لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا در تهران به ۱۰ سال زندان محکوم شد


ارس امیری پس از آزادی از زندان در سال گذشته همراه با مادر و پدرش.
ارس امیری پس از آزادی از زندان در سال گذشته همراه با مادر و پدرش.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون بریتانیا، که پارسال بازداشت و آزاد شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که ما درباره این گزارش بسیار نگران هستیم و سفارت بریتانیا در تهران نیز در تماس با مقامات ایرانی است تا در این زمینه اطلاعات کسب کند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت از صدور حکم ۱۰ سال حبس برای فردی خبر داد که به گفته او، مسئول میز ایران در شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) بوده‌ است.

غلامحسین اسماعیلی بدون اشاره به هویت این فرد مدعی شد که این فرد درباره «ماموریت‌هایی» که از طرف «سرویس امنیتی انگلیس به او داده» شده بود «اعترافات صریحی داشت».

آقای اسماعیلی گفت که این فرد به «طراحی، مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های نفوذ فرهنگی» متهم شده‌ است.

در واکنش به این گزارش، کیاران دیوین، مدیر اجرایی شورای فرهنگی بریتانیا، گفت که این شورا یک نهاد غیر انتفاعی است و کارکنان آن ارتباطی با هیچ سازمان امنیتی ندارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه «امنیت همکاران‌مان همیشه از اولویت‌های ما است»، اضافه کرد که او رئیس میز ایران نبوده و یک کارمند معمولی بوده است.

شورای فرهنگی بریتانیا که در بیش از صد کشور حضور دارد در حوزه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

این نهاد که در ایران دفتری ندارد، سال گذشته از بازداشت یکی از کارکنانش به نام ارس امیری خبر داده بود که به گفته شورای فرهنگی بریتانیا برای دیدار به خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.

ارس امیری، دانشجویی که حدود یک دهه در لندن زندگی می‌کرد، پیش از سفر به ایران دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد بود. او همزمان در شورای فرهنگی بریتانیا کار می‌کرده و در برگزاری نمایشگاه، جشنواره فیلم و جشنواره‌های فرهنگی، هنری بین ایران و بریتانیا همکاری داشته‌است.

خرداد پارسال خبر رسید که ارس امیری پس از هفته‌ها بازداشت در ایران با پرداخت وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

محسن عمرانی، پسرخاله خانم امیری، گفته بود که وی برای ملاقات مادربزرگش به آمل سفر کرده بود و روزی که قصد بازگشت به بریتانیا را داشت، در تهران دستگیر شد.

به گفته آقای عمرانی، خانم امیری روز ۲۳ اسفند ۹۶ در تهران همراه با تعدادی از دوستانش سوار بر خودرو بود که یک خودروی حامل ماموران امنیتی آنها را متوقف و وی را بازداشت کردند.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از ایرانیان ساکن خارج از کشور پس از بازگشت به ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

در یکی از آخرین موارد عباس عدالت، شهروند ایرانی‌- بریتانیایی و استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن، اوایل اردیبهشت پارسال بازداشت و دی‌ماه آزاد شد.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، به پنج سال زندان محکوم شده و پارسال نیز اعلام شد که پرونده جدیدی برای او تشکیل شده است.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری میزان، روزنامه گاردین و رادیو فردا /ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG