لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

عراقچی: اروپا از ثبت سازوکار مالی برای ایران ناتوان است


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که به دلیل «فشار بسیار سنگین» آمریکا هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند و این اتحادیه از ثبت رسمی این سازوکار «ناتوان» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی روز دوشنبه ۲۸ آبان، در یک سخنرانی گفت که پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا «به طور جدی» تلاش کرده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و بانک تامین شود.

به گفته آقای عراقچی، با این حال به دلیل «فشار بسیار سنگین» آمریکا، اروپا نتوانسته این سازوکار مالی را به صورت رسمی ثبت کند.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که به دلیل «تهدیدهای آمریکا» هنوز هیچ کشوری از جمله اتریش و لوکزامبورگ حاضر نشده میزبانی این سازوکار را قبول کند.

وی در عین حال گفت که ایران تاکنون به دلیل منافع سیاسی و اقتصادی در برجام باقی مانده اما این شرایط «حتما پایدار نخواهد ماند و اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند».

آقای عراقچی پیش از این نیز سیطره دلار و سیستم مالی آمریکا بر نهادهای اروپایی را از جمله دلایل تاخیر راه‌اندازی سازو‌کار ویژه مالی اروپا دانسته بود.

در همین حال پیش از این، منابع آگاه در اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بودند که هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه اروپا حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نیستند.

ارزیابی مهرداد عمادی، کارشناس مسائل اقتصادی، درباره مشکلات راه‌اندازی سازوکار تجارت با ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

سازوکار اتحادیه اروپا که «وسیله برای هدفی ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، برای پیش‌دستی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌هایی است که به نقل‌ و انتقال پول صادرات نفت ایران می‌پردازند.

اس‌پی‌وی که می‌تواند با یک نظام مبادله پایاپای پیوند بخورد از یک نهاد واسطه در اتحادیه اروپا برای انجام تجارت با ایران بهره می‌برد. این سازوکار تضمین می‌کند که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

اجرای طرح موسوم به سازوکار ویژه برای حفظ روابط اقتصادی با ایران، اوایل مهرماه سال ۹۷، در پی نشستی مرتبط با برجام در شهر نیویورک، از سوی فدریکا موگرینی مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام شد و از همان زمان گمانه‌زنی درباره این سازوکار ویژه در جریان بوده است.

واشینگتن همان زمان چنین تصمیمی از سوی شرکای پیشین خود در توافق اتمی با ایران را پیامی اشتباه در زمانی اشتباه به ایران خواند. ایالات متحده مصمم است که کارزار فشار اقتصادی حداکثری و همه جانبه بر تهران اجرایی شود و مؤثر باشد.

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز سه‌شنبه هشتم آبان بدون اشاره به جزئیات گفته بود که اجرایی شدن بسته پیشنهادی اروپا به ایران به مواردی چون «تنش‌زدایی احتمالی» بین ایران و آمریکا موکول شده است.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG