لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

دادستان مشهد: تبعه آمریکایی زندانی شاکی خصوصی دارد


غلامعلی صادقی، دادستان مشهد می‌گوید، «اتهام امنیتی» شهروند مریکایی در حال بررسی است (عکس از آرشیو).
غلامعلی صادقی، دادستان مشهد می‌گوید، «اتهام امنیتی» شهروند مریکایی در حال بررسی است (عکس از آرشیو).

دادستان مشهد ضمن بیان این ادعا که مایکل وایت، شهروند ۴۶ ساله آمریکایی زندانی در این شهر، «شاکی خصوصی دارد»، در عین حال گفت که «اتهام امنیتی» او در حال بررسی است.

به گزارش وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، غلامعلی صادقی، روز جمعه گفت که علت بازداشت این شهروند آمریکایی شکایت «شاکی خصوصی» است.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا «اتهام امنیتی» متوجه این شهروند آمریکایی است یا نه، گفت: «در حال بررسی است، اما آن چه که فعلا محرز ‌و مسلم است این است که این فرد شاکی خصوصی دارد».

وی تاکید کرد که «این پرونده در مرحله تحقیقات است و پس از کامل شدن نتایج آن اعلام می‌شود».

ماه گذشته گزارش‌هایی از بازداشت یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل آر. وایت» در مشهد و نگهداری وی در زندان وکیل‌آباد این شهر منتشر شده که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تایید کرده بود. این نخستین مورد بازداشت یک تبعه آمریکایی در ایران طی ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

آقای وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد از اوایل مردادماه در مشهد زندانی است، اما مشخص نیست که او با چه اتهامی مواجه است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز روز ۱۸ دی گزارشی را به نقل از مادر مایکل وایت منتشر کرد که انگیزه سفر او به ایران را دیدار با دوست دخترش اعلام کرده است.

وی تاکید کرده که در ماه‌های اول از سرنوشت پسرش اطلاع نداشته و سه هفته قبل مقامات وزارت خارجه آمریکا به وی اطلاع داده‌اند که او در ایران زندانی شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه بازداشت شهروند آمریکایی در شهر مشهد را تایید، اما در عین حال گزارش‌ها درباره «آزار و اذیت این زندانی» را تکذیب کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته که دولت دونالد ترامپ «با افتخار» برای آزادی آمریکایی‌ها در جهان تلاش کرده اما نمی‌تواند جزئیات تلاش‌های در جریان در مورد پرونده آقای وایت را بیان کند و امور کنسولی آن دنبال می‌شود.

آقای پومپئو به مردم آمریکا اطمینان داده که «تامین امنیت و سلامت شهروندان در همه دنیا، از اولویت‌های اصلی دولت است».

به گفته وی، این نوع رفتارهای ایران یکی از دلایلی است که دولت دونالد ترامپ تاکید داشت برجام یک ایده «وحشتناک» بود.

هم‌اکنون دست‌کم سه شهروند آمریکایی دیگر در ایران زندانی هستند که سیامک و محمد باقر نمازی تابعیت ایرانی - آمریکایی دارند.

باقر نمازی اکنون در یک مرخصی استعلاجی بیرون از زندان به‌ سر می‌برد و ممنوع‌الخروج است.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، نیز در ایران به ۱۰سال زندان محکوم شده و در زندان است.

همچنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

تعدادی از شهروندان ایرانی - آمریکایی زندانی در ایران، در جریان مبادله با گروهی از زندانیان ایرانی‌تبار در آمریکا، و در روز اجرایی‌شدن توافق اتمی، آزاد شد.

در این میان جیسون رضائیان با طرح شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا درخواست یک میلیارد دلار غرامت از ایران کرده است.

با استفاده از وب‌سایت‌های باشگاه خبرنگاران جوان و ایران وایر، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG