لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۲

عدم استقبال بریتانیا از پیشنهاد ظریف برای مبادله زندانیان: «نازنین بی‌گناه است»


دیدار سابق جرمی هانت و محمد جواد ظریف در تهران
دیدار سابق جرمی هانت و محمد جواد ظریف در تهران

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت از پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای تبادل زندانیان بین دو کشور انتقاد کرده است.

آقای هانت پیشنهاد تبادل نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، با نگار قدس کنی، یک زن ایرانی زندانی در استرالیا، را رد کرد و گفت که جمهوری اسلامی «انسان‌های بی‌گناه را زندانی و از آنان به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند».

در همین حال محمد جواد ظریف روز گذشته در مصاحبه با رویترز ضمن عقب‌نشینی از پیشنهاد قبلی خود گفت که این پیشنهاد شامل نازنین زاغری رتکلیف نمی‌شود و تنها درباره مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا بوده است.

«نازنین بی‌گناه است»

در همین حال، جرمی هانت پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در لندن اعلام کرد که «تفاوت‌های بسیاری» بین پرونده‌های نازنین زاغری و نگار قدس کنی وجود دارد.

وی تصریح کرده است: « در مورد زنی که در استرالیا زندانی است یک روند عادلانه قضایی و مقررات قضایی متناسب به کار گرفته شده و او به ارتکاب یک جرم بسیار جدی متهم است».

آقای هانت تاکید کرد که نازنین زاغری رتلکیف «بی‌گناه است و هیچ تخلفی مرتکب نشده است».

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت: «موضوع غیر قابل قبول در خصوص اقدامات ایران این است که این کشور افرادبی‌گناه را بازداشت و سپس از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده می کند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در نیویورک گفته بود ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

آقای ظریف همچنین پیشنهاد کرده که نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌،بریتانیایی که در ایران زندانی ست، با نگار قدس کنی مبادله شود.

با این حال وی در مصاحبه با رویترز ضمن عقب‌نشینی از سخنان سابق گفت که موضوع خانم زاغری را نمی توان جزو مبادله زندانیان قرار داد.

آقای ظریف تاکید کرد که پیشنهادش تنها در ارتباط با مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا بوده است.

محمد جواد ظریف به رویترز گفته بود: «پیشنهادی که من مطرح کردم در خصوص افرادی بود که چه در آمریکا و یا نقاط دیگر جهان به درخواست آمریکا زندانی شده‌اند. اما موضوع زن ایرانی-بریتانیایی پرونده جداگانه‌ای است».

نگار قدس کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا، از سال ۹۶ به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی زندانی است و آمریکا خواستار استرداد او شده است.

نهادهای مدافع حقوق بشر بارها گفته‌اند جمهوری اسلامی شهروندان غربی را «به عنوان گروگان سیاسی» زندانی می‌کند.

سخنان جدید محمدجواد ظریف با اظهارات قبلی‌اش متفاوت بود که در چنین همایش‌هایی همواره بر «استقلال قوه قضائیه» تأکید کرده و این گونه تصمیمات را خارج از حوزه کاری خود توصیف می‌کرد.

ساعاتی پس از انتشار سخنان ظریف، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخی مکتوب به رسانه‌های این کشور گفت که ایالات متحده «راه‌ حل بشردوستانه آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران» را بارها تکرار کرده است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی می‌تواند جدی بودن خود در مسائل کنسولی را ابتدا «با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی» نشان دهد.

در پاسخ مکتوب این مقام وزارت خارجه آمریکا به نام ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی و نزار زکا اشاره شده است.

همزمان با اجرایی شدن برجام، در ۲۶ دیماه ۹۴ جیسون رضاییان خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکاییِ ایرانی‌تبار از زندان‌های ایران آزاد شدند و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه، ایرنا و رادیو فردا /ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG