع از عملکرد دولت گفت: «در اصلاحیه دولت سهم صندوق از فروش یک میلیون بشکه ۲۰ درصد و بالاتر از آن ۳۸ درصد لحاظ شد؛ نمی‌توان کاری که در ۴۰ سال انجام نشده است را در شش ماه محقق کرد و توقع جامعه را بالا برد.»

لایحه بودجه مصوب هیئت دولت بعد از ارائه به دستگاه مقننه، نخست در ۱۳ کمیسیون تخصصی (اقتصادی، اجتماعی، انرژی و غیره) مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و نتایج کار آنها در اختیار کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد.

در مرحله نهایی، این کمیسیون تلفیق است که گزارش نهایی درباره لایحه بودجه پیشنهادی دولت را برای بررسی در صحن علنی مجلس فراهم می‌آورد.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۹ دی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رای مثبت داده بودند.

با این حال شماری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی، درآمد پیش‌بینی شده از صادرات نفت در بودجه را «غیرواقعی» خوانده و به آن انتقاد دارند.

بودجه سال ۱۴۰۰ با توجه به تحریم‌های شدید دولت دونالد ترامپ علیه صنعت نفت ایران، یکی از وابسته‌ترین بودجه‌ها به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌ها و توافق برجام ارزیابی می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت، ایرنا و فارس/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG