لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

ایران خواستار توضیح دولت آمریکا درباره ماموریت لوینسون شد


رابرت لوینسون
رابرت لوینسون
مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد از دولت آمريکا خواسته است تا درباره ماموريت‌ يک «عضو سابق» اف‌بی‌آی که چند سال پيش در خاک ايران مفقود شد، توضيح دهد.
علیرضا ميريوسفی در ايميلی که آن را به خبرگزاری آسوشيتدپرس فرستاده است، اعلام کرده که ايران اطلاعی درباره محل رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که ادعا می‌شود کارمند سابق سازمان سیا و اف‌بی‌آی بوده و شش سال قبل در جزيره کيش مفقود شده است، ندارد.
به نوشته مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد، دولت آمريکا «بايد درباره ماموريت لوينسون در خاک ايران توضيح دهد. آنها مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.»
آسوشيتدپرس به تازگی گزارش داده بود که سفر رابرت لوينسون به جزيره کيش در راستای ماموريتی تاييد نشده از جانب تعدادی از مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، انجام شده است.
خبرگزاری رويترز نيز به نقل از وکيل خانواده آقای لوينسون، نوشت که او در حال تحقيق درباره پول‌شويی مقامات جمهوری اسلامی و چگونگی انتقال درآمدهای نفتی ايران به کشور کانادا بوده است.
در واکنش به اين گزارش‌ها، سخنگوی کاخ سفيد گفته که رابرت لوينسون هنگام سفر به ايران، کارمند دولت آمريکا نبوده اما خبرگزاری فرانسه می‌گويد نحوه جمله‌بندی جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد به گونه‌ای بود که به طور کامل همکاری آقای لوينسون با اين سازمان را نفی نمی‌کرد.
در تازه‌ترين واکنش مقام‌های ارشد آمريکا، جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده گفته که دولت اين کشور، پيگيری پرونده آقای لوينسون را رها نکرده است.
آقای کری در مصاحبه با تلويزيون ای‌بی‌سی افزوده است: «واقعيت اين است که من نه تنها شخصا اين مسئله را در بالاترين سطح دنبال کرده بلکه حتی آن را از طريق واسطه‌ها نيز پيگيری کرده‌ام.»
اما وزير امور خارجه آمريکا هم گزارش رسانه‌های آمريکايی درباره اينکه رابرت لوينسون در هنگام سفر به ايران، برای تيمی از سيا کار می‌کرد را تکذيب کرده است.
در ايميل مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد به خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکيد شده که جمهوری اسلامی بنا بر «ملاحظات امنيتی و بشردوستانه» تلاش کرده ردپايی از آقای لوينسون بدست آورد، ولی اين تلاش‌ها بی‌نتيجه بوده‌اند.
با وجود اين، وزير امور خارجه آمريکا گفته که به اعتقاد او ايران «می‌تواند» به يافتن رابرت لوينسون کمک کند.
XS
SM
MD
LG