لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

ایران هشدار ترامپ درباره آزاد نکردن شهروندان آمریکایی را مردود دانست


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار دونالد ترامپ درباره پیامدهای آزاد نشدن شهروندان آمریکایی را «مصداق دخالت در امور داخلی ایران و امری غیرقابل قبول و مردود» دانست و تاکید کرد که این اظهارات «هیچ تاثیری» در وضعیت این زندانیان نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز شنبه ۳۱ تیر مدعی شد که شهروندان آمریکایی زندانی در ایران اقدام به «نقض امنیت ملی و قوانین جمهوری اسلامی» کرده‌اند و قوه قضائیه «مستقل» از قوای دیگر با آنها «برخورد می‌کند».

وی عنوان کرد که «صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه و تهدیدآمیز» از سوی مقامات و نهادهای آمریکایی «هیچ تاثیری» در «محاکمه و مجازات» آنان نخواهد شد.

آقای قاسمی همچنین مواضع سابق مقامات جمهوری اسلامی درباره رابرت لوینسون را تکرار کرد و گفت که او خاک ایران را ترک کرده و پس از آن «هیچ گونه اطلاع جدیدی از سرنوشت وی در اختیار جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد».

رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌ای از ۱۰ سال پیش ناپدید شده و گفته می‌شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است.

کاخ سفید روز جمعه ۳۰ تیرماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دونالد ترامپ و دولت او تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید با اشاره به محکوم شدن ژیائو وانگ به ۱۰ سال زندان تاکید شده که جمهوری اسلامی ازحدود ۴۰ سال پیش، یعنی آغاز به وجود آمدنش «از بازداشت و گروگان‌گیری به مثابه ابزار سیاست دولتی استفاده می‌کند».

به گفته وبسایت میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، ژیائو وانگ ۱۸ مرداد سال گذشته بازداشت شده و با مرکز پژوهشی شرمین و بیژن مصور رحمانی در دانشگاه پرینستون، دانشگاه هاروارد و مرکز پژوهش ایران در انستیتو بریتانیا همکاری داشته است.

خبرگزاری قوه قضائیه ایران این پژوهشگر را درحالی به نسخه برداری از مدارک دیجیتال متهم کرده که این مدارک مربوط به کتابخانه‌های ایران و غیرمحرمانه بوده است.

بازداشت این شهروند آمریکایی در حالی است که تعدادی از شهروندان ایرانی آمریکایی و نیز نزار زکا، یک شهروند لبنانی با اقامت آمریکا، در ایران زندانی هستند.

در همین حال در ۱۷ اردیبهشت شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت دونالد ترامپ خواسته بودند، دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید ‌و شرط» زندانیان ایرانی-‌آمریکایی در ایران بزند.

اعضای مجلس نمایندگان در این قطعنامه یادآور شدند که سپاه پاسداران ایران، سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و شهروند چهارمی که هویتش به‌طور عمومی علنی نشده، و همچنین آفرین نیاسری و نزار ذکا را که دارای اجازه اقامت دائم در آمریکا هستند «گروگان گرفته‌است».

در سال‌های اخیر و به‌ویژه پیش از توافق اتمی موسوم به برجام تعداد قابل توجهی از شهروندان در کشورهای مختلف از جمله در ایالات متحده به اتهام نقض تحریم ایران و ارتباط با جمهوری اسلامی به قصد ارسال اقلام تحریمی دادگاهی شدند.

در همین حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، روز شنبه بدون اشاره به بیانیه کاخ سفید از ایالات متحده خواست که «ایرانیان تازه دستگیرشده» را آزاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز خواستار آن شد که آمریکا «‎نسبت به آزادی فوری» زندانیان ایرانی در این کشور اقدام کند و «از تعقیب قضایی شماری از شهروندان ایرانی در سایر کشورها که حتی یکی از آنان به علت درخواست بی‌دلیل استرداد آمریکا فوت کرده است» دست بردارد.

این دو مقام وزارت خارجه ایران به نام این زندانیان اشاره ای نکرده‌اند.

دی ماه سال ۹۴ به دنبال توافق اتمی وین،جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن‌پست در ایران، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری آزاد شدند و آمریکا در قبال آزادی آنان، هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

سپس مشخص شد که آمریکا همزمان با آزادی این چهار زندانی از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به تهران داده که این پول بخشی از دارایی‌های مصادره شده ایران و مربوط به خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا در زمان شاه بوده است.

XS
SM
MD
LG