لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات ظریف درباره «تبادل زندانیان»


محمدجواد ظریف گفته شش ماه پیش به آمریکا پیشنهاد کرد که آماده انجام مبادله زندانیان بین دو کشور است
محمدجواد ظریف گفته شش ماه پیش به آمریکا پیشنهاد کرد که آماده انجام مبادله زندانیان بین دو کشور است

به دنبال اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،در خصوص پیشنهاد به آمریکا برای «تبادل زندانیان»، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده چهارشنبه چهارم اردیبهشت ضمن اشاره به این اظهارات آقای ظریف، گفته است، تهران با آزادی زندانیان آمریکایی جدیت خود را نشان دهد.

وزیر امور خارجه ایران ساعاتی پیشتر گفته بود که تهران شش ماه پیش به آمریکا اعلام کرد که آماده انجام مبادله زندانیان بین دو کشور است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ایمیلی به رسانه‌های این کشور، با اشاره به این که از اظهارات آقای ظریف مطلع است، گفته که ایالات متحده بارها خواستار حل انسانی موضوع زندانیان آمریکایی شده است.

این مقام همچنین می‌گوید، حکومت ایران می تواند جدیت خود را در خصوص مسائل کنسولی، که از جمله شامل ایرانی‌های متهم یا محکوم به نقض قوانین تحریم آمریکا می‌شود، با آزادی فوری آمریکایی‌های بی‌گناه زندانی نشان دهد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: ما از ایران می‌خواهیم همه زندانیانی که به طور ناعادلانه بازداشت یا مفقود شده‌اند، از جمله ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی، نزار زکا و دیگر (زندانیان) را آزاد کند.

گزارش ها حاکی است که علاوه برسیامک نمازی ایرانی-آمریکایی نزار زکا با تبار لبنانی، و ژیو وانگ، با اصالت چینی، مایک وایت شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

اذعان به «گروگانگیری»

اظهارات محمد جواد ظریف برای تبادل زندانیان واکنش یک گروه حقوق بشری را نیز در پی داشته است.

کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید اظهارات آقای ظریف ، «تصریح خیره‌ کننده‌ این حقیقت است که این افراد به عنوان گروگان سیاسی در کشور نگهداری می‌شوند.»

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «اگر تا کنون شکی وجود داشت که دوتابعیتی‌های زندانی در ایران به عنوان مهره‌ سیاسی استفاده می‌شود، اظهارات آقای ظریف تصریح می‌کند که دولت او چنین افرادی را به گروگان گرفته است. وزیر خارجه ایران به نوعی صحبت کرد که انگار از مبادله تجاری صحبت می‌کند در حالی که درباره افرادی صحبت می‌کرد که زندگی‌شان به دلیل آنچه بر آنها گذشته است صدمه جدی خورده است.»

هادی قائمی تصریح کرده است: «سخنان امروز ظریف به وضوح سیاسی بودن قوه قضاییه ایران و کلیه روندهای حقوقی کشور را آشکار می‌کند.»

ایران و آمریکا پیشتر در جریان مذاکرات هسته ای خود زندانیان را مبادله کردند.

ایران ۲۶ دی ۱۳۹۴، در روزی که محمد جواد ظریف قرار بود با همتای وقت آمریکایی‌اش، جان کری، بیانیه اجرایی شدن برجام را در وین اعلام کنند، جیسون رضائیان و همچنین امیر میرزایی حکمتی، یک نظامی پیشین آمریکایی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی را آزاد کرد و در برابر، آمریکا نیز هفت زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا را آزاد کرد.

با استفاده از نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG