لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

اد رویس: ایران شهروندان آمریکایی را برای باج‌ خواهی بازداشت می‌کند


اد رویس می گوید، با شهروندان آمریکایی در زندانهای ایران بدرفتاری می شود.
اد رویس می گوید، با شهروندان آمریکایی در زندانهای ایران بدرفتاری می شود.

اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه چهارم مردادماه گفته است، ایران با زندانی کردن شهروندان آمریکایی با اتهام‌های بی‌پایه از آنها به عنوان اهرم فشار برای گرفتن باج یا تسهیل تحریم‌ها استفاده می‌کند، اما این اقدام ایران نقض «کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگانگیری» است.

به گزارش وب سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس که پیش از تصویب قطعنامه ۳۱۷ در مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، اظهار داشت: ایران همچنان به اقدام نفرت انگیز خود در بازداشت خارجی‌ها براساس اتهام‌های ساختگی ادامه می‌دهد. این افراد بی‌گناه در شرایط وحشیانه‌ای در زندان بسر می‌برند.

این عضو مجلس نمایندگان با اشاره به اظهارات آمریکایی‌هایی که از زندان‌های ایران آزاد شده‌اند، گفته است: آن‌ها می‌گویند در دوران بازداشت شکنجه شده، شلاق خورده، و در سلول انفرادی نگهداری شده‌اند.

اد رویس در ادامه تصریح کرده است، این زندانیان اغلب از دسترسی به پزشک و دارو نیز محرومند.

وی همچنین گفت: اکنون سیامک نمازی، باقر نمازی و ژیائو وانگ شهروندان آمریکایی و نزار زکا که دارای اقامت دائم است در ایران به اتهام واهی همکاری با دولت های متخاصم یا جاسوسی در بازداشت هستند. خانواده‌هایشان نگرانند که چگونه آنها به خانه باز خواهند گشت.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: رابرت لوینسون، شهروند امریکایی از ۱۰ سال پیش در ایران ناپدید شده است. حکومت ایران به تعهد خود برای کمک به بازگرداندن او پایبند نیست.

رابرت لوینسون، مامور پیشین «اف بی‌ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می‌شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می‌گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارد.

براساس گزارش‌ها چهار شهروند آمریکا و دو نفر دارای اقامت دائم آمریکا در ایران زندانی هستند.

اد رویس در ادامه سخنرانی خود پرسیده است: چرا ایران شهروندان آمریکا را براساس اتهام های ساختگی و سیاسی بازداشت می‌کند؟ برای اینکه حکومت ایران باور دارد که می‌تواند از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده کند و بتواند امتیاز‌هایی مانند باج گیری یا تسهیل تحریم ها در مقابل آزادی آنها به دست بیاورد، اما این کار حکومت ایران نقض «کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگانگیری» است.

«کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگانگیری» در سال ۱۹۷۹ تصویب شد و ایران در سال ۲۰۰۶ به آن پیوست.

اد رویس همچنین از بیانیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته تمجید کرده است.

دونالد ترامپ جمعه گذشته به ایران هشدار داد در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

کاخ سفید گفته بود، ایران چهل سال است که از بازداشت و گروگانگیری به مثابه یک ابزار سیاست دولتی استفاده می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که روز سه شنبه اعضای خانواده شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند، در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند.

طبق این گزارش‌ها، داگلاس لوینسون، فرزند رابرت لوینسون، بابک نمازی، برادر سیامک و پسر محمدباقر نمازی، و عمر ذکا، فرزند نزار ذکا، در جلسه «کمیسیون خاومیانه و آفریقای شمالی» حاضر شدند.

XS
SM
MD
LG