لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

وزیر خارجه آمریکا: ایران باب لوینسون را به خانواده‌اش بازگرداند


رابرت لوینسون زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.
رابرت لوینسون زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ اسفند در پیامی در آستانه ۱۲ سالگی ناپدید شدن رابرت لوینسون،مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا آقای لوینسون را به خانواده اش بازگرداند.

رابرت لوینسون زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

مایک پومپئو در پیامی در توئیتر نوشته است: فردا با دوازدهمین سال دستگیری باب لوینسون در ایران مصادف است. ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که آقای لوینسون را به خانواده‌اش بازگرداند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:‌ ما مصمم هستیم که تمامی گروگان‌های آمریکایی و کسانی که به ناروا بازداشت شده‌اند، آزاد شوند و تا آنها به خانه بازنگردند، آرام نخواهیم نشست.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارند.

در همین زمینه، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه به مناسبت دوازدهمین سالگرد ناپدید شدن باب لونیسون در ایران گفته است: خانواده لوینسون طی ۱۲ سال گذشته چشم به راه دریافت خبری از او بودند. ما امروز و هر روز بار دیگر از حکومت ایران می خواهیم که آقای لوینسون را به نزد خانواده اش بازگرداند.

درباره سرنوشت این مامور پیشین اف‌بی‌آی گزارش‌های تاییدنشده‌ای منتشر شده است که برخی از آنها از مرگ او خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز محل نگهداری او را در شرق ایران در نزدیکی مرز افغانستان ذکر می‌کنند.

در حال حاضر مایکل وایت، سیامک نمازی وژیائو وانگ، و نزار زکا در ایران زندانی‌ هستند.

مایکل وایت، از تابستان در ایران زندانی است. او که اهل ایالت کالیفرنیاست، بنا بر گفته سخنگوی خانواده‌اش پیشتر در نیروی دریایی آمریکا، در بخش خدمات، به عنوان آشپز خدمت کرده بود. آقای وایت از طریق اینترنت با یک زن در مشهد آشنا شد، و چند باری به ایران سفر کرد تا آنکه در تیرماه بازداشت شد.

سیامک نمازی، بازرگان ایرانی- آمریکایی از مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفر به تهران، بازداشت شد. وی در دادگاه به اتهام «همکاری با دولت‌ متخاصم آمریکا» به ده سال زندان محکوم شد.

ژائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون است. قوه قضائیه ایران او را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات از مجموعه‌های «حساسیت برانگیز» و «آرشیوی» به ده سال زندان محکوم کرده‌است. اما یک کارگروه سازمان ملل متحد در شهریور ماه اعلام کرده بود به این نتیجه رسیده که «هیچ دلیل قانونی برای بازداشت و زندانی‌کردن» آقای وانگ وجود ندارد.

نزار زکا که دارای اقامت دائم آمریکا نیز هست و در این کشور تحصیل کرده، شهریور ۱۳۹۴ به دعوت رسمی دولت حسن روحانی به کنفرانس فن‌آوری اطلاعات و کارآفرینی برای زنان در تهران رفت اما سپاه پاسداران ایران او را بازداشت کرد.

آقای زکا به اتهام جاسوسی برای آمریکا به ده سال حبس محکوم شده است.

ای در حالی است که نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر ضمن رد این اتهامات میگویند این افراد بدون «هیچ دلیل قانونی بازداشت و زندانی‌» شده اند.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل، سال پیش بازداشت سیامک نمازی‌ را «نقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرده و از ایران خواسته بود وی را آزاد کند.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG