لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

فلاحت‌پیشه: اجرای سازوکار اروپا به تنش‌زدایی احتمالی ایران با آمریکا موکول شده است


آقای فلاحت‌پیشه می‌گوید که اجرایی شدن سازوکار ویژه اروپا «به چند مورد دیگر موکول شده است».
آقای فلاحت‌پیشه می‌گوید که اجرایی شدن سازوکار ویژه اروپا «به چند مورد دیگر موکول شده است».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که اجرایی شدن بسته پیشنهادی اروپا به ایران به مواردی چون «تنش‌زدایی احتمالی» بین ایران و آمریکا موکول شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز سه‌شنبه هشتم آبان در مصاحبه با سایت «خانه ملت»، وابسته به مجلس، گفت که این بسته تا هفته آینده با عنوان «سند همکاری» بین طرفین ثبت خواهد شد.

به گفته وی، اجرایی شدن این سند در عین حال «به چند مورد دیگر موکول شده است».

وی اضافه کرد: «مذاکراتی که ایران و اروپا خواهند داشت و تنش‌زدایی احتمالی که ممکن است بین ایران و آمریکا شکل بگیرد، از جمله مواردی هستند که اجرایی شدن بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به آنها موکول شده است».

آقای فلاحت‌پیشه توضیحاتی درباره به گفته او، «تنش‌زدایی احتمالی» بین ایران و آمریکا نداده است.

پس از هر سفر مقامات ایرانی و آمریکایی به عمان گمانه‌زنی‌هایی درباره ارسال پیام و یا مذاکرات پنهانی بین دو کشور مطرح می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از مطرح کردن پیشنهاد دیدار با حسن روحانی بارها تاکید کرده است که ایران در نهایت مجبور است برای یک توافق جدید با آمریکا وارد مذاکره شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اما ضمن ابراز پشیمانی از مذاکرات پیشین با آمریکا گفته که همانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

پس از خروج آمریکا از برجام وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در این توافق و ایران روز دوم مهرماه در بیانیه‌ای بر «تعهد خود به پیگیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تاکید کرده بودند.

در همین حال دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ساز و کار جدید اتحادیه اروپا به منظور کمک به ایران برای دریافت پول صادرات خود از روز چهارم نوامبر، برابر با ۱۳ آبان، «به طور نمادین» آغاز خواهد شد.

با این حال در آستانه «اجرای نمادین» این سازوکار، دو منبع در اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی خبر داده‌اند که سازوکار ویژه هنوز «ساختار مدیریتی مشخصی ندارد» و بر سر آن در میان اعضای اتحادیه اروپا «توافق نظر نیست».

ساز و کار اتحادیه اروپا که «وسیله برای هدفی ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، برای پیشدستی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌هایی است که به نقل‌وانتقال پول صادرات نفت ایران می‌پردازند.

این ساز و کار تضمین می‌کند که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

پیش از این نیز وزیر خارجه و وزیر نفت ایران بدون اشاره به جزئیات از بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام ابراز نارضایتی کرده‌اند.

در همین حال آقای فلاحت‌پیشه گفت که این بسته هرچند امیدواری‌هایی را ایجاد کرده ولی تا آن حد «جدی و عملیاتی نیست که در محاسبات ضد تحریمی ایران به حساب آید».

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها در ایران، تضمین خرید یک میلیون بشکه از نفت ایران توسط اتحادیه اروپا از جمله خواسته‌های مقامات ایران است.

تضمین فروش نفت همچنین یکی از شرط‌های اصلی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای باقی ماندن در برجام است.

بر اساس گزارش وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری‌های رویترز و ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG