لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

هزاران نفر در ارمنستان پس از لغو مذاکرات دولت و مخالفان دست به تظاهرات زدند


صبح روز چهارشنبه پس از لغو گفت گو‌ها بین مخالفان و نخست وزیر موقت ارمنستان هزاران نفر در خیابانهای ایروان تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به دنبال کناره گیری ناگهانی سرژ سرکیسیان از مقام نخست وزیری در نتیجه روزها تظاهرات مخالفان دولت قرار بود صبح روز چهارشنبه نیکول پاشینیان رهبر اعتراضات در مورد نحوه انتقال قدرت سیاسی با نخست وزیر موقت مذاکره کند.

کارن کارپتیان نخست وزیر موقت یکی از متحدان آقای سرکیسیان است که ۱۰ سال بر ارمنستان حکومت کرده بود. مخالفین می گویند آقای سرکیسیان به سرعت استعفا داد تا راه برای انتخاب یک نخست وزیر جدید توسط پارلمان هموار شود. گفتگوهای چهارشنبه قرار بود در مورد این دوره انتقالی باشد.

کارن کارپتیان در بیانیه‌ای گفت پس از طرح «مطالبات یکجانبه» از سوی مخالفین گفتگو با نیکول پاشینیان لغو شد. در مقابل آقای پاشینیان از هوادارانش خواست تظاهرات کنند.

حدود پنج هزار نفر در مرکز شهر ایروان تظاهرات کرده، ترافیک شهری را مسدود کردند و شعار می دادند «به ما بپیوندید» تظاهرکنندگان می رقصیدند و پرچم‌های ارمنستان را حمل می کردند. در خارج از شهر ایروان نیز تظاهرکنندگان چندین بزرگراه از جمله جاده فرودگاه را مسدود کردند.

یک تظاهر کننده ۲۴ ساله گفت:«مقامات کناره گیری نمی کنند و دارند وقت تلف می کنند. ولی مجبورشان خواهیم کرد. قدرت ما هستیم.»

فرد دیگری که همراه پسر یازده ساله‌اش به میدان اصلی ایروان آمده بود گفت مردم اعتماد خود به مقامات را از دست داده اند در حالیکه «مخالفان و عده تغییرات بهتری می دهند.»

وزیر وزرش ارمنستان روز چهارشنبه از مخالفان حمایت کرد و جمع تظاهرکنندگان در میدان جمهوری گفت از مقامش استعفا خواهد داد.

نیکول پاشینیان نیز در بخشی از سخنرانی خود برای هوادارانش گفت:«به مقامات اجازه نخواهیم داد پیروزی ما را بربایند. تا زمانیکه قدرت را به دست بگیریم تعداد بیشتری از ما هر روز اینجا جمع خواهد شد.»

آقای پاشینیان گفت اگر یکی از اعضای حزب جمهوری خواه در مقام نخست وزیری باقی بماند او و هوادارانش انتخابات پارلمانی زودرس را تحریم خواهند کرد.

مخالفین تاکید دارند که « یک نامزد مردم » باید به جای سرژ سرکیسیان نخست وزیر شود. نیکول پاشینیان اعلام آمادگی کرده که در صورت حمایت مردم حاضر است نخست وزیر شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید نیکول پاشینیان خواهان آن شد که غروب چهارشنبه همزمان با انتشار خبر انتصاب یک نخست وزیر جدید مخالفین در میدان اصلی ایروان اجتماع کنند. نامزد مقام نخست وزیری باید توسط پارلمان تایید شود و قرار است بر برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس نظارت کند.

آقای پاشینیان گفت روز چهارشنبه با سفرای چند کشور اروپایی ملاقات کرده و در تدارک دیدار با سفرای روسیه و آمریکاست.

سرژ سرکیسیان در بیانیه‌ای گفت نگران تنش در کشور است و برای رسیدن به یک راه حل با احزاب حاکم و طرفدار دولت مذاکره خواهد کرد.

همزمان با اصرار مخالفین بر این که کناره گیری آقای سرکیسیان کافی نیست و آنها خواهان یک تغییر واقعی در رهبری کشور هستند صاحبنظران در مورد افزایش تنش در کشور هشدار دادند.

روسیه تاکنون در برخورد با ناآرامی‌های ارمنستان برخورد احتیاط آمیزی داشته که با سیاست آن کشور در برخورد با بحران‌های مشابه در جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی کاملا متفاوت است. در سالهای قبل مسکو همواره تظاهرات ضد حکومتی در این کشورها را بعنوان نمونه‌ای از نفوذ خصمانه غرب محکوم می کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که «دوستان ارمنی ما بتوانند به زودی این معضل را حل کنند.»

نیکول پاشینیان رهبر اعتراضات از حکومت روسیه که متحد مهم ارمنستان و یکی از اهدا کنندگان کمک مالی به این کشور است به نرمی انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG