لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

«جن» در اردن مسئله‌ساز شد


آغاز پخش مجموعه تلویزیونی «جن» که در منطقه باستانی «پترا» در اردن تهیه شده، باعث جنجال در این کشور شده است. این مجموعه را «نت‌فلیکس» به زبان عربی تهیه کرده و قرار است به ۲۹ زبان دیگر دوبله شده و در ۱۹۰ کشور به تماشا گذاشته شود.

در بخشی از این مجموعه گروهی دانشجو به تماشا و کشف رازهایی در مورد پترا می‌روند. پترا منطقه‌ای است در جنوب اردن که دارای آثار باستانی بسیار از جمله ساختمان‌هایی در دل کوه‌های سنگی است که ساخت آن‌ها به حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

در سال ۲۰۰۷ یونسکو این منطقه را بخشی از میراث بشری اعلام کرد. پترا در گذشته در مسیر جاده ابریشم و پایتخت پادشاهی نبطیان بوده است. نهادهای دولتی و غیردولتی در پترا، و نیز چند تن از نمایندگان مجلس اردن مجموعه تلویزیونی «جن» را که بخش‌هایی از آن از شبکه تلویزیونی اردن پخش شده، حاوی نکاتی اهانت‌آمیز به فرهنگ و تمدن مردم اردن دانسته و گفته‌اند این مجموعه در عین حال حاوی صحنه‌هایی غیراخلاقی از نظر این نهادهاست.

به نوشته روزنامه اردنی «الرأی» عاطف النوافله، رئیس جمعیت «پایتخت انباط» می‌گوید، تا کنون فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری توسط شرکت‌های عرب، اروپایی و بین‌المللی در منطقه پترا تهیه شده، اما در هیچکدام از آنها به فرهنگ و مردم پترا اهانت نشده بود.

یک نماینده مجلس ملی اردن نیز این مجموعه تلویزیونی را اهانت به پترا به عنوان شهری که به گفته او اصالت اردن را عرضه می‌کند، دانسته است.

فرعون مصر در متروی پاریس

همزمان با نمایشگاهی در پاریس که ۱۵۰ قطعه کشف شده در مقبره «توت عنخ آمون» فرعون مصر را به تماشا گذاشته، تصاویری از وی نیز در ابعادی بزرگ در ایستگاه قطار شمال پاریس و فروشگاه‌های بزرگی مانند «لافایت» نگاه عابران را به خود جلب می‌کند.

نمایشگاه پاریس که از ماه مارس سال جاری آغاز شده تا پایان سال ادامه خواهد یافت. روزنامه الحیات به نقل از مسئولان برگزاری نمایشگاه می‌نویسد، تا هفته نخست ماه ژوئن بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.

مقبره «توت عنخ آمون» در جنوب مصر، در ۱۹۲۲ توسط «هوارد کارتر» باستانشاس انگلیسی کشف شد و از شگفتی‌های این کشف، سالم بودن اشیای به خاک سپرده شده همراه جسد «توت عنخ آمون» در حدود سه هزار سال پیش بوده است.

نمایش تصویر بزرگ از مجسمه «توت عنخ امون» در یکی از پررفت‌وآمدترین ایستگاه‌های قطار فرانسه را «سیلوان بایه» از مدیران خطوط راه آهن فرانسه ابتکاری می‌داند که باعث شده بسیاری از مؤسسه‌های فرهنگی مانند مرکز فرهنگی پمپیدو درخواست‌هایی در زمینه‌های مشابه فرهنگی و هنری به بخش فرهنگی راه آهن فرانسه ارائه دهند.

الحیات می‌نویسد، آنسوتر در ایستگاه قطار استرازبورگ در شرق فرانسه نیز نمایشگاهی از نقاشی‌های ۱۲ بانوی پناهنده از سوریه به فرانسه بر پا شده است. در برگزاری این نمایشگاه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد همکاری داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG