لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

درخواست تجدیدنظر در حکم ۱۰ سال زندان باقر و سیامک نمازی رد شده است


سیامک (راست) همراه با پدرش باقر نمازی.
سیامک (راست) همراه با پدرش باقر نمازی.

وکیل آمریکایی سیامک و باقر نمازی خبر داد که درخواست تجدیدنظر احکام ۱۰ سال زنداناین دو شهروند ایرانی-آمریکایی، از سوی دادگاهی در ایران رد شده است.

جرد گنسر، وکیل نمازی‌ها، که در واشینگتن مستقر است روز دوشنبه ششم شهریور اعلام کرد که روز یکشنبه به باقر و سیامک نمازی اطلاع داده شده، دادگاه تجدیدنظر درخواست استیناف آنها را رد کرده است.

مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی هنوز گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

وکیل خانواده نمازی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: رد درخواست تجدیدنظر آنها در حالی صورت می‌گیرد که هم باقر و هم سیامک نمازی از مشکلات سلامتی رنج می‌برند.

به گفته آقای گنسر، سیامک نمازی بیشتر دوران حبس خود را در سلول انفرادی سپری کرده است و «به صورت بی‌رحمانه‌ای بازجویی شده و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است».

او افزود: «من عمیقاً نسبت به وضعیت سلامتی آنها نگرانم که به سرعت در حال تحلیل رفتن است».

سیامک نمازی، مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۱ ساله وی که از مقام‌های سابق یونیسف و استاندار خوزستان در زمان شاه بوده است نیز اسفند ۱۳۹۴ بازداشت شد. وی برای پیگیری کار فرزندش به ایران رفته بود.

نمازی‌ها از جمله اتباع ایرانی با ملیت دوگانه هستند که پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ بازداشت شده‌اند.

این دومین مورد از رد درخواست تجدیدنظر اتباع ایرانی- آمریکایی از سوی دادگاه‌های انقلاب در ایران ظرف دو هفته گذشته است.

دانشگاه پرینستون آمریکا نیز روز ۲۶ مرداد در بیانیه‌ای خبر داد که درخواست تجدیدنظر یکی از دانشجویان این دانشگاه که در ایران زندانی است از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی رد شده است.

همسر ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است از مقامات ایران خواسته بود که او را آزاد کنند و گفته بود: «او ناعادلانه زندانی شده است».

تحلیلگران سیاسی، دستگیری و حبس طولانی مدت این افراد را اقدامی برای تضعیف دولت حسن روحانی و همچنین معامله احتمالی با دولت‌های اروپایی و آمریکا ارزیابی می‌کنند.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارم مرداد در این زمینه گفته بود که ایران با زندانی کردن شهروندان آمریکایی به اتهام‌های بی‌پایه از آنها به عنوان اهرم فشار برای گرفتن باج یا تسهیل تحریم‌ها استفاده می‌کند، اما این اقدام ایران نقض «کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگانگیری» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۳۰ تیرماه به ایران هشدار داد در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است: دونالد ترامپ و دولت او تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز چهارم مرداد خواستار آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران شد.

علاوه بر نمازی‌ها و ژیائو وانگ، کارن وفاداری دیگر شهروند ایرانی-آمریکایی هم در ایران زندانی است و همچنین نزار ذکا و آفرین نیساری، همسر آقای وفاداری، که گرین کارت آمریکا دارند نیز در بازداشت جمهوری اسلامی ایران هستند.

رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی که گفته می‌شود در جزیره کیش ناپدید شده است از دیگر افرادی است که واشینگتن خواستار اطلاع از سرنوشت اوست. رابین شاهینی دیگر شهروند ایرانی- آمریکایی است که مدتی بازداشت شد ولی اکنون به قید وثیقه آزاد است.

XS
SM
MD
LG