لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

هشدار مصر و اردن به آمریکا درباره به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل


اردن، مصر، اتحادیه عرب، تشکیلات خودگردانی و گروههای مختلف فلسطینی به دولت آمریکا هشدار دادند که گام احتمالی آن کشور در زمینه به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، منطقه را بحرانی کرده و به بروز خشونت های تازه منجر می شود.

خبرگزاری های غربی در روزهای گذشته به نقل از مقام های بلندپایه دولت آمریکا اعلام کردند دونالد ترامپ چهارشنبه پانزدهم آذر در یک سخنرانی رسما اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت خواهد شناخت.

دولت های آمریکا در دهه های گذشته هیچگاه اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت نشناخته اند.

اعلام احتمالی این تصمیم یک تغییر راهبردی در سیاست آمریکا محسوب خواهد شد.

جرد کوشنر مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ یکشنبه دوازدهم آذر در نشست سابان در واشینگتن گفت رییس جمهوری هنوز تصمیم نهایی نگرفته اما به اتخاذ تصمیم نزدیک می شود.

ژنرال هربرت مک مستر شامگاه یکشنبه به فاکس نیوز گفت که او در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم نهایی دونالد ترامپ آگاهی ندارد. وی افزود ما تنها گزینه ها را در اختیار رییس جمهوری گذاشته ایم.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن هاشمی دوشنبه سیزدهم آذر در صفحه توییتر خود نوشت، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی اش، رکس تیلرسون، به او گفته است که این تصمیم «عواقبی خطرناک» خواهد داشت و خشم دنیای عرب و اسلامی را بدنبال می آورد.

دفتر پادشاهی اردن نیز هفته گذشته در بیانیه ای نسبت به این تصمیم احتمالی هشدار داد؛ اردن هاشمی متولی اماکن مقدسه اسلامی در شرق بیت المقدس است.

همچنین به گزارش رسانه های مصر، سامح شکری وزیر خارجه آن کشور یکشنبه در تماس تلفنی با رکس تیلرسون ابراز امیدواری کرد که آمریکا این قضیه را به صورت «سنجیده» بررسی کرده و از گرفتن تصمیماتی که به تنش بیشتر در این منطقه دامن بزند، دوری کند.

اتحادیه عرب اعلام کرده که سه شنبه چهاردهم آذر در مقر خود در قاهره نشست اضطراری برگزار می کند.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب یکشنبه در واکنش به اظهارات منتشر شده از سوی جرد کوشنر در زمینه نزدیک شدن دونالد ترامپ به تصمیم در مورد برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، گفت «جای بدبختی است که برخی افراد خطرات چنین تصمیمی را برای ثبات خاورمیانه و همه جهان نادیده گرفته و همچنان بر رویه خود پافشاری می کنند».

آقای ابوالغیط افزود، اتحادیه عرب با کشورها در تماس است که اگر آمریکا تصمیم مزبور را اعلام کرد، موضع عربی واحدی در برابر آن اعلام شود.

به گزارش رسانه های فلسطینی، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردانی و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس نیز یکشنبه در یک تماس تلفنی، فلسطینیان کرانه باختری و غزه را به تظاهرات فرا خواندند.

عباس و هنیه در خصوص آغاز تظاهرات سراسری فلسطینیان از چهارشنبه، روزی که احتمالا دونالد ترامپ تغییر سیاست آمریکا را اعلام می کند، اتفاق نظر داشتند.

محمود عباس در تماس با رهبران کشورهای عربی و اسلامی، از جمله مصر، اردن، ترکیه، تونس، قطر و ترکیه و همچنیندر گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، خواهان همکاری آنها در نشان دادن اتحاد علیه تصمیم آمریکا شد.

آقای عباس تاکید کرد که این تصمیم برای اماکن مقدسه اسلامی و نیز مسیحی در بیت المقدس خطرناک است.

به گزارش الجزیره، صائب عریقات مذاکره کننده ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین نیز گفته است، که تصمیم آمریکا در برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت دولت یهود، برای مسلمانان و مسیحیان نیز اثرات ناگواری داشته، جهان را به آشوب خواهد کشید.

جنبش حماس نیز هواداران خود را به آغاز انتفاضه ای جدیدی برای «دفاع از قدس شریف» فرا خواند. عزت الرشق عضو دفتر سیاسی حماس یکشنبه در توییتر خود نوشت، اقدام آمریکا تحریک عواطف امت عربی و اسلامی است و آتش خشمی تازه علیه اشغالگران را روشن می کند.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست دوشنبه سیزدهم آذر ارزیابی کرد که اکثر کشورهای عرب، با سیاست آمریکا در مورد برسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل عملا کنار خواهند آمد.

بنوشته جروزالم پست، اگر فلسطینی ها منتظر واکنش جدی از سوی کشورهای عرب نسبت به تصمیم احتمالی آمریکا نشسته اند، مایوس خواهند شد.

در این میان، روزنامه نیویورک تایمز دوشنبه «جزییات» ملاقات ماه گذشته میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی را منتشر کرده است؛ ملاقاتی که رسانه های عربی پیش تر در مورد آن نوشته بودند، عربستان به آقای عباس گفت، یا طرح صلح ترامپ را بپذیرد یا کنار برود.

بنوشته نیویورک تایمز، طرح دولت ترامپ یهودی نشین ها در اراضی اشغالی کرانه باختری را همچنان در دست اسرائیل حفظمی کند و از فلسطینی ها می خواهد که به جای شرق بیت المقدس، شهرک ابودیس را که در فاصله بسیار نزدیک به اورشلیم است، به عنوان پایتخت کشور فلسطین قبول کنند.

مقامات دولت آمریکا، عربستان و یک سخنگوی فلسطینی جزییات ذکر شده در گزارش نیویورک تایمز را رد کردند اما این روزنامه نوشته است که بر اساس اظهارات سران کشورهای عرب که محمود عباس آنها را در جریان ملاقات اخیر خود با پادشاه و ولیعهد سعودی گذاشته بود، گزارش خود را تنظیم کرده است.

XS
SM
MD
LG