لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

ایالات متحده: ارمنستان و آذربایجان بر سر آتش‌بسی جدید به توافق رسیدند


شهرک مارتونی در قره‌باغ پس از بمباران
شهرک مارتونی در قره‌باغ پس از بمباران

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان بار دیگر بر سر آتش‌بس با اهداف انسان‌دوستانه در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به توافق رسیده‌اند و این آتش‌بس از روز دوشنبه ۵ آبان به اجرا درمی‌آید.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه مشترکی در روز یکشنبه گفت که استفان بیگان، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، در این راستا روز شنبه با وزرای خارجه دو کشور و نمایندگان کشورهای گروه مینسک دیدار کرده است.

واشینگتن به همراه فرانسه و روسیه اعضای گروه مینسک هستند که سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور میانجی‌گری در منازعات بنیان گذاشته است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این آتش‌بس از ساعت ۸ صبح دوشنبه به وقت محلی در پی توافق پیشین آتش‌بس اجرا می‌شود که روز شنبه تا حدی فضا را آرام‌تر کرد اما در نهایت طرفین یکدیگر را به نقض آن آتش‌بس متهم کردند.

جنگ بر سر ناگورتو-قره‌باغ از حدود یک ماه قبل آغاز شد، منطقه‌ای که جامعه جهانی آن را بخشی از قلمروی جمهوری آذربایجان می‌داند، اما جدایی‌طلبان ارمنی آنجا را تحت کنترل خود دارند.

ارمنستان و آذربایجان از آغاز درگیری‌ها در این منطقه کوهستانی یکدیگر را متهم می‌کنند که شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند. این مدت طرفین چند بار متعهد به برقراری آتش‌بس شدند اما هیچ کدام آنها دوام نداشته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در توییتی نوشت که آخرین توافق بر سر آتش‌بس در پی «مذاکرات فشرده» میان جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، و ظهراب مناتساکانیان به دست آمده است.

آقای پومپئو روز جمعه به طور جداگانه با مناتساکانیان و بایراموف دیدار کرد و از آنها خواست که «به خشونت‌ها پایان دهند و از غیرنظامیان محافظت کنند».

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که نمایندگان گروه مینسک و وزرای خارجه این دو کشور توافق کرده‌اند که روز پنج‌شنبه هفته جاری بار دیگر در ژنو دیدار کنند، دیداری که هدف از آن دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز در رابطه با منازعه ناگورنو-قره‌باغ عنوان شده است.

درگیری‌های کنونی پس از جدایی ناگورنو-قره‌باغ از آذربایجان که حدود سی هزار کشته بر جای گذاشت، شدیدترین جنگ در آن منطقه محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG