لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

لوینسون «در مورد پول‌شویی مقامات ایران تحقیق می‌کرد»


یکی از معدود تصاویری که از رابرت لوینسون در سال‌های اخیر منتشر شده است. عکس نشان می‌دهد که چهار سال از مفقود شدن او گذشته است.
یکی از معدود تصاویری که از رابرت لوینسون در سال‌های اخیر منتشر شده است. عکس نشان می‌دهد که چهار سال از مفقود شدن او گذشته است.
خبرگزاری رویترز به نقل از وکیل خانواده رابرت لوینسون، آمریکایی مفقودشده در ایران، نوشت که او در حال تحقیق درباره پول‌شویی به دست مقامات جمهوری اسلامی و چگونگی انتقال درآمدهای نفتی ایران به کشور کانادا بوده است.

بر اساس این گزارش که روز شنبه، ۲۳ آذر، منتشر شد، دیوید مک‌گی، وکیل خانواده لوینسون، اظهار داشت که این مامور سابق پلیس فدرال آمریکا درگیر پرونده فساد افراد بانفوذ حکومت ایران بوده است.

به گفته او، تحقیقات آقای لوینسون شامل ردیابی جریان پول‌شویی بوده که با واسطه گروهی از ایرانیان ساکن شهر تورنتو در کانادا انجام می‌شد.

رویترز می‌نویسد که نمی‌تواند اظهارات مک‌گی را تایید کند. در عین حال هنوز مشخص نیست زمانی که رابرت لوینسون در ایران ناپدید شد «برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرد یا به عنوان کارگاه خصوصی تحقیقات خود را انجام می‌داد».

آقای لوینسون اسفند سال ۱۳۸۵ در جزیره کیش ناپدید شد و از آن زمان تاکنون اطلاعات اندکی درباره او منتشر شده است، به‌ طوری که نمی‌توان اطمینان داد هنوز زنده است یا نه.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی گزارش داد که سفر او به جزیره کیش در راستای ماموریتی تاییدنشده از جانب سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انجام شده است، اما این گزارش واکنش مقامات آمریکا را به دنبال داشت، چنان‌ چه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، آن را «غیرمسئولانه» خواند و هشدار داد که اقدام این خبرگزاری می‌تواند رابرت لویسنون را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

به گفته آقای کارنی، رابرت لوینسون در زمان مفقود شدن خود کارمند دولت آمریکا نبوده است.

با این حال خبرگزاری رویترز هم به نقل از مقامات سابق و فعلی ایالات متحده می‌نویسد که لوینسون آن زمان ارتباطاتی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا داشته است.

این مقامات گفته‌اند، او با بخشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ارتباط برقرار کرده بود که اجازه به‌کارگیری مخبران را ندارد و از این رو چنین اقدامی برخلاف قوانین سازمان بوده است.

در همین حال نشریه گاردین گزارش می‌دهد که خانواده لوینسون با انتشار اطلاعیه‌ای دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و اقدامات آن برای آزادی آقای لوینسون را ناکافی دانسته است.

این اطلاعیه می‌گوید، نجات زندگی آقای لوینسون تاکنون اولویت لازم را برای دولت آمریکا نداشته است.

واشینگتن بارها خواستار همکاری ایران برای یافتن رابرت لوینسون شده، اما مقامات ایران می‌گویند که از او هیچ اطلاعی ندارند.
XS
SM
MD
LG