لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه خواستار آزادی سیامک و باقر نمازی شد


کار گروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد بازداشت سیامک و باقر نمازی را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده و از دولت ایران خواسته است که این دو شهروند ایرانی-آمریکایی را آزاد کند.

این کارگروه وابسته سازمان ملل متحد، چند هفته پیش در اوائل ماه جاری میلادی دیدگاه‌های خود را در نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای به دولت ایران و همزمان برای وکیل خانواده نمازی ارسال کرده است.

جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، این نامه را روز دوشنبه و در آستانه برگزاری جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر کرده و محتوای آن در شماری از وب‌سایت‌های خبری از جمله وبسایت هافینگتون پست بازتاب یافته است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه نهادی مستقل است که از سال ۱۹۹۱ تشکیل شده و اعضای آن را شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب می‌کنند. گرچه این گروه برای وادار کردن کشورها قدرت چندانی ندارد ولی موضع‌گیری آن در مورد پرونده نمازی‌ها می‌تواند به حکومت ایران برای مذاکره درمورد آزادی سیامک ۴۶ ساله و باقر نمازی ۸۱ ساله فشار بیشتری بیاورد.

سیامک نمازی که برای يک شرکت نفت و گاز در دوبی کار می‌کرد، در اکتبر سال ۲۰۱۵، نزدیک به دو سال پیش، هنگامی که برای ملاقات خانواده‌اش به ایران رفته بود، بازداشت شد.

پدر او، باقر نمازی از کارمندان سابق یونیسف، هم در فوریه سال ۲۰۱۶ و پس از آنکه به او وعده داده شد در صورت سفر به ایران می‌تواند با پسرش در زندان اوین ملاقات کند، بازداشت شد.

هر دوی آنها به اتهام همکاری با دولت متخاصم که اشاره به آمریکاست، به ۱۰ سال زندان محکوم شده اند، و آن طور که در نامه کارگروه بازداشت‌های خودسرانه اشاره شده، هیچیک واقعاً از وکیل مدافع و حق دفاع از خود در دادگاه برخوردار نبوده‌اند.

کارگروه بازداشت‌های در بخشی از نامه خود اشاره کرده که «هیچ نشانه و مدرکی وجود ندارد که ثابت کند آنها علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده‌اند».

این نهاد همچنین خواستار آزادی بلادرنگ نمازی‌ها و فراهم کردن بازگشت آنها به خانه شده است.

جرد گنسر وکیل خانواده نمازی‌ها، اولین بار در ماه آوریل از این کارگروه خواسته بود که پرونده موکلانش را بررسی کنند. استدلال آقای گنسر این است که نمازی‌ها به شکلی غیرقانونی بازداشت و محاکمه شده‌اند و در شرایطی که مصداق شکنجه است در زندان به سر می‌برند.

بر پایه گزارش هافینگتون‌پست، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه اکثر استدلال‌های وکیل مدافع نمازی‌ها را پذیرفته و به این نتیجه رسیده که حکومت ایران در روند بازداشت و محاکمه حقوق آنها را رعایت نکرده است.

این نهاد در بخشی از نامه خود خاطر نشان کرده که به نظر می‌رسد بازداشت نمازی‌ها بخشی از «روش جدید» حکومت ایران برای زندانی کردن افراد دو تابعیتی است. این نهاد در عین حال از وخامت وضع سلامتی هر دو اظهار نگرانی کرده است.

وبسایت هافینگتون پست اضافه می‌کند که زمان انتشار اين نامه آگاهانه بوده و همزمان با ورود رهبران جهان از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، و بابک دیگر پسر باقر نمازی در این روزها برای دفاع از موضوع آزادی نمازی‌ها در نیویورک فعالیت خواهند کرد. آقای گنسر امیدوار است که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی خواستار آزادی آنها شود و بابک نمازی خواستار ملاقات با مقام‌های ارشد آمریکا در نیویورک شده است.

وکیل خانواده نمازی در ارائه شواهد خود به گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه گفته است که مأموران زندان اوین سیامک نمازی را کتک زده و او را مجبور کرده‌اند فیلم‌های تبلیغاتی حکومت را تماشا کند که تصاویری از او و پدرش را شامل می‌شود. از قرار معلوم سیامک نمازی در طول یک اعتصاب غذا حدود ۱۳ کیلو وزن کم کرده و خانواده‌اش به شدت نگران وضعیت سلامتی او هستند.

باقر نمازی ۸۰ ساله نیز در شرایط بسیار بدی از جمله زندان انفرادی به سر می‌برد. او به بیماری قلبی مبتلا است و در دوران بازداشت در ایران حداقل دو بار در بیمارستان بستری شده، ولی مأموران به او اجازه نداده‌اند که پزشک معالج خود را که قبلاً قلب او را عمل کرده، ببیند.

دولت باراک اوباما در حاشیه اجرایی شدن برجام، بر سر آزادی تعدادی از زندانیان دو طرف با ایران به توافقی دست یافت، اما سیامک نمازی که در آن زمان در بازداشت بود، در قالب این توافق آزاد نشد.

باقر نمازی درست یک ماه پس از این توافق بازداشت شد، و از آن زمان طرفداران آزادی نمازی‌ها فعالیت علنی خود را افزایش داده و با تلاش می‌کنند دولت دونالد ترامپ این موضوع را در اولویت‌های خود قرار دهد.

XS
SM
MD
LG