لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

درگیری دوباره مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در آستانه مذاکرات پیش رو


سربازان ارمنی در مرزهای این کشور
سربازان ارمنی در مرزهای این کشور

باوجودی که قرار است رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آخر هفته پیش رو مذاکراتی با میانجی‌گری اتحادیه اروپا داشته باشند، هر دو کشور یکدیگر را روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت به دامن زدن دوباره به خشونت‌های مرزی متهم کردند.

وزارت دفاع ارمنستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای آذربایجانی مواضع نیروهای ارمنی را در منطقه مرزی گغارکونیک با توپ و خمپاره گلوله‌باران کردند که در نتیجه آن دو نظامی ارمنی زخمی شدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز می‌گوید که این یک «اقدام تلافی‌جویانه» بوده، زیرا نیروهای ارمنی در همین روز «از مواضع خود در منطقه مرزی واردنیس با انواع سلاح گرم به مواضع ارتش آذربایجان شلیک کرده و یک سرباز آذربایجانی را به‌شدت زخمی کرده بودند».

این خشونت‌های مرزی درحالی رخ می‌دهد که شورای اروپا روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، خبر داد که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، توافق کرده‌اند که روز یک‌شنبه پیش رو در بروکسل دیدار کنند.

دو کشور در حال مذاکره در مورد توافقنامه صلح برای پایان دادن به بن‌بست چندین دهه بر سر منطقه قر‌ه‌باغ کوهستانی هستند؛ منطقه‌ای که به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به‌رسمیت شناخته شده اما اهالی آن عمدتاً ارمنی هستند و درگیری‌های زیادی بر سر آن جریان داشته است.

از آغاز ماه جاری میلادی، ایجاد یک پاسگاه ایست‌‌بازرسی جمهوری آذربایجان در گذرگاه لاچین که ارمنستان را به ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی وصل می‌کند، به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد و خبرگزاری تاس؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG